Obrázek k článku Čerstvé (z)boží: Právě dokončil maturitu, ale v českém rapu Loudz1 aspiruje na doktorát
| Tomáš Kulhavý | Foto: Karel Hüttl

Čerstvé (z)boží: Právě dokončil maturitu, ale v českém rapu Loudz1 aspiruje na doktorát

Většina hudebních nadšenců bude znát onen pocit mírného zklamání, kdy svým přátelům představuje nově objevenou hudbu, „kterou nikdo z party rozhodně ještě neslyšel,“ aby vzápětí na to zjistil, že přišel s křížkem po funuse. Kdo je Loudz1, a proč by měli rapoví fanoušci zbystřit, pokud chtějí takové situaci předejít?

O jednom z nejslibnějších objevů pražské rapové scény začalo být slyšet teprve v únoru 2023 s debutovým EP Cruise High, ačkoli s hudbou začal přibližně 5 let nazpět. Loudz1 ve mně po prvním poslechu vzbuzoval přinejmenším naděje. Nejenom, že ve své tvorbě nabídl fúzi primárně německých (a částečně i britských) vlivů, ale současně překvapil osobitým přednesem, chladnou urban tematikou a hlavně uvěřitelností, kterou často u nováčků postrádám.

Příslib kvality pak naplno potvrdil ještě téhož roku deskou LOUDZ ONE. Ta rezonovala napříč pražskými kruhy poměrně intenzivně a přesto, že Loudz1 byl tou dobou ve čtvrťáku, servíroval nadprůměrnou tvorbu s obdivuhodnou kadencí. Zatímco u většiny rappers přílišné vydávání často končí průměrností, v tomhle případě se nejednalo o vyprázdněné servírování polotovarů – právě naopak. Mladý Pražák znovu překvapil podmanivou syrovostí a vyšperkoval lyriku i celkové vyznění desky, která se může pyšnit uceleným zvukem a komplexním vyzněním.

O tom, že Loudz1 by měl zůstat v hledáčku rapových fanoušků konec konců svědčí i ohlasy streetových subkultur. Přebal na desku vytvořil v pražských klubových a artových kruzích známý tatér a DJ, Casablanca, a „špinavost“ zmíněného německého trapu a junglu, kterou do českého rapu tahle mladá krev přináší, zaujala i řadu jeho kolegů ze scény.

Asi nejlepším příkladem rychle (ale právem) získaného „street creditu“ je spolupráce s aktuálně nejzvučnějším producentem domácí scény a dvorním beatmakerem jihlavských 58g, Humlou. Ten spolupracoval s Loudzem na singlu Bankrot, jenž se objevil také na úplně nové desce s názvem 24 z července letošního roku. Album (navzdory tomu, že zmíněný singl je pravděpodobně tím nejlepším, co se nám zatím od tohohle talentu dostalo) u mě osobně nepřekonalo kvality předešlého LOUDZ ONE, ale přesto ve mně paradoxně vzbudilo ještě větší vyhlídky.

Je totiž jakousi chimérou, na které se jasně ukazuje všestrannost a potenciál. Loudz1 má schopnost přizpůsobit se různorodým beatům, v textech vyzdvihuje stále nová témata, aniž by působil schizofrenním dojmem, místy přidává na zpěvnosti, citlivě zvládá vytvářet nenápadné hooky a produkčně se mu společně s jeho crew daří posouvat každý nový track k lepší kvalitě mílovými kroky. Pro fanoušky rapového undergroundu by měl tedy být, alespoň ještě na chvíli, skrytým pokladem.