Obrázek k článku Glosa: Proč chce být Kanye West uctíván jako král hudebního průmyslu?
| Kristina Kratochvilová | Foto: Jason Persse (Wikipedia Commons)

Glosa: Proč chce být Kanye West uctíván jako král hudebního průmyslu?

Loňské prezidentské ambice Kanyeho Westa nezmizely jako pára nad hrncem. Novou éru však nenastoluje ovládnutím Spojených států amerických, ale celosvětového hudebního trhu.

Uvedení desáté studiové desky Westa, čerstvě oficiálně přejmenovaného na Ye, bylo uměleckou instalací útočící na několik smyslů zároveň. Módní přehlídkou, artovým snímkem, masovou modlitbou, psychologickým rozborem a v neposlední řadě obrovskou světelnou a akrobatickou show s nejpřednějšími jmény současné hudební scény. 

West představoval album DONDA během tří poslechovek a dva dny od oficiálního vydání má deska více hudebních rekordů, než o jakých si drtivá většina hudebníků může za celý život nechat zdát. 

V TOP 25 současně celosvětově nejúspěšnějších hitech na platformě Apple Music je jich v tuto chvíli 24 z alba DONDA. První příčky hitparád momentálně obsazuje ve 152 zemích světa. Na Spotify se stal Ye a DONDA nejposlouchanějším hudebníkem a nejstreamovanějším albem roku 2021 během jediného dne. Westova druhá poslechovka, která se konala na začátku srpna v Atlantě, byla dosud největším živým přenosem v historii Apple Music a sledovalo ji víc jak 5.4 milionů diváků. 

Úspěch desky je do určité míry zastíněn spolupracemi s kontroverzními umělci. Po nedělním vydání desky napsal West na svůj Instagram, že deska vyšla bez jeho souhlasu a že vydavatelství Universal nezveřejnilo singl Jail pt 2, na kterém se spolupodílel Marilyn Manson a DaBaby. Ti se také objevili po boku Westa na druhé poslechovce.

 

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Příspěvek sdílený ye (@kanyewest)

Manson je obviněný ze znásilnění, sexuálního a psychického zneužívání, o kterém jsme psali v březnovém Headlineru a DaBaby proti sobě poštval veřejnost na začátku léta, kdy během svého koncertu provolával homofobní komentáře. Žádal své fanoušky, ať dají ruce nahoru, pokud nemají AIDS nebo další sexuálně přenosnou chorobu a pokud na parkovištích neprovádí orální sex s homosexuály. Svou omluvou na sociálních sítích si jen přitížil. Řekl totiž, že nemohl své fanoušky urazit, protože přeci nejsou takový „špinavci”, aby se jich sexuálně přenosné choroby týkaly. Nepodařenou omluvu později smazal. Na Instagramu se objevily fotografie zpráv Westa a DaBabyho manažéra, kde se Ye dušoval, že singl musí vyjít ve své původní podobě, protože DaBaby je jediný umělec, který veřejně podpořil jeho prezidentskou kampaň.

Proti návratu Marilyna Mansona na stage veřejně vystoupila jeho ex Evan Rachel Wood, která se jako první podělila s veřejností s hrůznými zkušenosti s Mansonem. Umělkyně během svého vystoupení konajícího se den po druhé poslechovce zazpívala You Get What You Give od New Radicals v Hollywoodském Bourbon Room a během zpívání Mansonova jména, které je součástí textu, ukázala do kamery zdvižený prostředníček.   

Dává tedy jen smysl, že by vydavatelství nechtělo Westovu desku s těmito jmény momentálně spojovat

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Příspěvek sdílený Evan Rachel Wood (@evanrachelwood)

Je však jen otázkou, do jaké míry by mohly být kontroverze okolo vydání a s nimi spojená publicita jen součastí Westovi „kampaně” na trůn krále hudební scény. 

Kanye West nechce být jen slyšen, Kanye West chce být uctíván. Chce vstoupit do historie hudby jako ten, co věří svému talentu natolik, že vsadil svou kariéru s 50 Centem a vyhrál, beztrestně veřejně sdílel smlouvy se všemi vydavatelstvími, močil na hudební ceny, kandidoval na prezidenta a sdílel své nejčernější myšlenky. Považuje se za střed vesmíru a chce i po nás, abychom tak vnímali jeho. Chaos okolo vydání alba je tak jen synonymem pro chaos, který má West sám v sobě. DONDA je zpovědí roztříštěného umělce, který však dokázal dát dohromady tak celistvou show, že se mu skutečně daří přiblížit jeho vysněné věčné slávě.