Obrázek k článku Slovenská fotografka se soudí s Guns N' Roses o autorská práva i kvůli obtěžování
| Liv Boková | Foto: Kat Benzová

Slovenská fotografka se soudí s Guns N' Roses o autorská práva i kvůli obtěžování

Slovenka Katarína Benzová pracovala pro Guns N' Roses dvanáct let. Nyní na kapelu podala žalobu za porušení autorských práv, přičemž stížnost podala i na manažera legendární rockové formace za znepokojivé obtěžování na pracovišti.

Bývalá modelka spolupracuje s celou plejádou ikonických rockových kapel. V bohatém portfoliu má fotky Aerosmith, Foo Figthers, Kiss, Lennyho Kravitze, Red Hot Chilli Peppers i Rolling Stones a řady dalších. S Guns N' Roses ukončila spolupráci v minulém roce.

Tucet let spolupráce s rockovými hvězdami má ovšem v posledních týdnech hořkou dohru. Fotografka tvrdí, že kapela a její management Team Brazil nepravdivě deklarovali vlastnictví významného množství jejích fotografií, které se pak dál šířily napříč mediálními platformami. Její oficiální soudní žaloby se kromě porušování autorských práv týkají také pracovního prostředí. Podle Benzové „zcela postrádá jakoukoli politiku sexuálního obtěžování“. V důsledku toho musela čelit mnoha nevítaným návrhům manažera kapely Fernanda Lebeise.

Rozhovor Headlineru s Katarinou Benzovou si můžete připomenout zde

Katarína však není první, kdo se obrátil na soud, samotní Guns N' Roses tak totiž učinili už 24. října. K jejímu kroku se kapela oficiálně vyjádřila takto: „Původní smlouva se slečnou Benzovou na poskytování fotografických služeb pro Guns N' Roses byla podepsána v roce 2010. S kapelou pracovala 12 let, za což byla mimořádně dobře placena a odměňována. Až poté, co byla spolupráce s ní v roce 2022 ukončena, pokusila se nárokovat si vlastnictví fotografií, které, jak je ve smlouvě jasně uvedeno, jsou vlastnictvím kapely. Veškeré důkazy potvrzují, že obvinění jsou kategoricky a jednoznačně nepravdivá. Její žaloba přichází poté, co kapela iniciovala řízení proti slečně Benzové kvůli nepravdivým tvrzením o vlastnictví fotografií kapely.“

V žalobě, s níž Benzová přišla před pár dny, se ovšem píše, že se skupinou po celých 12 let spolupracovala jako fotografka na volné noze. Fotila celkem 364 koncertů a za celých 12 let měla oficiální smlouvu po dobu pouhých 18 měsíců. Tvrdí, že tedy byla jediným vlastníkem fotografií a ve 180 případech si také nechala zaregistrovat autorská práva svého díla. Lidé z Team Brazil však podle ní zcela bezostyšně a bez povolení komerčně využili nejméně 145 jejích fotografií. Fotky byly reprodukovány, zveřejňovány v médiích a používány k propagačním účelům. Domáhá se tak soudního rozhodnutí, které ji prohlásí za výhradního vlastníka snímků, jež pořídila od roku 2010. Tedy v období, kdy, jak tvrdí, nebyla vázána žádnou písemnou smlouvou.

Vybrané fotografie světových hvězd od Katariny Benzové najdete zde

Jak píše časopis Rolling Stone, kapela se zase domáhá soudního prohlášení, že „registrace Benzové jsou neplatné a že nemá žádný vlastnický podíl na autorských právech dotčených fotografií a videí“.

Benzová tvrdí, že si Guns N' Roses a Team Brazil z porušování nejen jejích autorských práv vytvořili rutinu. Lebeis podle ní jednou přiznal, že vědomě a záměrně porušoval její autorská práva, ale byl příliš líný to nějakým způsobem řešit a nechat jí připsat autorské kredity. A dokonce zašel ještě dál, když řekl, že přeci kredit nepotřebovala, když už každý věděl, že je fotografkou Guns N' Roses.

A aby toho nebylo málo, zmiňuje se Benzová také o sexuálním obtěžování ze strany Lebeise, který ji prý zahrnoval nevítanými návrhy, posílal jí explicitní zprávy a pokoušel se ji přinutit k líbání. Skutečnost, že manažera odmítla, podle ní vedla k řadě odvetných akcí, včetně snížení honoráře a zadržování peněz, které jí doteď dluží. Mělo také dojít k degradaci úrovně jejího ubytování a vynucování, aby si sama platila letenky, jejichž uhrazení Team Brazil dříve přislíbil.

Magazín Metal Injection píše, že tvrzení Benzové vykreslují toxickou dynamiku, kde pokusy prosadit vlastní práva narážely na sychologickou manipulaci. Pokud se obvinění prokážou, mohla by přispět k přehodnocení přístupu hudebního průmyslu k fotografům a nezávislým pracovníkům a také se projevit na reputaci kapely.