Obrázek k článku RECENZE: Zlomené srdce pomohlo Birdy stvořit její nejlepší album
| Michael Švarc

RECENZE: Zlomené srdce pomohlo Birdy stvořit její nejlepší album

Autentické, křehké a mladistvě sladkobolné. Birdy na svém čtvrtém albu Young Heart vyzrála ve svébytnou písničkářku, schopnou popasovat se s mnoha tvářemi popu. Že jde o její nejsoudržnější desku, je zcela neoddiskutovatelné.

Novinka Young Heart, která vyšla pět let po předchozí studiovce Beautiful Lies, má jedno hlavní jednotící téma - je jím láska, její konec, následná samota a částečně také vystřízlivění. Birdy čerpá z vlastních prožitků a pocitů, které jí provázely po konci prvního velkého vztahu. I proto album působí nanejvýš autenticky, křehce a v mnoha místech také značně bolestně. Ale nikterak okázale a vykonstruovaně. Takřka 25leté zpěvačce se daří lehkou a přesvědčivou interpretací zachytit cestu od zlomeného srdce po smíření bez nadbytečného patosu.

I`m still a young heart, zpívá Birdy v titulní sklabě

Birdy se opírá o příjemné písničky, v nichž se vrací k ryzejšímu a čistšímu písničkářství své první autorské desky Fire Within. Tam, kde bylo předchozí album Beautiful Lies dramatické, teatrální a popově rozmáchlé, tam jde Young Heart spíše cestou jednoduchosti. Birdy se pohybuje tentokrát především ve vodách folkpopu nebo pianových balad, obojí jí sluší a ukazuje, že čím méně je v jejích skladbách zvukového balastu, tím větší katarze se dostaví.

Prostší a jednodušší sound přitom neznamená ztrátu barevnosti nebo dynamiky, Birdy si s náladami hraje, tu je vzletná, rozverná, jindy zadumanější či přímo melancholická. A přestože se zpívá především o zlomeném srdci, nevyznívají písně jako prvoplánové emoční ždímačky, prim v nich totiž hraje naděje a moment, kdy se člověk může po těžkém období smutku opět nadechnout. Plasticitu desce dodává i větší důraz na texty, což samozřejmě vychází z toho, že Birdy více než kdy jindy čerpá z vlastních zkušeností.

V písních jako jsou Voyager, Surrender, Lighthouse nebo Evergreen je lehký a nenásilný tón alba citelný, na pilu se zbytečně netlačí v naprosto žádném ohledu. Přitom se Birdy nebojí ani více přímočarého popu. Singl Loneliness zvukově pokukuje po předchozí studiovce Beautiful Lies, jíž měl být i původně součástí. Dynamiku a větší zvukovou robustnost ukazují také písně River Song nebo Deepest Lonely. A závěrečná Young Heart je zase naprosto famózní soulovou tečkou, která z žánru čerpá jeho zranitelnost, ale i sílu.

Album Young Heart ukazuje, že Birdy během svojí více než desetileté cesty, kterou započala v podstatě albem předělávek, vyzrála ve svébytnou písničkářku, která se v žádném případě nepotřebuje schovávat za cizí tvorbu. Ta její je totiž dostatečně kvalitní, aby obstála. Pět procent v hodnocení přidávám z čistého fanouškovství, protože mě žádná deska už dlouho svojí komplexností nedostala takhle na první dobrou.

85 %

Tracklist:

1. The Witching Hour - Intro