Perry zemřel v nemocnici v Lucee na západě Jamajky v neděli 29.8. v ranních hodinách. Informoval o tom server Jamaica Observer, další detaily o příčině smrti nejsou známy.
Tak jako většina jamajských hudebníků, i Lee Perry pocházel z chudých poměrů. Do hudebního byznysu se dostal koncem 50. let, kdy si ho najal legendární šéf jamajského Studia 1 Clement „Coxsone“ Dodd. Z Perryho udělal svého asistenta, který se staral o vyhledávání talentů i natáčení a získal důležité zkušenosti. Protože „pohoda“ na Jamajce byla vždycky jen zdánlivá, postupně se s Doddem i dalšími producenty rozhádal kvůli penězům a založil svou vlastní značku Upsetter Records, pro níž složil i svou hymnu. Ta mu dala i další z jeho přezdívek: I am the Upsetter.
Ve svém vlastním studiu Black Ark se Perry začal věnovat experimentům se zvukem. Natáčel různé zvuky: střílení z pistole, rozbíjení skla, zvířecí řeč, zkoušel, co dovede drum machine, přehnaně zdůrazňoval basové linky, obalil je echy a množstvím reverbu, vytvářel složité psychedelické pasáže, a „vesmírné“ instrumentální verze bez zpěvu. A aby jeho „remixy“ tepající v opojném, pomalém rytmu správně zněly, vyfukoval při masteringu do pásů marihuanový kouř. Začátkem sedmdesátých let se tak stal průkopníkem dubové hudby, kterou proslul po celém světě a položil základy remixování.
Brzy se stal nejen spolupracovníkem jamajských hvězd včetně Boba Marleyho, The Heptones či Juniora Murvina. Ale z jeho přístupu byly nadšené zejména britské kapely adorující reggae. Coververze jeho skladby Police & Thieves se objevila hned na prvním albu The Clash, pro které Perry později produkoval singl Complete Control.
Spíše neslavná je příhoda, která se traduje o konci jeho studia Black Ark v roce 1983. Paranoidní Perry tehdy viděl všude zlé duchy, tak vlastní studio raději zapálil, aby se jich zbavil. To se mu zřejmě povedlo, protože v další práci pokračoval i bez svých démonů a o devatenáct let později dosáhnul i na cenu Grammy za album Jamaican E.T.
Jeho práce došla uznání zejména s nástupem generací muzikantů libujících si v elektronické hudbě a studiových experimentech, kterým se Perry věnoval už léta před nimi. Spolupracoval tak třeba s The Orb nebo Beastie Boys a řadou dalších zvučných jmen a coby dýdžejský hlas se dostali do herní série Grant Theft Auto. A mimochodem, jen v roce 2021 s jeho podpisem vyšla hned čtyři alba…
Ve věku pětaosmdesáti let odešel skutečný vizionář, který položil základy remixování a v mnohém posunul hudební hranice.