Obrázek k článku Frankův svět: "Mazej zpátky, na stánku je Kubrick!" Aneb poprvé na festivalu snů
| Frank Fišer | foto: Frank Fišer

Frankův svět: "Mazej zpátky, na stánku je Kubrick!" Aneb poprvé na festivalu snů

Vyrazit za hranice domova na festival je vždycky velké dobrodružství. Jenže jakmile se cesta natáhne „za malou louži“, konkrétně do anglického Manchesteru, přidá se k tomu i slušná tréma a lehce sevřený žaludek. Festival Radar tu každý rok hostí výběr špičkových kapel z progresivního rocku a metalu, k tomu se prezentují značky a firmy, které hýbou hudebním světem. A právě tahle kombinace hudba a gear ke mně mluví. Díky kytarové značce Aviator Custom Guitars, se kterou spolupracuju, vedly moje kroky

Vyrážíme už dva dny před začátkem festivalu, protože cesta z Prahy do Manchesteru fakt není žádná legrace. Zvlášť ne v dodávce naložené po strop kytarami, kufry, stojany a vším tím železem, co má na konci udělat radost několika správným rukám. Dobrodružství se samozřejmě neobejde bez komplikací: hned na hranicích s Německem nás staví pohraniční policie a pro jistotu šacuje celé auto. Papíry v pořádku, úsměvy taky, ale čas běží. Kvůli kontrole nestíháme původně plánovaný trajekt do Doveru. Chvíli je ticho, pak kolektivní výdech: „Budiž, stejně dorazíme včas.“

Optimismus držíme, dokud se po dvaceti minutách na anglických silnicích nepřivalí první zácpa. Příjezd do Manchesteru se posouvá zhruba o dvě hodiny a z navigace se stává náš nový nepřítel. Nálada nám ale neklesá, v autě panuje paradoxně skvělá atmosféra. Probíráme trable s line-upem, kde vypadli Bob Vylan, řešíme plán networkingu, jak rozšířit povědomí o kytarách Aviator a na koho si posvítit nejdřív. Po víc než 24 hodinách v dodávce konečně dorážíme, vykládáme nejnutnější náklad přímo v hale, kde se Radar odehraje, a pak hurá, ubytovat se a pár zasloužených piv. Hlava brní, nohy pálí, ale v žilách začíná proudit festivalová krev.

***

První oficiální den startujeme extra brzy. Stavíme stánek, dolaďujeme poslední šroubky, poznáváme sousedy a během prvních káv už debatujeme, na co z line-upu se těšíme nejvíc. Shodneme se rychle: Zeal & Ardor, Carpenter Brut a The Algorithm. Poslední jmenovaný nakonec kvůli logistice nevystoupí, což zamrzí, ale chuť nám to nevezme. V poledne se hala probouzí naplno, první návštěvníci krouží mezi stánky, na pódiích se rozjíždějí první sety a to nejdůležitější slovo dne zní: atmosféra. A ta je naprosto špičková.

Anglické hudební podhoubí mě chytá okamžitě, je hmatatelné, přirozené, otevřené. Popravdě mi připadá bližší než to české. A pak to přijde: v davu u stánku zahlédnu známou tvář. „Jóne, seš to ty?“ Po pěti letech potkávám kamaráda, bývalého zpěváka islandských Une Misere, Jóna Mára Ásbjörnssona. Náhoda jak z filmu. Už tohle je pro mě páteční highlight, a když navíc zjistím, že jeho nová kapela The900 festival zavírá, vím, že máme před sebou ještě hodně společných minut. Čas na tlachání po letech? Tohle se neodmítá.

Během odpoledne se u nás zastavují kapely napříč line-upem, ale my vyhlížíme hlavně francouzské Novelists. Jednu basu jsme jim dělali už dřív, teď máme dvě další a navrch novou kytaru. Když dorazí celá parta i s tour manažerem Quentinem (Kadinja, Ten56.), je u stánku rázem rušno. Probíráme specifikace, ladíme drobnosti, zkoušíme, předvádíme. Návštěvnost stánku roste geometrickou řadou a my jako tým cítíme, že tohle je přesně ten moment, kdy se dlouhé hodiny práce mění v konkrétní výsledky. Večer zavřeme, bleskově se otočíme na ubytku pro civilnější oblečení a míříme zpět na headline set Carpenter Brut. Upřímně? Mejdan. Silná vizuální show, pulzující beaty, publikum jako jeden organismus. A když si myslím, že lepší už to být nemůže, přijde třešnička na dortu: potkávám doprovodné zpěvačky Sleep Token. Kdo mě zná, ví, že jsem v Česku asi největší fanoušek téhle maskované senzace. Závidět si to nebudu, nechávám se s nimi vyfotit, srdce dělá přemety a já si říkám: „Tady končí pohádka.“ Ale kdeže.

***

Druhý den začíná odlehčeně, u stánku se zastaví kytarista Pintglass, Ben. Sympaťák jak hrom. Nabízíme mu, ať si na koncert vezme jednu z našich kytar, a on nám na oplátku nosí vesty Pintglass. Jen je bohužel nemůžeme nosit, protože z dálky působí jako uniformy místní security; nechceme, aby si nás někdo spletl. Krátce nato přichází i Manuel, frontman Zeal & Ardor. Pár slov, pár úsměvů, pár minut, které potěší víc než dlouhý rozhovor, ten člověk má nadhled i klid.

Koncert Pintglass je skvělý, syrový, přesně tak akorát špinavý. Díky klukům z No Face No Case je navíc naděje, že je uvidíme i v Praze, na festivalu Flex Fiesta během příštího roku. Kvůli jejich setu zavíráme celý stánek a nikdo to neřeší. Upřímně, Pintglass jsou tu něco jako místní Vypsaná fixa, jen s breakdowny a hektolitry Stella Artois. Nakažlivé, přímočaré, poctivé.

Odpoledne se promění v malý pop-up music summit. U stánku se schází smetánka: znovu Novelists, bývalý kytarista Monuments Olly Steele, kytaristi z Annisokay, Intervals, Arch Echo a spousta dalších muzikantů, manažerů i zvědavců. Naše tempo se zvedá, ruce nestíhají, ale přesně pro tohle tu jsme. V podvečer konečně přichází náš vytoužený moment, koncert Novelists. Jeden z pořadatelů nám navrch podává AAA propustku. Nebereme to jako samozřejmost, jsme vděční. Po koncertě se na chvíli přesouváme do backstage, kde s kapelou probíráme strasti a radosti hudebního průmyslu, reálné plány i sny, které stojí za to honit. Sdílíme zkušenosti, plácáme se po ramenou kvůli současným i čerstvým úspěchům, a nakonec se loučíme s vidinou brzkého shledání. Druhý den je za námi, vyčerpaní, ale nabití. A já si v duchu říkám, že třetí den už takhle vysoko laťku nedá. Ale kdeže.

***

Neděle startuje rovnou bombou. Do soupisky přistává nové jméno: Shields!!! Nikdy jsem nevěřil, že tuhle kapelu někdy uvidím naživo!!! A navíc, na postu kytaristy vnuk Stanleyho Kubricka. To už je spojení, které člověka donutí zpozornět i bez kávy. Venku zároveň míjím zpěváka jedné z mých největších letošních posedlostí, kapely Love Is Noise. A aby toho nebylo málo, potkávám i kytaristu a zpěváka Unpeople, které, stejně jako Love Is Noise, řadím mezi největší naděje moderní rockové scény. Doporučuju k poslechu všemi deseti. Srdce mi jede na plný plyn a já okamžitě píšu z profilu Aviator Custom Guitars všem, které jsem nově potkal. A světe, div se, vychází to! Love Is Noise se staví u stánku, poklábosí, vyzkouší naše kytary a rázem máme další přirozené spojení. Krátce nato přichází basák brzy vystupujících Yonaka. Půjčujeme mu basu na vyzkoušení, on se po koncertě vrací s poděkováním a my máme další potvrzení, že děláme věci správně.

A pak přichází ta zpráva, co převrátí den vzhůru nohama: „Mazej zpátky, na stánku je Kubrick.“ V životě jsem neběžel rychleji. Vpadnu dovnitř, beru foťák a fotím Sama Kubrick-Finneyho, jak hraje na naše kytary. Fanboy moment? Bez debat. Jenže z rychlého setkání se stanou hodiny příjemného tlachání o hudbě, o zvuku, o tom, co kdo hledá v nástroji, a hlavně o tom, že když si věci sednou, není třeba tlačit na pilu. Kontakty si držíme doteď a já v tu chvíli vím, že si tady plním sen. A aby toho nebylo málo, poslední den ještě přidává další vrstvu: „kšeft“ pro The900, kteří neměli vlastního fotografa. Proč bych nepomohl? Beru to, fotím, odevzdávám, jsem šťastný. Takhle vyeskalovat víkend? Děkuju, beru všemi deseti.

V pondělí ráno přichází realita. Balíme stánek, vyzvedáváme kolegu z nemocnice, přes noc se mu přitížilo, teď už je ale v pořádku, a naskakujeme na další čtyřiadvacítku v dodávce. Tělo je unavené, hlava plná a srdce přeplněné vděčností. Když pominu všechny konkrétní interakce s muzikanty, fanoušky a návštěvníky, největším pozitivem pro mě zůstává atmosféra. Taková, která se těžko popisuje. A ještě hůř přenáší. Přijeli jsme jako cizinci a dostalo se nám neuvěřitelně vřelého přijetí, otevřeného, neokázalého, upřímného. Manchester možná není město, do kterého se jezdí kvůli pohlednicím, ale na těch pár dní se pro mě stal domovem. A možná ještě trochu víc než to.

Příští rok se mnou může Radar opět napevno počítat. A jestli vy hledáte akci, kterou byste rozhodně neměli minout, tenhle festival je přesně to, co hledáte: muzikantský sen, komunitní srdce a prostředí, kde se věci dějí přirozeně, od prvního podání ruky až po poslední tón dne. Já se vracím plný inspirace, s hlavou plnou plánů a s pocitem, že tohle všechno má opravdový smysl.