Obrázek k článku RECENZE: Yadro pudla hraje  hudbu z jiného světa. Je v ní slyšet Redl i Buty
| Josef Vlček | Foto: Press

RECENZE: Yadro pudla hraje hudbu z jiného světa. Je v ní slyšet Redl i Buty

Pudl sebezáchovy je album, které řadí formaci Yadro pudla kamsi do světa moravsko-žižkovského folk rocku a je vlastně představitelem svérázné mimožánrové alternativní scény, z dálky inspirované tvorbou Vlasty Redla a But, navíc okořeněné městskou kulturou. Poněkud bohémská parta, která je typickým představitelem takové hudby, se konečně po letech dopracovala ke svému debutu.

Jméno kytaristy Jaromíra Panáčka, který je leaderem „Pudlů“, se hudebním světem mihlo už několikrát. Muzikant s akademickým hudebním vzděláním původem z Fulneku byl nějaký čas členem pověstných But a posléze doprovodné kapely Vlasty Třešňáka, s nímž natočil dvě z jeho vrcholných desek Němý suflér a Skopolamin. Podílel se i na Třešňákově „trampském“ projektu Totem’s a patří mezi příležitostné mentory špičkové gypsy-jazzové kapely Django Always. Trio Yadro pudla bylo založeno (údajně v hospodě U Krále Miroslava) v roce 2018 a s Panáčkem v základní sestavě hrají saxofonista Petr Hrubiš, hráč na foukací harmoniku Petr Firich a do hudby jim často promlouvá také producent, hráč na pilu, theremin a programátor Swetja.

Už tohle obsazení naznačuje, že nejde o nic obvyklého. Chvíli máte pocit, že s tímhle by mohli i na Portu, ale pak skladbu shodí saxofonové sólo ve stylu But nebo swingový motiv či něco z úplně jiného světa. Nebo třeba melodická, hvízdaná instrumentálka Nartoun, která spíš patří do nějakého filmu typu Páni kluci. Nástrojem, který definuje atmosféru desky, je Panáčkova kytara. V jeho provedení se folk mísí s lehkým jazzem z padesátých let, občas zaslechneme něco, co by zapadlo do žánru flamenga nebo gypsy jazzu. Silné jsou ale i chvíle, kdy vymění akustickou kytaru za elektriku. Sólo uprostřed Lalabajky je možná nejkrásnějším okamžikem alba. Svým způsobem je to šílená směska, ale drží intuitivně pohromadě, je neagresivní a kupodivu i melodická.

Texty písní oscilují mezi prdlým jazykovým humorem a podivným chvějícím se smutkem. Jejich podstatě často mohou a asi i chtějí porozumět jen tvůrci sami. Často jde o jazykové hříčky („Stála na balkóně a ukazovala se, Yarunna Há!“) až dadaistického rozměru („Nadělám stejky z tvý zadnice vejký“), jindy jde o poetické obrazy („Měla ve vlasech hlínu a na zádech bláto“), v některých momentech přioděné atmosférou spánku.

Kdybychom měli definovat styl, který Yadro pudla produkuje, asi bychom ho pojmenovali jako idiosynkratický. Podle slovníku to znamená, že chápe každého člověka jako individualitu s cílem vyjádření jeho individuální zvláštnosti. Zjednodušeně řečeno, album je zvláště svým humorem a poetikou srozumitelné jen velmi úzkému okruhu osob podobně naladěným. Zbytek se musí jen nechat unášet atmosférou skladeb.

Verdikt: 70%

Hudba Yadra pudla se dá jen těžko prakticky uplatnit. Jako kdyby album, zarámované do dvou „pudlích“ skladeb, směřovalo do úplně jiného světa, možná kamsi do budoucnosti, s nadějí, že tam někde a někdy mu někdo porozumí.