Obrázek k článku Příběh nahého hipstera Devendry Banharta. Talentu rodáka z Texasu porozuměla až Paříž
| Lukáš Rešl | Foto: Fource Entertainment

Příběh nahého hipstera Devendry Banharta. Talentu rodáka z Texasu porozuměla až Paříž

Platí za jednoho z vlajkonošů hipsterské subkultury a průkopníka žánru lo-fi. Americký kytarista, zpěvák a skladatel Devendra Banhart téměř čtvrtstoletí obráží světová pódia, na kterých šíří své bohémské folkové písně. Již potřetí se chystá vystoupit také u nás, a to 6. srpna v pražském klubu Meet Factory, kam mimo jiné přiveze svou jedenáctou desku.

Příběh kočovného života amerického muzikanta s venezuelskými kořeny jako by odrážel náladu jeho písniček, kterými si postupně získal srdce fanoušků po celém světě. Narodil se v Texasu, následně vyrůstal v Caracasu, aby se nakonec ve čtrnácti letech přestěhoval do Los Angeles. Zde žil až do roku 2000, kdy se rozhodl zanechat studia na vysoké škole a krátce se přestěhoval do Paříže, kde jeho hudební kariéra započala.

Právě v Paříži ho totiž objevil majitel jednoho malého nočního klubu, který si ho vybral, aby zahajoval koncerty indierockových kapel. Mladý Devendra Obi Banhart tak hned získal možnost si zahrát vlastní písně třeba před takovým jménem, jako byli američtí Sonic Youth. Po celou dobu hrával na kytaru nebo klavír, přičemž vše zvládal obstojně sám bez pomoci spoluhráčů.

I přes tyto cenné zkušenosti se nakonec vrátil zpátky do Los Angeles, kde se spojil s Michaelem Girou, frontmanem newyorské rockové skupiny Swans a majitelem labelu Young God Records. Díky němu mohl Banhart v roce 2002 vydat průlomové album Oh Me Oh My, jímž se v očích producentů i hudebních kritiků stal hlavním představitelem nového „freak-folkového“ směru.

Hlavní roli v klipu Carmensita ztvárnila herečka Natalie Portman.

Románek s princeznou Amidalou

Ačkoli bylo Oh Me Oh My Banhartovým druhým albem (debutoval v roce 2002 deskou The Charles C. Leary), povaha jeho osobitých lo-fi folkových nahrávek a způsob psaní písniček oslovily zejména posluchače surrealistických scén. Jeho popularita však tyto mantinely překročila poměrně brzo, a to díky dalším deskám, na kterých svůj signifikantní rukopis přetavil do ještě propracovanějších a zároveň ambicióznějších skladeb, jako jsou I Feel Just Like a Child, Foolin nebo veleúspěšné Carmensita. Právě za poslední jmenovanou skladbou stojí i zajímavá kuriozita.

V klipu Carmensita z roku 2008 totiž hraje hlavní roli herečka Natalia Portman, s níž měl Banhart krátký románek v letech 2007 a právě 2008. Americká herečka byla tehdy známa především díky roli princezny Amidaly z filmového bestselleru Star Wars. Možná vám tahle informace připadá nadbytečná, ale se slavným sci-fi filmem je Banhart „propojen“ už od dětství. Jeho prostřední jméno Obi je totiž odvozené právě od další slavné postavy Star Wars – jedieho Obi-Wana Kenobiho.

Za svou bohatou kariéru se dnes již třiačtyřicetiletý hudebník vyjma slavné herečky setkal s celou řadou dalších osobností, které ho silně ovlivnily. Ať už se jednalo o barok-popovou skupinu Antony and the Johnsons, se kterou spolupracoval na albu I Am a Bird Now (2005), filmaře a producenta Gaela Garcíu Bernalema, nebo zpěvačku a manželku Johna Lennona Yoko Ono. Díky své otevřenosti a neustálé snaze posouvat muziku dále do jiných sfér se stal inspirací a vzorem pro další generaci muzikantů a kapel jako Joanny Newsomová, Feathers nebo Espers, jež se odvolávají na psychedelické umělce 60. a 70. let.

Singl z nové desky.

Štětce a básně

Možná i díky venezuelským kořenům je Devendra Banhart umělcem, který umí přirozeně využít i španělských textů. V některých jeho písních dokonce posluchač slyší jasné znaky tropicalismu (brazilského politicko-hudebního hnutí 60. let). Do určité míry by se jeho styl dal popsat jako „intelektuální“, přičemž jeho poslední kariérní posun nastal s loňskou, v pořadí již jedenáctou deskou Flying Wig (2023), na níž svou typicky melancholickou atmosféru posunul na zcela novou úroveň.

Kombinací syntezátorů a dominantních ambientních zvuků vytvořil jednu ze svých nejnaléhavějších nahrávek, při jejímž poslechu má člověk pocit, jako by ho unášel proud oceánu někam do neznáma. Svým typicky šeptavým hlasem zde Banhart pěkně pracuje i s dynamikou, a ačkoli z alba úplně nevyčnívá žádný výrazný singl, koncepčně je zdařile uchopené.

Nové Banhartovy posluchače zřejmě zaujme výstřední vizuál nové desky, na které je sám protagonista znázorněn zcela nahý, pouze překrytý jakýmsi modrým hávem. Možná ještě více je však překvapí jeho vztah k výtvarnému umění a dalším uměleckým aktivitám. Právě nesourodé hudební styly a nejrůznější žánrové formy Banharta inspirovaly k vydání sbírky jeho kreseb, maleb a fotografií s názvem Devendra Banhart: I Left My Noodle on Ramen Street Drawings and Paintings (2015). Vyjma kreslení přebalů desek zvládl vydat také vlastní knihu básní.

Do určité míry lze o Devendru Banhartovi hovořit jako o renesančním umělci, který si svou „pózu nezávislého umělce“ nadále drží. Ikona hipsterské kultury se nyní již potřetí chystá do České republiky, a to konkrétně po více než čtyřleté přestávce. V pražském klubu Meet Factory zahraje již 6. srpna společně se svým početným ansámblem muzikantů.

Seznamte se

Devendra Obi Banhart je americko-venezuelský zpěvák, skladatel a výtvarník. Narodil se v Texasu a vyrůstal ve Venezuele a Kalifornii společně s matkou a nevlastním otcem. V roce 2000 zanechal studia, aby se mohl věnovat hudební kariéře v Paříži. V roce 2002 Banhart vydal své debutové album The Charles C. Leary, po němž následovalo ve stejném roce průlomové album Oh Me Oh My. Mezi jeho další úspěšné nahrávky patří Cripple Crow (2005), Smokey Rolls Down Thunder Canyon (2007) nebo What Will We Be (2009). Svou zatím poslední (jedenáctou) desku s titulem Flying Wig (2023) nahrál v září minulého roku.