Debutové album Madonna z roku 1983 nebylo špatné, ostatně hity Borderline nebo Holiday dostaly zpěvačku do hitparád i na plakáty v hudebních časopisech. Z komerčního hlediska ale mělo slabý start, po vydání se nedostalo ani do stovky nejprodávanějších desek v USA a teprve postupem času se začalo v prodejnosti prokousávat výš. Madonna viděla, že se jí začíná dařit a prodeje debutu se sice pomalu, ale rozjíždí. Nechtěla nechat zájem vyšumět, naopak ho potřebovala podpořit druhou deskou.
Trochu se přetahovala s vydavatelstvím Sire Records. Chtěla mít nad nahrávkou absolutní kontrolu, a tudíž si ji plánovala sama produkovat. To jí manažeři zamítli, načež se naštvaná zpěvačka začala nelichotivě vyjadřovat na adresu hudebního průmyslu: „Vládnou mu dědci a pracuju v šovinistickém prostředí, kde se mnou zachází jako s malou sexy holčičkou,“ postěžovala si veřejně. Zděšený label trochu couvnul a nabídl Madonně, ať si alespoň vybere jakéhokoliv producenta chce.
Zpěvačka oslovila Nile Rodgerse, kapelníka disco legend Chic a hvězdného producenta, který tou dobou slavil úspěch s Bowieho deskou Let’s Dance. Rodgers zvukově nahrávku posunul od sythpopu blíž k disku, a aby podtrhl taneční výraz, přizval do studia i rytmickou sekci Chic. Především basák Bernie Edwards, který předtím hostoval na deskách Diany Ross, Debbie Harry nebo Sister Sledge, dokázal dát hudbě vytoužený groove.
Obsahově Madonně do nové desky label nijak nekecal, sama si vybrala všechny skladby, na polovině z nich se autorsky podílela. Nahrávalo se ve slavném studiu Power Station, kde vznikly desky jako Springsteenova Born in the U.S.A., zmíněná Let’s Dance nebo později So Petera Gabriela. Zkrátka, během příprav a nahrávání nehodlal nikdo nic podcenit, Madonna chtěla stoprocentní kvalitu a těžko pro lepší výsledek mohla udělat víc.
Že to do sebe celé skvěle zapadlo potvrdil už úspěch pilotního singlu Like a Virgin, který vyšel 31. října 1984. Během listopadu a prosince bodoval hned v několika žebříčcích, především v těch tanečních, a nakonec se z něj stal jeden z nejhranějších singlů roku. Podobně strmý nástup měla i samotná deska. Vyšla 12. listopadu a hned následující týden se dostala do desítky nejprodávanějších nahrávek v USA. Podobně jako u debutu i zde se úspěch nedostavil okamžitě, ale když přišel, byl o to zářivější. V polovině roku 1985 byla z Madonny první zpěvačka, která v USA prodala víc než pět milionů kopií jedné desky. Seznam úspěchů, které album Like a Virgin přineslo, by vydal na samostatný článek. Důležité ale je, že z Madonny udělalo globální hvězdu a v nastupující MTV tvořila zpěvačka spolu s Princem a Michaelem Jacksonem cosi jako svatou šoubyznysovou trojici, která dokázala vydávat technicky a obsahově špičkové nahrávky a zároveň dělat pop atraktivní pro masy posluchačů (a diváků). Tito tři hudebníci prakticky definovali střední proud osmdesátých let. A u Madonny na tom nese zásluhu z velké části právě Like a Virgin slavící dnes čtyřicet let od vydání.