Obrázek k článku Temný příběh českých nováčků Ludens. Násilí, zneužívání a tíživé vzpomínky
| Lukáš Rešl | Foto: Matěj Kormunda

Temný příběh českých nováčků Ludens. Násilí, zneužívání a tíživé vzpomínky

Domácí klubová scéna skrývá celou řadu milých překvapení a mladá alternativní trojice Ludens je jedním z nich. Projekt existuje teprve chvilku, přesto si ho všimla i globální promotérská společnost Live Nation, jež kapele umožnila v listopadu předskakovat britským rockerům The Virginmarys v pražském Café V lese. Přesně dva dny před tímto důležitým večerem jsme s kapelou probrali její zatím krátký, ale zato intenzivní příběh.

Ludens bych osobně přirovnal ke kapelám současného alternativního proudu. V jejich hudbě se odráží vlivy grunge, posthardcoru i altrocku po vzoru třeba amerických Highly Suspect. Ačkoli kapela ještě nestačila vydat první album, na kontě má jedno EP a několik singlů, které baví výbornou produkcí i správně hutným a špinavým zvukem. Příběh kapely začal klasicky v době covidu, kdy kapelník Lukáš Kratochvíl neměl do čeho píchnout. „Předtím se mi rozpadla kapela. V té době se nic nedělo, a tak člověk logicky hodně přemýšlel, co bude dělat. Měl jsem už hotové nějaké písničky a chtěl jsem nahrát to EPčko. Nejdřív jsem se nechtěl na nikoho spoléhat a pokusil se všechno nahrát sám. Nebyl to nejlepší nápad… Nejsem přece Dave Grohl, abych si nahrál celou desku sám.“

Teď už to sedí

Ludens byli od začátku v podstatě one man projektem, jehož podivný název byl převzat z populárního hitu jedné z nejslavnějších metalcorových kapel všech dob – Bring Me the Horizon. „Nebylo to dáno tím, že bych tu kapelu nějak extra miloval. Chtěl jsem názvem trochu odkázat na Samotáře, tedy Loners. No a Ludens znělo prostě líp a originálně. Má to v sobě ale i odkaz na homo ludens, což v latině znamená „hrající si člověk“,“ říká Lukáš, kterého paradoxně metalcorový kolos Bring Me the Horizon v tvorbě „absolutně vůbec“ neinspiruje.

A to ani zbytek kapely, kterou dále tvoří bubeník Honza Blažíček a basák David Dvořák. Oba se k Ludens přidali nastálo po rozpadu jejich skupiny Paint Me Red, ačkoli Lukášovi už pomáhali s nahráváním EP Mmxx v roce 2021 a odehráli s ním i první koncerty. Že má projekt ale skutečný potenciál, došlo bubeníkovi až právě po prvních koncertech. „Lukášův zpěv je hodně signifikantní a občas si říkám, že je neuvěřitelné, co ze sebe dokáže vydat,“ vyhrkl s nadšením Honza.

Je pravdou, že Ludens jsou u nás nejen díky zpěvu kapelou s hodně neotrkaným stylem. Zní jako smuteční kára, jež se řítí bahnitou cestou někam do neznáma. Osobně mi u kapely imponuje nesmírně hutný zvuk basů, které tlačí muziku vpřed. Kapele zároveň sedí dynamicky různorodé pasáže – umí složit chytlavě řízné nářezy i baladičtěji pojaté pecky, jako je třeba rozvážný singl Prey. Ostatně právě tímto singlem, na který kapela navázala dalším songem Lost a nejčerstvější novinkou Stockholm Syndrom, jako by Ludens našli vlastní tvář. „Vycházíme prostě z kapel, které hodně posloucháme. U mě to jsou třeba hlavně Cleopatrick, Royal Blood, Highly Suspect a všechno, do čeho se kdy pustil Dave Grohl. Přímou inspirací je i Frank Carter. To jsou tak muzikální věci, které prostě nejde nevyužít,“ říká Honza, na kterého vzápětí reaguje basák David: „Přesně tak. Je hlavně geniální, že jsme se v tomhle stylu všichni našli a shodli se. Je pravda, že dříve jsme byli více experimentální. Teď jsme to dost zjednodušili a naše hudba je přímočařejší.“

Tíživé texty i klipy

Právě poslední singly kapela doprovodila i poměrně svéráznými videoklipy. Například hlavním motivem pro píseň Prey se stala domina v latexovém oblečku. Jak jsem se ale od kapely dozvěděl, vyzývavá dáma má ve videu symbolizovat vícero významů songu.

„Text Prey se hodně dotýká tématu „Syndrom podvodníka“, což je psychologický jev, během kterého člověk pochybuje o tom, že si sám v životě zaslouží štěstí, a tak je po zásluze potrestán. Proto tam je ta domina,“ vysvětluje Lukáš, který je autorem písně.

Texty kapely jsou obecně silně osobní. Autorem drtivé většiny písniček je totiž právě Lukáš, který se v průběhu rozhovoru hodně otevřel. „Většina songů vychází z reálného dění v mém životě. Násilí, sexuální násilí a další temná témata… Po nějaké době se mi všechny tyhle tíživé vzpomínky urovnaly v hlavě a dokázal jsem je pak dostat do textů. Je to zároveň pro mě taková terapie navíc. Víš, neumím udělat písničku o krásném dni… vždycky tam musí být nějaký motiv nebo záchytný bod. V klipech se to pak pro diváka ještě více znásobí.“

Téma psychologie využili Ludens také ve svém doposud posledním singlu Stockholm Syndrome. „Pojem vychází z události, kdy lupiči banky ve Stockholmu drželi rukojmí. Jde o to, že se zajatec zamiluje do svého únosce, respektive, naváže s ním vztah. Takové pocity jsem měl třeba v dospívání. Měl jsem nevlastního otce a matka mě trestala za všechny možné hlouposti. Měl jsem na ni zlost, ale zároveň to je má matka… Je to tedy o nezdravém vztahu s rodiči…“ podotýká Lukáš, pro kterého je psaní textů také způsob, jak může pomoct lidem, kteří se trápí s vlastními myšlenkami a utápí se v nich. „Vždycky jsem poslouchal a sledoval umělce, kteří mi dost psychicky pomohli a mohl jsem se s jejich texty ztotožnit. Něco takového bych chtěl dělat teď já pro ostatní. Prostě skrze hudbu říci: „Nejste v tom sami!“

Song Stockholm Syndrom kapela rovněž doplnila o poutavý videoklip, o nějž se postaral jejich dvorní fotograf a kameraman Matěj Kormunda. Nutno podotknout, že všechny klipy, které pro kapelu točí, mají vysokou kvalitu i nápady. „Bez něj by to všechno nevypadalo tak dobře. Pomáhá nám hodně se scénářem a tak… Je to taková naše máma. Dokonce s náma zkoušel chvíli hrát na kytaru – byl nejlepší ze všech kytaristů, které jsme ještě zkoušeli,“ směje se Honza, když vzpomíná na dobu neustálého hledání druhého kytaristy. „Chvilku jsme hráli s konzervatoristou Tobiášem Prokopem z jazzového projektu Čtyři čluny a natočili s ním i singl Lost. Jezdil s námi koncerty asi rok. Jeho kapela ale měla vždycky přednost, a tak se naše cesty rozešly. Bylo úmorné hledat dalšího člověka do party. Zůstali jsme proto ve třech.“

Album a další plány

Společně s domácími kapelami, jako jsou Glad for Today nebo .themayrevolution dnes Ludens krátce po svém vzniku začínají utvářet menší scénu. Ne že by všichni zněli nějak podobně, to ani náhodou, ale jejich myšlení a koneckonců i zvuk je sbližuje. „S oběma kapelami jsme měli nedávno koncert v Bike Jesus v Praze a opravdu jsme se tam poprvé cítili jako součást nějaké užší scény. Hodně to všechno zastřešuje náš společný producent Damián Kučera… Jeho styl a zvuk nás dost pojí,“ konstatuje David.

Nyní má kapela v plánu do konce příštího roku vydat debutovou desku, na které plánuje odhalit svou jasnou tvář. Předcházet by jí ale mohlo i kratší EPčko. „Nejde o to, že bychom neměli materiál… Spíše jde o finanční stránku věci. Zároveň si myslím, že právě s vydáním první desky každá kapela dává světu najevo, jakým zvukem se hodlá prezentovat. Tenhle statement je dost zásadní a chceme si na tom fakt dát záležet,“ zakončuje bubeník Honza naše povídání.

Ludens mají nadále v plánu pokračovat ve svém solidně nastaveném přístupu, tedy vydávat jednotlivé singly a sem tam nějaký z nich doplnit o pořádný klip. Tenhle přístup dnes aplikuje většina začínajících kapel, ale Ludens všechno dělají prostě jinak – se zápalem a profesionálním přístupem, což je v dnešní době vzhledem k nabité konkurenci kapel důležité. Držím jim palce. Je skvělé vidět na naší scéně další snaživou a zároveň talentovanou kapelu, která ví, co dělá, a snaží se muziku dělat takříkajíc po svém.

Seznamte se

Ludens jsou pražská alternativní rocková kapela s přesahem do dalších žánrů, jako jsou post hardcore nebo indie. Skupinu založil v roce 2021 kytarista Lukáš Kratochvíl. Později se k němu přidali také bubeník Honza Blažíček a baskytarista David Dvořák. Kapela má na kontě zatím jedno grungové EP Mmxx a také tři nejnovější singly Prey, Lost a Stockholm Syndrome, na nichž se vyprofilovala a nalezla vlastní zvuk. Dále ale ráda objevuje a snaží se zvuk posouvat dál. V blízké době hodlá vydat nový singl s názvem Sirens, který bude o poznání tvrdší než předchozí, údajně laděný do nu metalu. Skupina zároveň v listopadu absolvovala svůj zatím největší koncert v Café V lese, kde předskakovala britské skupině The Virginmarys. V letošním roce ji hned zkraje února čekají dva koncerty. A to 8. února v pardubickém klubu RC Ponorka, kde vystoupí společně s kapelami Převaděč Spojitosti a Expost. Na koncert pak naváže 15. února větším koncertem v Kabinetu MÚZ v Brně.