Obrázek k článku Pavel Karlík: V SONO děláme vinyly hlavně pro české muzikanty. Za zvuk ručíme
| Honza Vedral | foto: Jan Nožička

Pavel Karlík: V SONO děláme vinyly hlavně pro české muzikanty. Za zvuk ručíme

Když někdo v Česku mluví o dokonalém zvuku, dřív nebo později se řeč stočí na SONO. Legendární studio sídlí v Nouzově u Unhoště a funguje už 35 let. Nahrávali tu všichni od Vladimíra Mišíka, Lucie, Kabát přes Tata Bojs až po Davida Bowieho nebo Glena Hansarda. Jeho příběh jsme ostatně v září probrali ve velkém rozhovoru s majitelem Pavlem Karlíkem. Nedávno k nahrávacímu komplexu přibylo něco, co SONO proměňuje v plně uzavřený hudební ekosystém: vlastní lisovna vinylů.

„Máme heslo From the first beat to the last groove. Znamená to, že u nás můžete album vymyslet, natočit, smíchat, vyřezat master, udělat matrici a odejít s hotovou deskou v podpaží,“ vysvětluje majitel studia Sono Pavel Karlík hlavní myšlenku, se kterou se do projektu vlastní lisovny pustil. Není to ale zdaleka všechno. 

„Naše hlavní výhoda je, že nejsme žádná halová fabrika,“ pokračuje Karlík. „My jsme si řekli, že když už tady člověk udělá desku, na kterou dá všechno, tak nechceme, aby pak někde půl roku čekal, až mu ji někdo vylisuje a nakonec mu nahrávku vrátí s jiným zvukem než tím, na němž jsme tu pracovali.“

Výroba probíhá v malé čisté provozovně, kde se každému titulu věnuje pozornost jako unikátu. Základem filozofie vlastní lisovny SONO je kvalita, ne kvantita – běžné náklady se tu pohybují mezi stovkou a tisícovkou kusů, ale kapacita dovolí i větší série. Oproti průmyslovým lisovnám SONO nabízí krátké dodací lhůty kolem čtyř týdnů. A hlavně celý proces probíhá pod dohledem zdejších studiových zvukařů.

„Muzikant tady slyší, jak bude jeho deska znít. Pokud se něco po cestě stane, opravíme to. Víme, jak má výsledek znít, a ručíme za to,“ dodává Karlík.

Od řezu po obal

A jak dál vysvětluje, i u vinylových desek platí, že ďábel se skrývá v detailu. Lisovna je propojena s vinyl masteringem, galvanoplastikou, polygrafií a kompletací. Všechno se děje pod jednou střechou. Mastering i řezání drážek se odehrává přímo v akusticky vyladěné masteringové režii, kde se používá legendární Neumann VMS 70 s hlavou SX 74. Zvuk se řeže do lakové fólie – tradičního a zvukově nejlepšího média – nikoli do plechu, který sice zlevňuje výrobu, ale může degradovat výsledek.

Každá deska prochází pečlivou analýzou a individuálním masteringem podle žánru, délky i hlasitosti. Galvanoplastika probíhá na evropské technologii s důrazem na čistotu a preciznost. Následné lisování je ruční, což umožňuje dvojitou kontrolu – vizuální i zvukovou. SONO navíc nabízí i možnosti, které potěší sběratele s ekologickým přístupem: barevné desky, čistý „pure vinyl“ nebo „green vinyl“ ze 100% recyklovaného PVC. Ten šetří energii i peněženku a zároveň má výborné zvukové vlastnosti.

Kompletní servis pro hudebníky

„To, co děláme, má pořád jeden cíl,“ říká Karlík o nové službě. „Aby člověk, který tady něco vytvoří, dostal do ruky výsledek, který hraje přesně tak, jak má. Hudba pro nás není byznys, je to způsob života. Jsme tu pro hudebníky a kapely samovydavatele, stejně jako pro hudební vydavatelství,“ vysvětluje, proč SONO staví na osobním přístupu i v oblasti, kde je běžná spíše pásová výroba. Hudebník nebo kapela může přijít s hotovým masterem i jen s nápadem. Tým z Nouzova provede každého celým procesem – od poradenství přes návrh obalu až po kompletaci a dodání hotového LP. „Umíme pomoci s výběrem barev, povrchů obalů, reliéfních nápisů. Zájemci si dokonce mohou nechat natočit video ze vzniku své desky jako součást promo materiálu,“ dodává Pavel Karlík.

Pro českou hudbu

Lisovna je ryze česká a zaměřuje se především na domácí scénu – ostatně stejně jako samotné studio SONO v posledních 35 letech. Mezi dosavadními klienty jsou jména jako Prago Union, Vladimír Mišík, Tata Bojs, Katarzia nebo Sto zvířat. „Zkrátka chceme, aby české kapely měly možnost dostat svoje nahrávky na kvalitní vinyl bez toho, že by musely sahat po anonymních fabrikách v zahraničí,“ shrnuje Pavel Karlík. „Jsme možná trochu dražší,“ říká Karlík s úsměvem, „ale dobré věci prostě nejsou levné.“

"Facky na policii, sny investorů, chlast a muzika. Sláva a útrapy studia SONO." Velký rozhovor s Pavlem Karlíkem v rubrice Insider si můžete přečíst zde