Obrázek k článku GLOSA: Beyoncé má  Grammy za album roku. Fanoušci country berou do ruky vidle
| Michael Švarc | Foto: Profimedia

GLOSA: Beyoncé má Grammy za album roku. Fanoušci country berou do ruky vidle

Letošní 67. ročník Grammy přinesl výrazné překvapení. Beyoncé si odnesla cenu za album roku, která jí až dosud unikala. Nahrávka Cowboy Carter zpěvačce vynesla i gramofon za nejlepší countryové album. Hudební akademie tím pořádně namíchla fanoušky žánru. V reakcích na sociáních sítích se vztekají, že umělkyně tmavé pleti znesvětila bělošský žánr.

Hlavní albová kategorie měla letos mnoho silných zástupců: objevily se tu Billie Eilish, Taylor Swift, Sabrina Carpenter, Charli xcx nebo Chappell Roan. Nakonec to ale byla Beyoncé, která si triumfálně přišla převzít gramofon. Napsat, že se to dalo čekat, by bylo nadnesené – vyhrát mohl skutečně kdokoliv další. Kdyby však Beyoncé nezískala ocenění právě za desku Cowboy Carter, brány kategorie by se jí zavřely snad už nadobro.

Není tajemstvím, že akademie, ať už hudební či filmová, rády oceňují díla, která jsou lehce pichlavá svým tématem či formou. Obojí Cowboy Carter nepochybně splňuje, protože se na něm Beyoncé pustila do „hanobení“ country, žánru, kterému dominují zejména bílí muži. Kořeny jsou sice černošské, ale to se kritikům alba do krámu samozřejmě nehodí.

Vítězství zpěvačky je možná trochu politika, zároveň jde ale o desku, která vyčnívá, má ambice a není prvoplánová. Možná se kolem ní vytvořil nabubřelý hype a bublina nadmíru výjimečného díla, jde ale především o nahrávku, která si neklade bariéry. Nejde snad v umění právě o tohle? Sama zpěvačka v děkovné řeči zdůraznila, že žánrové škatulky interprety často zbytečně svazují, a tak je nasnadě dopřát si tvůrčí svobodu.

Při nahlédnutí na sociální sítě a na reakce pod příspěvky, které vítězství Beyoncé oznamují, to ovšem vypadá, že vyhrát měl zkrátka kdokoliv jiný, jen ne Beyoncé. Cenu si prý koupila. A naštvaným countrymanům chybí jen ty vidle v ruce. Je docela úsměvné, že se z hudby stalo téma podobně třaskavé jako je politika. Přitom u muziky stačí vcelku jednoduše zmáčknout „stop“ a pustit si cokoli, co je posluchačově srdci bližší.

Čtěte také glosu Jiřího Moravčíka:
Beyoncé připomíná „bílé“ scéně americké country její „černé“ kořeny.

 

Drake pukne zlostí

Drake pukne zlostí

Letošní Grammy opanoval Kendrick Lamar, který získal celkem pět gramofonů za singl Not Like Us, mimo jiné v kategoriích Píseň i Nahrávka roku. Jelikož je song středobodem sporu mezi Lamarem a Drakem, musí druhý jmenovaný raper doslova pukat zlostí. Je to možná vůbec poprvé v historii Grammy, co takto masivně zaválel diss track.

Jen je tedy škoda, že akademie alespoň jednu z hlavních kategorií, ať už nahrávku nebo píseň, neudělila některému dalšímu nominovanému, protože silní zástupci tam byli. Výsledky by navíc byly pestřejší. Nic naplat, Not Like Us měla i velký komerční úspěch, několik týdnů se držela v top desítce žebříčku Billboard Hot 100.

Cenu pro nejlepšího nového umělce si převzala rusovlasá kometa Chappell Roan, tady se žádné překvapení nekonalo, zpěvačku favorizovaly snad všechny hudební magazíny. Byla nicméně i horkou kandidátkou na získání ceny za píseň či nahrávku roku, a to za chytlavý singl Good Luck, Babe!

S prázdnou neodešly ani další dvě členky loňské svaté popové trojice Sabrina Carpenter a Charli xcx. Ve vedlejších kategoriích si první jmenovaná odnesla dva gramofony a druhá tři. Naopak Taylor Swift letos ostrouhala úplně a na rozdíl od Beyoncé své prokletí, tedy absenci ceny za píseň či nahrávku, neprolomila.