Obrázek k článku Hobitín: Průšvih jménem A$AP Rocky. Aneb nuda ve hře, nuda v hudbě
| Jarda Konáš | Foto: Electronic Arts

Hobitín: Průšvih jménem A$AP Rocky. Aneb nuda ve hře, nuda v hudbě

Videohra Need for Speed Unbound trochu rozpačitě ukazuje nový rozměr propojení hudebního a herního průmyslu. Než takhle, to bych se bez toho asi rovnou obešel.

A$AP Rocky není úplně vzor ctnosti. Má za sebou pár zatčení za řadu věcí od dealování drog po napadení. Občas vyvolá nějakou tu kontroverzi a odmítavé reakce, jako když se v songu Better Things vulgárně vyjadřuje na adresu zpěvačky Rity Ory. Není to žádný pohrdavý štěk pohoršeného publicisty. Zmiňuji to z toho důvodu, že A$AP Rocky si nedávno zahrál ve videohře Need for Speed Unbound. Takže důvodů, proč by se mohli ozvat pohoršení rodiče dětí hrajících zmíněný titul, by se našlo dost. Známe Ameriku.

Mé rozpaky z herního zážitku jsou z odlišného důvodu. Need for Speed Unbound je fajn závodní arkáda, která mě bavila víc, než jsem po zkušenosti s předchozími díly čekal. Ale u pasáží s A$AP Rockym jsem se musel smát.

Rapper tu hraje sám sebe a stylizuje se do role soupeřivého rivala, který ovšem umí povzbudit. Po závodě vás pochválí, jak vám fandil a jak jste to parádně zvládli. Říká to ale unaveně, bez emocí, jako kdyby si chtěl odkroutit dabing a vypadnout ze studia. Vrcholem je pak mise, kde A$AP Rockyho vezete z jednoho konce města na druhý. Šlapete na plyn, frčíte ulicemi hodně nad limitem, chodci vám uskakují z cesty, sem tam nabouráte nějaké to auto, ale A$AP Rocky sedí na místě spolujezdce a tím svým znuděným hlasem vypráví, jak je dobré dělat něco pro komunitu a starat se, aby se sousedi měli dobře. Jako kdyby vám to vyprávěl u bagety na benzínce, a ne v autě řítícím se dvoustovkou v protisměru.

Působí to nepřirozeně a odflákle. Skoro se zdá, že vývojáři si chtěli hlavně s A$AP Rockym plácnout a pak už všem bylo tak trochu jedno, jak ho do hry dostat. Zapojení hudebníků do videoher je staré skoro jako herní průmysl sám, ale téměř každý takový titul známou tvář využíval vtipně, zábavně a nápaditě. Nic nepřekoná Davida Bowieho v Omikron: The Nomad Soul, ale i rolička Axla Rose coby moderátora rádia v Grand Theft Auto: San Andreas byla vymyšlená tak, že si doteď jeho hlášky pamatuju. „Praví rockeři nosí džínový bundy, ne flanelky.“ Chachá!

A$AP Rocky nemá v Need for Speed Unbound žádný jiný smysl než dělat kluka z plakátu. Je hvězda dodávající lesk jinak celkem obyčejné závodní arkádě. Cokoli hlubšího v tom nemá cenu hledat. Třeba mi něco uniklo, ale nepamatuju si, kdy v herní historii byl hudebník takhle povrchně využit k marketingu. Vydavatelská společnost EA A$AP Rockyho dala do promo screenshotů a traileru, takže ho využili maximálně, jen mu zapomněli ve studiu říct, aby se aspoň trochu snažil. Jde o ukázkovou výhru formy nad obsahem.

Nabízí se srovnání se Stormzym ve Watch Dogs: Legion. Taky byl součástí marketingové kampaně, taky se objevil v traileru, ale ve hře se jen mihne v misi, kde mu pomáháte uspořádat ilegální koncert. Jeho rolička skvěle zapadá do celkového příběhu, zároveň nepůsobí na sílu a vývojáři si navíc pohlídali, aby rapper působil přirozeně. Příště tedy, prosím, raději znovu takhle než po každém druhém závodě poslouchat znuděného A$AP Rockyho.