Obrázek k článku RECENZE: Jen hlas a klavír. Tom Odell napsal tklivé rekviem. Je to jeho triumf
| Michael Švarc | Foto: Vojta Florian

RECENZE: Jen hlas a klavír. Tom Odell napsal tklivé rekviem. Je to jeho triumf

Páté album Toma Odella se možná jmenuje Best Day of My Life, ale nejlepší den svého života na něm zpěvák rozhodně nezažívá. Tklivé album, které je postavené pouze na klavíru a hlasu, se totiž dotýká úzkostí, nejistot, myšlenek na smrt i dalších osobních témat. A z takových niterných pocitů často vznikají ta nejlepší díla. Jako v tomto případě.

Odell tematicky navazuje na své loňské album Monsters, které bylo o jeho úzkostných stavech a záchvatech paniky. Zatímco naposledy se však pokoušel o experimentování se zvukem, které se mu, upřímně, vůbec nepovedlo, tentokrát se drží jen klavíru. To už z podstaty nemohl být krok vedle, protože Odell je fantastický pianista. A tentokrát se představuje i jako autor, jenž umí z mála vytřískat mnoho.

Best Day of My Life je Odellova nejminimalističtější a zároveň nejsyrovější deska. Je ohlodaná na kost, nejsou na ní velké a klenuté melodie, kde by se zpěvák hnal do vypjatých výšek, naopak se spíš drží civilního projevu a při zemi. Žádné tlačení na pilu. Je to křehké album plné krásných křehkých balad, které si vystačí s málem. A i když nemá deska zrovna veselé téma, nedá se říct, že by se všechny písničky topily v bezbřehém smutku a depresi. Smutná sice většina z nich je, ale nikoli prvoplánově.

„Myslím, že dnešek je nejlepším dnem mého života. Minulou noc jsem chtěl jen umřít, ale teď jsem šťastný, že jsem naživu,“ zpívá Odell v titulní písni, která album otevírá a která pojednává o hledání malých nenápadných radostí v každodenním životě. Následující Sad Anymore si pak celou dobu vystačí s textem, v němž zpěvák opakuje, že už nechce být smutný a že závidí všem šťastným lidem. Minimalismus deskou prostupuje ze všech stran. Je to osvěžující, protože namísto metafor servíruje Odell syrové pocity a na nic si nehraje.

Jde zároveň o Odellovu nejméně rádiovou desku. Je to dáno i tím, že s loňským albem Monsters skončila zpěvákovi smlouva s jeho labelem. Jako nezávislý umělec si tedy mohl dovolit větší svobodu, která mu nadmíru prospěla. Best Day of My Life je Odellův triumf, jenž čerpá z jeho citu pro melancholické skladby, avšak v mnohem umírněnějším prostředí. Ačkoli by album svým námětem mohlo v mnoha ohledech působit pateticky, je naopak střízlivé. I vzhledem ke stopáži, která dělá pouhých 29 minut, nejde o žádnou nudnou vatu. Odell jde rovnou k věci a pak se posouvá dál. A cestou pohladí nejednu duši.

Není překvapením, že zlomené srdce či pád na dno v umělcích často vzbuzují nebývalou tvořivost. Odellovy úzkosti, jakkoli mohou být v daném momentu paralyzující, rozhodně vyústily v jeho nejlepší a nejčistší desku, která posluchače provede těžkými tématy, ale končí vzletně písní Smiling All the Way Back Home. Po pádu totiž musí zaručeně přijít vzestup. Snad je tedy i Best Day of My Life novou kapitolou pro Toma Odella a jeho tvorbu.

Verdikt: 80 %

Díky minimalistickému pojetí desky Best Day of My Life se na povrch prodral Odellův skutečný talent, jenž pod masivní produkcí často zanikal. V jednoduchosti je síla.