Dojmy podle něj na konferenci Prague Music Week nahradí jasná data. Probrali jsme, o jakých tématech se bude od 5. do 7. listopadu diskutovat. A proč byste si to neměli nechat ujít.
Hudbě budoucnosti bude patřit i showcase festival spojený s konferencí – o účast se mohli ucházet jen hudebníci do pětadvaceti let věku. I kapely mimo „open call“ jsou čerstvá krev. Samotná konference a expo pro profesionály i hudební fanoušky se koná v Křižíkových pavilonech na Výstavišti Praha. Na klubové koncerty návštěvníci zamíří do Sasazu, Rock Café a Klubu FAMU.
Téma letošního Prague Music Weeku je Hear the Future. Jakým způsobem budoucnosti nasloucháte?
Má to víc linek. Vidíme kolem sebe, jak se ve společnosti, a tedy i v hudbě, s příchodem nových generací spousta věcí rychle mění. Podle mě ale kolem změn v hudební branži i kolem mladé generace panuje řada domněnek. Například že Gen Z je líná, divně se obléká a nepracuje. Zkrátka takové ty boomerské řeči. Málokdy jsou podložené fakty. Je pro nás výzva dát mladým lidem prostor, aby o tom, jací jsou a co je zajímá a baví, mohli mluvit sami.
K tvorbě konferenčního programu jsme přistoupili jinak než v předchozích letech, kdy jsme nejprve identifikovali témata pod zastřešujícím heslem pro daný ročník a pak je sami rozvíjeli. Letos jsme se rozhodli, že to nemůže být „o nás bez nás“. A tak jsme vše probírali na soustředění se studenty VŠE, čerstvými dvacátníky z různých oborů. Bylo to zajímavé, protože nám spoustu věcí úplně rozstřelili.
Jaká témata vám studenti smetli ze stolu?
Třeba AI a všechno s ní spojené. Jasně, existuje, známe ji – a co jako dál? Občas na nás opravdu koukali, jako že jsme se zbláznili. Domníval jsem se například, že mladá generace autorsky daleko víc tíhne k elektronickým věcem a DIY. Že se nechce zatěžovat mašinérií kolem kapel, zkušeben a podobně. To je ale zajímalo ze všeho nejvíc. Vzdělávání na ZUŠ, vše kolem zkušeben a infrastruktury pro začínající muzikanty, nahrávání. Překvapilo mě, že se všichni shodli, že právě tohle je pro ně velmi důležité. Je jasné, že k podobnému workshopu tíhnou lidé, kteří mají vztah k hudbě, i když ne všichni byli z artových oborů, nicméně prakticky každý měl kapelu. Několik studentů se zapojilo i do příprav Prague Music Weeku. I mezi řečníky v panelech bude mladá generace zastoupena.
Také hudebníci vystupující v rámci showcase festivalu jsou letos všichni mladí.
Open call jsme ohraničili hranicí 25 let. Měli jsme obavu, jak to dopadne, jestli vůbec bude dost kvalitních zájemců, kteří budou mít k dispozici nahrávky, které nám pošlou, abychom si udělali obrázek. Nakonec se přihlásilo přes čtyřicet interpretů, kteří nás překvapili svou úrovní. Line-up doplňují zavedenější jména, ale pořád se pohybujeme okolo 25 let.
Zmínil jste domněnky kolem Gen Z. Jak se jim vyhnout?
Je pro mě hodně důležité, abychom nepracovali s dojmy, ale měli témata podložená daty. Proto nás čeká velké množství zajímavých datových panelů. Chceme diskutovat o reálných číslech a faktech. Žádné „myslím si a mám pocit“. Přiznám, že se k domněnkám taky uchyluji. Když hovoříme o festivalech, máme k tomu tendenci i proto, že je ta akce jednou za rok – proto máme sklon občas rozhodovat na základě zjištění, která jsme učinili třeba před deseti lety. Přitom může být všechno dávno úplně jinak.
První ročník konference Nouvelle Prague se konal v roce 2013. Proměnily hudební konference zdejší scénu?
Určitě, ale nebylo by fér to přičítat jenom Prague Music Weeku, Nouvelle Prague, ReConnectu a dalším konferencím. Za poslední dekádu se hodně změnilo i díky všemožným asociacím a dalším platformám, které nějakým způsobem sdružují aktéry v branži. Profesionalizuje se díky tomu celý hudební trh a jsme víc konkurenceschopní ve srovnání se západní Evropou.
V tom se posunujeme nejen v hudbě a je to taky důvod, proč v Beatworx s Amebou Prague Music Week děláme. Chápeme, že když se nebude dobře dařit hudbě jako takové, nebude mít pevné základy, generovat schopné lidi, tak neporoste a nebude se rozvíjet, a my narazíme na strop. Proto je důležité, aby celý ten ekosystém prospíval a rostl. Konference jsou jen jednou z platforem, které k tomu mohou přispět.
Mluvili jsme o mladé generaci, ale na jaká témata se těšíte vy?
To hlavní už jsem zmiňoval: na budoucnost se budeme dívat datově. Máme množství velmi zajímavých datových zdrojů, například na konferenci bude představena studie o hrdinech mladých generací. Kdo jsou jejich idolové, proč zrovna oni a jaký mají vliv na chování.
Důležité taky je, že Hear the Future nám nepředstavuje jen pohled mladých a publika, tato generace přichází i mezi nás na straně profíků – jsou to noví muzikanti, produkční, promotéři, manažeři, technici a tak dále. Zajímá mě, jak budou ovlivňovat budoucnost hudby.
Samozřejmě je to svázané s technologiemi. I když studenti nám řekli, že bavit se o AI je zas až tolik nezajímá, pořád to vnímáme jako stále důležitější nástroj, který může v řadě věcí pomáhat, ať už se týká tvorby hudby, managementu, či produkčních věcí. Zároveň je pro hudební prostředí důležité se na důsledky působení AI dívat i z pohledu autorskoprávního. Je to obrovská neprozkoumaná oblast, které se budeme věnovat.
Podstatné téma je rozhodně financování a otázka, kde se můžou hudební projekty inspirovat. Zajímavý bude panel o tom, jak se hudba může inspirovat ve sportovním prostředí, třeba u fotbalu. Z mého pohledu to má hodně zajímavých konotací. Sportovní utkání například díky streamingu rozšířila svoje publikum na miliony diváků, což se nevyplatí jen skrze přímou monetizaci, ale je to hned atraktivnější například pro partnery.
Co dál?
Máme i několik koncepčních novinek. Každý den přineseme jedno keynote interview s velmi výraznou hudební osobností. Už teď mohu prozradit, že vůbec první bude s Markem Hegnerem, jedním ze zakladatelů obrovské hudební společnosti Goodlive. V podvečer nabídneme uvolněnější program, Prague Music Week Awards, které ocení hudební osobnosti, jež jsou obvykle spíš mimo světla reflektorů, historky z backstage, listening sessions nebo živé nahrávání podcastu Škrty.
Jak vás inspirují zahraniční konference a showcase festivaly?
Na začátku byla největší inspirace pro Prague Music Week akce South by Southwest v Austinu. Když jsem tam přijel, koukal jsem týden s otevřenou pusou, jak je možné, že se takhle velká a kvalitní hudební akce děje. My se hodláme i v budoucnu věnovat jen hudbě, ale prostoru pro růst je mnoho. Chceme růst i mezinárodně. Nejprve bylo naší metou stát se jako konference zásadní akcí pro všechny aktéry v Česku a na Slovensku, tomu už jsme velmi blízko, potom je čas se ještě víc zaměřit na mezinárodní spolupráci. U hudebního festivalu mě baví, že si koupíš permanentku a pak několik dní chodíš pěšky po městě, a kamkoli dojdeš, hraje tam napříč žánry něco skvělého. Dnes jsme všichni v zajetí algoritmů, podobné akce můžou být jako beranidlo, které probourává všechny bubliny. Člověk pak jen chodí, poslouchá a je v tom čistá láska k muzice.
Obecně se snažím jezdit na podobné akce v zahraničí a čerpat inspiraci. Především v myšlenkách řečníků na konferencích a taky v tipech na vystupující kapely. Zajímá mě i produkční stránka věci, abychom návštěvníkům Prague Music Weeku přinášeli co nejlepší zážitek i z pohledu zázemí a informovanosti.
Novinkou letošního ročníku je dobrovolné vstupné. Proč jste se pro něj rozhodli?
Dlouho jsme přemýšleli, jak to uchopit a nastavit dobrou cenu, když hodnota té akce může být pro dva lidi tolik odlišná. Někdo v rámci konference domluví obchod za miliony korun, jiný se chce ze zvědavosti podívat a zjistit, jestli mu máme co nabídnout. Je to i bič na nás samotné. Musíme udělat tak dobrou akci, aby si návštěvníci příště řekli, že to pro ně tu hodnotu má.
Nějaká slova závěrem?
Musím říct, že se na letošní ročník fakt těším. Ve všech třech programových pilířích, konferenci, veletrhu i festivalu, jsme udělali meziročně obrovský krok kupředu z pohledu šíře i kvality programu. Na festival se nám podaří přivézt několik jmen, jejichž koncerty mě za poslední rok úplně dostaly, a myslím, že si najdou hodně nových fanoušků. A to jak umělci z open callu, tak zavedená nová jména. Těším se, až všechno začne, tři dny prakticky nebudu spát a budu pobíhat mezi Výstavištěm a kluby a všude bude super hudební program! Už aby bylo 5. listopadu, předávali jsme Prague Music Week Awards a po prvním dni konference a veletrhu mířili do Sasazu na koncert Kaariji!
Tipy z programu Marka Vohralíka
Které vystupující není radno na Prague Music Weeku vynechat?
Marko Hegner, Goodlive
O účast jednoho ze zakladatelů a výkonného ředitele společnosti Goodlive jsme se snažili již několik let. Jde o jednoho z největších promotérů v Německu a Rakousku, který zároveň funguje i jako booking a management company pro umělce. Marko Hegner je pořád velmi mladý člověk, který už dokázal fantastické věci. Jeho pohled je zajímavý i díky tomu, že začínali jako nezávislí promotéři a dneska jsou součástí velké světové sítě. Zapojení do velkých celosvětových ekosystémů je jedno z témat, o nichž se budeme bavit.
Wiecher Troost
Mám radost, že přijede programový ředitel Amsterdam Dance Event, což je obrovská akce elektronické hudby. Každoročně přebarví celý Amsterdam svých barev – žluté a černé. V době konání je nemožné projít ulicemi v Amsterdamu, aniž by se člověk s ADE setkal, přitom to vzniklo jako subkulturní akce. Vyvinula se ale v jednu z několika nejdůležitějších událostí na poli elektronické hudby. Dnes je mixem hudebního festivalu, konference, veletrhu. Rozhodně je jedním z inspiračních zdrojů pro Prague Music Week. Pořadatelé se mimo jiné také věnují boření mýtů spjatých s elektronickou hudbou a nočním životem. Upozorňují, že elektronická hudba má svoji kulturní hodnotu širší, než je mejdan. Také vyvíjí iniciativy, které si kladou za cíl snižovat rizika spojená s nočním životem.
Danny Olive
Danny Olive, finanční ředitel AEI Music Group, velké britské hudební společnosti, nejprve v devadesátkách řídil finance různých labelů v Londýně a pak dvacet let pracoval pro firmu Jellyfish, která vyrábí plyšáky. Před časem se vrátil do hudebního průmyslu. Téma financování je zásadní, přitom v něm leckdo pořád plave. Lidí, kteří se na to v hudebním průmyslu specializují a umí to, není mnoho. Věříme, že jeho účast bude velkou inspirací a předá nám zajímavé znalosti.
Rebecca Prochnik
Britská agentka, která založila jednu z nejvýznamnějších nezávislých bookingových agentur v UK – Earth Agency. Dnes je součástí jedné z největších světových agentur – Wasserman. Zastupuje velmi významná jména mladé hudební scény, jako jsou AJ Tracy, JME, Animal Collective nebo CASISDEAD, ale i třeba Petera Dohertyho.
Rat Boy
Britská kapela, která vystoupí na hudebním festivalu v Rock Café je pro mě jedním z největších hudebních objevů letošního roku. Obrovsky pestrá žánrová směsice s extrémně energickým živým hraním.
Tracy De Sá
Tracy De Sá se zúčastní konference i festivalu. Viděl jsem ji počátkem roku na showcase festivalu v Indii a její koncert mě úplně dostal a zaujal mě i její příběh. Je ryze mezinárodní člověk, v panelu mladých umělců se bude věnovat tomu, jak uspět v zahraničí.