Obrázek k článku Čím Vangelis dobyl ráj? Pět zásadních filmů, které by bez génia (vy)zněly jinak
| Jarda Konáš | Foto: Profimedia

Čím Vangelis dobyl ráj? Pět zásadních filmů, které by bez génia (vy)zněly jinak

Zemřel řecký skladatel Vangelis. Filmu se sice v rámci své kariéry nevěnoval tak intenzivně jako filmoví skladatelé na plný úvazek. Přesto svým dílem řadu kolegů dokázal zastínit. Vybrali jsme pět snímků, pro které byla jeho hudba naprosto zásadní.

1) Blade Runner (1982)

Takový článek nejde začít jinak. Blade Runner je kult a bezpochyby by šlo o strhující film i s jiným skladatelem. Ale byl to právě Vangelis, kdo svými občas výpravnými, občas jen „promumlávajícími“ plochami dokázal film povýšit na audiovizuální zážitek. Hudba ve sci-fi a dystopických filmech byla do té doby zkrátka jiná. A Vangelis bez přehánění změnil vnímání futuristického soundtracku, ze kterého později těžil nejen filmový, ale i herní průmysl. 

2) 1492: Dobytí ráje (1992)

Historický velkofilm o výpravě Kryštofa Kolumba v roce 1992 fascinoval na tu dobu dechberoucími záběry na lodě Pintu, Niňu a Santa Mariu. Historickou věrnost spolu s kolosální filmařinou překonal až Titanic Jamese Camerona. Dobytí ráje kromě Vangelisova pohlcujícího soundtracku přineslo i instrumentální singl Conquest of Paradise, který do češtiny trochu kýčovitě přezpíval Daniel Hůlka pod názvem Ráj. Melodie je ale tak silná, že překročila hranice filmu a dodnes se často hraje například během sportovních utkání. 

3) Alexander Veliký (2004)

Oliver Stone naskočil na vlnu historických velkofilmů, která se po začátku milénia valila kiny. Jeho Alexander Veliký patří bohužel mezi ty horší žánrové snímky, nicméně Vangelisův soundtrack dokázal i lehce nadprůměrný film povýšit na zážitek. Třeba příjezd Alexandra do Babylonu je podbarvený hudbou, která o třídu převyšuje dění na plátně. Alexander Veliký je přesně ten typ filmu, který Vangelis když ne zachránil, tak mu minimálně dodal důvod podívat se na něj znovu.

4) Ohnivé vozy (1981)

Další historické drama, tentokrát bez mohutné výpravy a pompéznosti. Naopak, zaměřuje se na příběhy sportovců na olympiádě v Paříži roku 1924. Titulní melodie Chariots of Fire je vůbec nejhranější Vangelisovou skladbou, často používanou nejen při sportovních utkáních, ale i v přírodopisných snímcích a dokumentech. Dodnes jde o jedinou skladbu řeckého umělce, která se umístila na prvním místě žebříčku Billboard Hot 100. Můžeme téměř s jistotou konstatovat, že melodie z Chariots of Fire nejen že přerostla slávu původního filmu, ale bude se hrát i za padesát let. Mimochodem, za hudbu k Ohnivým vozům získal Vangelis Oscara.

5) El Greco (2007)

A zase další historický snímek, což u Vangelise nejspíš nepřekvapí. Překvapivé ovšem může být, že pro skladatele šlo o vyústění jeho dlouholetého vztahu ke slavnému malíři. Desku Foros Timis Ston Greco inspirovanou El Grecem složil už v roce 1995, v roce 1998 pak některé motivy rozvinul a přidal další dlouhohrající desku El Greco. Pro Yannise Smaragdise, režiséra životopisného filmu, byl proto Vangelis jasnou volbou. Paradoxem je, že soundtrack z filmu po premiéře trochu zapadl, protože vyšel jen pár dnů po masivním trojdiskové reedici Blade Runnera. Kultovní sci-fi tehdy slavilo čtvrt století od vydání a samostatně vydaný futuristický soundtrack si pozornost znovu, alespoň v rámci prodejů, ukradl pro sebe.