Obrázek k článku GLOSA: Zpěvák Rammstein zve děsivým kanibalistickým klipem na prohlídku žaludku
| Lukáš Rešl | Foto: Press Lindemann

GLOSA: Zpěvák Rammstein zve děsivým kanibalistickým klipem na prohlídku žaludku

Till Lindemann na sebe po právních peripetiích letošního léta upozorňuje dalším výstředním videoklipem plným krve, vnitřností a žaludečních šťáv. Naráží na severskou mytologii a pochutnává si na vnitřnostech. V poněkud odporném klipu prezentuje řadu symbolik a vybízí k otázkám. Jen je škoda, že klip přebijí samotnou píseň.

Novinkou Zunge (v překladu: Jazyk) tak výstřední zpěvák zároveň oznamuje stejnojmenné sólové album, které vychází 3. listopadu. Videoklip nabízí první dílek do mozaiky nového alba, o kterém toho fanoušci doposud moc nevěděli a citlivější povahy by se mu spíš měly velkým obloukem vyhnout. Nechybí zde totiž explicitní vizuál plný krve a bolesti.

Klip od úvodu začíná sondáží Lindemannova hltanu, aby následně šedesátiletý zpěvák začal vyprávět další ze svých obskurních příběhů. V nadcházejících střizích si nechává zašívat ústa a nabízí svou krev hladovým tygrům, se kterými později konzumuje syrové maso. Naneštěstí je jeho jídelníček daleko pestřejší a video tak nabízí odporné snímky, kterak si pochutnává na ukousnutém dámském prstu, srdci i lidském oku. Pro fanoušky krvavých hororu radost pohledět, pro slabší kusy jen další z mnoha necitlivých vizuálů.

Krom tygrů se ve videu zjevuje i havran, který by jakoby symbolizoval severskou mytologii a odkaz na pohanské tradice, čímž zpěvák poněkud překvapuje. Koneckonců folkové prvky jsou slyšet i v samotné písni.

Ta je zpívána v rodném Lindemannově jazyce a od úvodu začíná tichým, leč dramatickým klavírem. Na úvodní sloku navazuje kytarový refrén, který mě zaujal právě svým ambientním podkladem ve stylu vikingského folku, podobnému například skupině Wardruna. Právě tahle decentní vložka dělá refrén mnohem zajímavější, atmosféričtější a dramatičtější, za což se sluší Lidemannovi smeknout. Jen je škoda, že podobných motivů není ve značně minimalisticky podané skladbě více.

Vlastně mám pocit, že hudba byla napsaná spíš pro videoklip. Vizuální stránka vtáhne člověka natolik, že si po několika dalších posleších uvědomí, že se v písni v podstatě pořád střídají jen klidnější sloky a chytlavý refrén. Je pravdou, že píseň ke konci lehce graduje, ale ve výsledku se skutečně moc nejedná o vysokou skladatelskou školu.

Na druhou stranu, Lindemannův dominantní vokál zní pořád skvěle a především vitálně, což mu může spousta jeho vrstevníků jen závidět. Honosné a dynamické zpěvy dávají Zunge velkolepou atmosféru a pokud se chystaná deska ponese v podobném duchu, mají se fanoušci rozhodně na co těšit.