Obrázek k článku RECENZE: Krásná a důstojná koncertní tečka Vladimíra Mišíka
| Antonín Kocábek | Foto: Jindřich Štreit

RECENZE: Krásná a důstojná koncertní tečka Vladimíra Mišíka

Koncertní alba jsou obvykle vnímána jen jako doplněk diskografie, tak trochu archiválie, anebo pouhé zpětné důkazy, že dotyční interpreti „to uměli“ nejen ve studiu. Aktuální živák Vladimíra Mišíka to vše splňuje na té nejvyšší myslitelné úrovni, ale zároveň má v sobě mezi dalšími podobnými nahrávkami i punc výjimečnosti.

Legenda českého písničkářství i rocku Vladimír Mišík už několik let ze zdravotních důvodů nekoncertuje. Jak je dobře známo, v roce 2019 navázal úspěšnou spolupráci s producentem Petrem Ostrouchovem, při které vyměnil svou dlouholetou kapelu Etc... za převážně studiovou partu Blue Shadows. Prvním výsledkem spolupráce bylo vynikající a mnoha cenami ověnčené album Jednou tě potkám. A to s sebou přirozeně přineslo i snahu přenést tuto tvůrčí podobu Vladimíra Mišíka i na pódium. Nakonec se to povedlo jen jednou – pak přišla covidová omezení. Aktuálně vydaný záznam onoho vystoupení je tak nejen jediným koncertním záznamem Mišíka a Ostrouchovovy kapely, ale také záznamem jednoho z posledních Mišíkových koncertů vůbec. Z poslechu bychom to přitom poznali jen stěží.

Vladimír Mišík tu už pochopitelně nemá ten hlasový rozsah, který míval v mládí, ale výběr skladeb i skvělá kapela za zády mu dovoluje předvést se ve vynikající podobě. Atmosféra i feeling, s jakým Mišík písně intepretuje, může právem nadchnout nejen jeho početné příznivce, ale jistě snadno přesvědčí i leckoho, kdo se k záznamu dostane třeba jen náhodou.

První dvě třetiny alba nabídnou šestici osvědčených dlouholetých hitů, mimochodem moc hezký a reprezentativní průřez Mišíkovou diskografií. Poslední trojice pak zástupce tehdy aktuálního a na koncertě v pražské Arše pokřtěného alba. A tady by případný hnidopich mohl srazit pár procent z maximálního hodnocení – chybí tu jak dva největší Mišíkovy hity, tedy Variace na renesanční téma a Stříhali dohola malého chlapečka, ale i titulní skladba Jednou z ten večer slavnostně uvedeného alba. Od producenta to lze i brát jako určitý truc a naschvál všem mainstreamovým a povrchnějším posluchačům desítek skvělých a všemi myslitelnými kvalitami oplývajících Mišíkových písní.

Jsou živáky, které se vlastně od studiových verzí příliš neliší, a jedinou jejich přidanou hodnotou je živelnost interpretace. V tomto případě je ale úplně radost poslouchat, jak byly skladby aranžérsky opentleny přítomnými hosty, mezi nimiž nechybí ani tehdejší členové Etc... kytarista Pavel Skála a houslista Vladimír Pavlíček a jejich dlouholetý souputník, cellista Jaroslav „Olin“ Nejezchleba. Je tu ale i dechová sekce a další hudebníci, které spojuje nejen vynikající hráčství, ale i citlivý a pokorný přístup. Sóla nejsou únavně dlouhá a dlouholeté a všemi příznivci naposlouchané písně tu dostávají svěží a inovovanou podobu, aniž by se byť na chvíli vkrádal pocit, že jde jen o instrumentální exhibice zúčastněných.

To album je nejen důstojným rozloučením Vladimíra Mišíka s koncertní kariérou, ale i moc hezkým zachycením vzácných okamžiků muzikantství. To vše dává nahrávce nejen smysl, ale i do budoucna z ní dělá raritní a opodstatněnou součást příběhu Vladimíra Mišíka.

VERDIKT: 92 %

Učebnicový příklad pro ostatní, jak pojmout koncertní album.