Obrázek k článku RECENZE: Pryč od Chvrches. Lauren Mayberry ukazuje na sólovce různorodost
| Michael Švarc | Foto: Scarlett Casciello, Universal Music

RECENZE: Pryč od Chvrches. Lauren Mayberry ukazuje na sólovce různorodost

Na sólový debut lákala zpěvačka Lauren Mayberry přes rok. Už od začátku bylo jasné, že se na desce, která dostala název Vicious Creature, bude chtít zvukově oddělit od domovských Chvrches a ukázat větší hudební všestrannost. A tomu jednoznačně dostála.

V loňském rozhovoru pro Headliner Lauren Mayberry vyprávěla, že se v kapele coby žena mezi dvěma muži cítila poněkud kreativně omezena. Ne že by se k ní její spoluhráči snad chovali s despektem, ale rukopis Chvrches je tak signifikantní, že nenabízel příliš manévrovacího prostoru. A tak se zpěvačka rozhodla vyčlenit si čas sama na sebe a dát dohromady album, které by její osobnost i hudební touhy odráželo věrněji. A tak vznikla deska Vicious Creature, na níž si Mayberry dopřála opravdu vrchovatou porci tvůrčí svobody.

Už na singlech bylo znát, že to bude pestrá a barevná nahrávka a že se bude chtít výrazně oddělit od zvuku Chvrches. Klavírní balada Are You Awake?, jež desku uzavírá, byla něčím, co by v kapelním vesmíru rozhodně nevzniklo, přestože hlasu Lauren Mayberry taková poloha nadmíru svědčí. Svěží byly i další ukázky Shame a Change Shapes, které hrají na teatrálnější a lehce avantgardní notu, přestože je to samozřejmě ryzí pop. Nakonec se v obdobném duchu nese celá studiovka.

Hudebnice tu ve dvanácti skladbách odhaluje své nitro a vše rámuje feministickým pohledem na svět a sděluje, co znamená být ženou v prostředí, jemuž dominují muži. Není to žádná překotná kritika, písničky jsou to vzletné, lehké a zábavné – o to víc, že je každá trochu jiná, a přesto drží všechny hezky pohromadě. Některé jsou, pravda, opatrnější, jako by se Mayberry bála úplně utrhnout ze řetězu. Přitom právě excentrické písně jako Shame, Punch Drunk nebo Sorry, Etc vyčnívají z desky nejvíce a zaujmou svým silným nábojem.

Na někoho ten koktejl různých vlivů a inspirací jistě může působit nesourodě, možná jako
hudební cvičení, v němž si zpěvačka dala za úkol předvést co nejširší škálu různých poloh.
Není se však čemu divit, když se Chvrches dala dohromady čtyři desky, které se aranžérsky lišily jen minimálně a prostor pro invenci v nich byl poněkud omezený.

Vicious Creature je nakonec pro Mayberry jen úvodní kapitolou nového příběhu, sama už uvedla, že by chtěla, aby její sólová dráha i kapela existovaly paralelně. V rámci svojí tvorby se zcela jistě ještě vyprofiluje. A jestliže na debutu vsadila hlavně na široké spektrum vlivů, nebylo to pro nedostatek vlastní osobnosti. Album skotskou zpěvačku představuje jako někoho, kdo má co říct a kdo se nebojí popustit uzdu fantazii.

Verdikt: 70%

Debut Lauren Mayberry baví v několika rovinách, zejména se na něm však odráží, že jeho tvorba byla pro autorku očistná. Není to sice bůhvíjak revoluční nahrávka, ale je velmi sympatická a má dostatek zapamatovatelných melodií.