Hudebník, kterému letos bude 63 let, začínal už v osmnácti letech v orchestru Duka Ellingtona a během své kariéry prošel řadou špičkových souborů, včetně mety nejvyšší – hrál v poslední sestavě Milese Davise. Úspěchy sklízel i na sólové dráze, o čemž svědčí nejen přízeň posluchačů, ale i několik nominací na ceny Grammy. Tu poslední nakonec v ceněný gramofonek proměnil.
Do Divadla U Hasičů Garrett přijel v rámci turné k poslední desce Sounds From The Ancestors a přivezl s sebou skvělé muzikanty. Mladší generaci zastoupili pianista Keith Brown, Jeremiah Edwards s kontrabasem, bubeník Jaylen Petinaud, starší pak perkusista Rudy Bird.
Téměř vyprodaný sál Divadla U Hasičů připravil kapele vřelé přijetí. Od prvních tónů bylo jasné, že tohle je parádní jazz! Neuvěřitelně vitální Kenny Garrett střídal saxofon s klávesami a do skladeb neváhal začlenit i rapové vsuvky. Neustále pobízel posluchače k aktivní účasti, aby se zapojili potleskem i nápěvy. Ty složitější publiku zrovna moc nešly, ale pohodě to nijak neuškodilo. Každý z muzikantů předvedl řadu skvělých sólových výstupů, přičemž Garrettovo odhadem pětiminutové sólo na tenorsaxofon bylo naprosto úchvatné. Na závěr a při přídavku se dostalo kapele zcela zaslouženě nadšených ovací vestoje.
Koncert měl ale také absurdní epizodu, jakou jsem ještě na jazzu nezažil. Jeden podivín v první řadě, (která je asi metr od pódia a na dosah od muzikantů), si pořizoval ve stoje fotky a záznamy tak bezohledně, že rušil nejen ostatní posluchače, ale i hudebníky. Po usednutí neurvalce ho pán, sedící za ním, několikrát zostra přetáhl srolovanou mikinou přes hlavu. To se ještě párkrát opakovalo a málem došlo k potyčce, do které se chtělo zapojit více aktérů. Naštěstí se situace uklidnila a chlapík vrhaje výhružné pohledy na ty, kteří ho pacifikovali, se před přídavkem odporoučel. Uff. Nakonec, aby hlídkovala security i na jazzu v malých klubech…
Kenny Garrett Quintet – Sounds From The Ancestors
24. květen 2023
Divadlo U Hasičů, Praha