Obrázek k článku GLOSA: Kabáti Rumcajsem zachytili devadesátky. Něco ale zůstalo nevyřčené
| Josef Vlček | Foto: Ondřej Pýcha

GLOSA: Kabáti Rumcajsem zachytili devadesátky. Něco ale zůstalo nevyřčené

Tak Kabát se konečně odhodlal k vydání prvního singlu z připravovaného alba El Presidento. Jmenuje se Rumcajs miloval Manku a nejspíš to nebude tak obrovský hit jako třeba Kdoví jestli, Pohoda nebo Šaman, ale hit to určitě bude. Špalek znovu vymyslel chytlavý slogan a vůbec by nepřekvapilo, kdyby se název ujal jako pojmenování začátku devadesátých let.

Rumcajs miloval Manku je sice rychlá skladba, ale zároveň nostalgický song, který připomíná svět tehdejších dvacetiletých na začátku let devadesátých. Není v tom nic politického, nespílá se v něm komunistům, jen se prostě konstatuje, že něco blbého odešlo („To ještě Rumcajs miloval Manku,/ to bylo toho roku devadesát,/ odešel pes a čtyři z tanku…“) a že se pro tehdejší mladé lidi k jejich hladové radosti změnil svět („na malou chvíli vrátit se zpátky, ochutnat napoprvý zakázaný látky“), ale ty základní lidské problémy jsou pořád stejné.

Překvapivý je závěr skladby – po necelých dvou minutách přijde nezvykle dlouhé kytarové sólo, po němž bychom čekali nějakou pointu nebo rozuzlení songu či příběhu. Místo toho se jenom zopakuje refrén a vrátí se kytara ad libitum. Vzniká tak pocit něčeho nevyřčeného. Něco tam prostě chybí. Při zkušenostech, které skoro šedesátníci z Kabátu mají, to je pravděpodobně úmysl.

Rumcajs má zajímavý sociologicko-historický rozměr. A to v kontrastu nejen se Sametovou od Žlutého psa, která je už příliš stará, ale také s ohlédnutím na skladbu Marka Ztraceného Léto 95. Píseň Kabátů zachycuje atmosféru a životní styl začátku devadesátých let a Ztraceného píseň reprezentuje totéž u generace, která přišla o půl dekády později. Je to zajímavý obraz změny generačního životního stylu v průběhu pouhých pěti let. A protože se najde určitě i několik dalších podobných songů, mohlo by to být hezké téma pro nějakou diplomku.