Byla to vtipná náhoda. V říjnu jsem se pustil (konečně, po těch letech) do čtení Blochova románu Psycho. Načež jsem si k tomu dohledával nějaké informace a zjistil, že jako na potvoru uběhlo přesně pětašedesát let od okamžiku, kdy slavná filmová adaptace od Alfreda Hitchcocka vstoupila do kin. Vyšlo k tomu hodně článků a jeden z nich mě velice zaujal. BBC na svém webu vydala zajímavý rozbor, proč i po těch letech zůstává filmový soundtrack, složený Bernardem Herrmannem, nejděsivější filmovou hudbou všech dob.
Moment, říkal jsem si, jak nejděsivější? Nechci onen legendární motiv jakkoli zpochybňovat, ty napjaté smyčce jsou dodnes sluchovým symbolem napětí a blížící se hrůzy. Ale je vážně ten nejděsivější?
I dal jsem se do pátrání. Časopis Rolling Stone vydal žebříček nejděsivějších soundtracků všech dob. Psycho skončilo patnácté, na prvním místě Halloween, jehož hudbu mimochodem složil sám režisér John Carpenter. To je samozřejmě taky špička v děsivé muzice, těžko rozporovat. Ovšem v Classic FM už ve svém žebříčku nejděsivějších soundtracků dali na první místo Psycho, v Mojo taktéž. Stejně tak se soundtrack pravidelně objevuje v hororových playlistech a anketách, kterých je každý podzim plný internet.
Je The Murder, jak se jmenuje část soundtracku Psycha odehrávající se během vraždy ve sprše, opravdu nejděsivější hudební motiv všech dob? Těžko říct, každý bude mít asi jiné favority. Někomu v hlavě vyskočí hlavní motiv z Čelistí, někomu z Vymítače ďábla. Legendární je taky Morriconeho Věc, někdo nedá dopustit na Jerryho Goldsmithe, který složil hudbu k tak zásadním snímkům jako Vetřelec, Přichází Satan nebo Poltergeist.
Jisté je jedno, tyto klasiky se moderním hororům zatím nepodařilo překonat. I veselá tiktoková videa, například s plížícími se pejsky chystajícími se skočit na páníčka, jsou podbarvena hudbou z Psycha nebo Čelistí, a ne z Hříšníků, Midsommaru nebo Hodiny zmizení, a že to jsou sakra dobré moderní horory! Ale nevadí, třeba se zase objeví nějaký skladatel, jehož děsivé kompozice překročí hranice daného filmu a začnou si žít vlastním životem.
Přesně na Štědrý den to bude padesát let od Herrmannovy smrti. Zemřel mladý, bylo mu čtyřiašedesát. Ale stihl složit hudbu do neuvěřitelné škály nesmrtelných filmů. Psycho, Občan Kane, Taxikář, Mys hrůzy, Den, kdy se zastavila země… Čest jeho děsuplné památce!