CMAT je totiž opravdu představitelkou zvláštní fúze country, středoproudého popu a irské hudby s texty, které by se možná uživily i na folkové scéně.
Taková hudba z dálky vypadá jako pop country, kterou před mnoha léty nakousla třeba Dolly Parton, jež se určitě podepsala i na CMATině stylu, a má v sobě také něco ze začátků Katy Perry. Klasický country tón je však přebit aranžmá, v němž důležitou roli hrají bicí, někdy znějící jako hlavní nebo alespoň vedoucí nástroj. CMAT skládá melodické skladby a interpretuje je způsobem, který by se chytil na trhu i v sedmdesátých letech. Je typická vypravěčka. Většina textů je tudíž ze života. A co je důležité – ze života obyčejné mladé ženy. Anglická kritika to dokonce nazývá „working class culture pop“.
Celá tahle stylizace by přišla vniveč, kdyby CMAT nebyla takovou osobností, jakou je. Není tabulkově „hezká“, s neforemnou postavou a nadváhou reprezentuje tisíce obyčejných mladých žen. Konečně je tu nějaká zpěvačka, která si nehraje na princeznu. Citlivý člověk, ale v lásce i v životě outsider, který je i přesto rád na světě, jen si někdy jen tak trochu zasmutní: „Všechny moje vtipy se mění v modlitby, protože jsou ustrašené stejně jako jejich máma,“ zpívá v jedné ze svých písní. Chlapi se na ni moc nechytají, víc o nich sní, než je má, miluje se víc rukama než nohama, jak vtipně, ale smutně zpívá, a když už někoho nakonec sežene, nemusí to dopadnout dobře. Třeba jí umře jako v písničce Lord, Let the Tesla Crash. Ale co, život jde dál…
CMAT ve svých písních sice často naznačuje, že neví, kudy kam, neví s kým a jestli ji vůbec někdo chce, ale ve svém projevu není žádná tragédka. Ne že by se nad svým osudem prohýbala smíchy, ale nekňourá a mezi zpověďmi a příběhy se tu a tam mihne jiskřička humoru. Protože jak zpívá v největším hitu své desky Take a Sexy Picture of Me, nakonec snad stejně „all of the pain hits and the fog lifts“.
Nějak jsme si zvykli, že country je oproti sedmdesátkám, kdy bylo na vrcholu popularity v angloamerických zemích i v Čechách, na ústupu, ale ukazuje se – a CMAT je toho dalším důkazem, že se tato hudba v posledních letech výrazně proměňuje. Připomeňme si, že do této oblasti se před nedávnem vydala s úspěchem i R&B hvězda Beyoncé, že s obrovským úspěchem se setkávají popové hvězdy s country kořeny Taylor Swift a Miley Cyrus nebo že řada rockových muzikantů tvrdí, že country je dnes snad jedinou hudební oblastí, která zůstává ještě věrná poctivému rocku a rokenrolu a neutápí se v elektronických kudrlinách.
VRDIKT: 80 %
Bude zajímavé sledovat, zda se „country comeback“ projeví také u nás, kdysi zemi pro country music zaslíbené. Jenže dnešní česká scéna je hodně uniformní a styl, který CMAT nabízí, je od každodenního českého pop rocku daleko.