Obrázek k článku RECENZE: Návrat legendárních Slut  je působivý. Těžší než  okovaná truhla
| Antonín Kocábek | Foto: Andrea Petrovičová

RECENZE: Návrat legendárních Slut je působivý. Těžší než okovaná truhla

Slut, jedna z ikonických rockových part devadesátých let, to s comebackem zkoušela už několikrát. Za ten opravdu povedený lze ale považovat až ten poslední, korunovaný vydáním aktuálního alba. To se objevuje „pouhých“ dvacet čtyři let po svém předchůdci.

Ti mladší si je asi nejprve budou muset objevit a i ti starší na ně možná skoro zapomněli. I když svého času byli běžným supportem mnoha zahraničních hvězd. Jako jedna z mála českých kapel si zahráli na legendárním festivalu Jam, jako první zástupci tvrdých rockerů vydali svůj albový debut u velkého labelu (Polygram), stihli turné po USA a mnoho dalších průlomových kousků.

Aktuálně z někdejších dob v sestavě najdeme už jen frontmana Jakuba „Cecila“ Plachého a kytaristu Radka „Hrádka“ Albla, kteří se obklopili mladšími. Posledním příchozím byl bubeník Sváča (jinak Please the Trees, Katastr a další). Šestičlenná sestava se dvěma baskytarami už nějakou dobu brázdí klubovou scénu a menší festivaly. S aktuální nahrávkou si pod vedením osvědčené zvukařsko-producentské dvojice Amák – Ondřej Ježek hrála více než dva roky.

Hned u úvodní Keep Going je dobře slyšet, v čem je současná síla kapely, přirozeně spojující post metal s psychedelickými vlivy. Neklidná nervozita, echa odsekávaných kytar a temné dunění baskytar postupně roste, mohutní a vzdouvá se jako narůstající vlna tsunami, která se hrozivě valí, a všem je postupně jasné, že utéci před ní už není kam. Vše je tu obdivuhodně spolu, nic nevyčnívá, nikdo z členů zbytečně neexhibuje a nestrhává na sebe pozornost. I zpěv, jako by zahalený v poloprůhledném závoji, se podřizuje kolektivnímu výsledku. Není divu, že až na výjimku, mají skladby běžně šest až osm minut. Jednak je zbytečné spěchat a jednak vystavět podobně podmanivou atmosféru zkrátka chvíli trvá.

Síla, energie, magie a přesvědčivost – to jsou základní opory skladeb. Spíš než v podobných žánrových vodách běžná agresivita a syrovost převažuje temná (mo)hutnost, s jakou každého posluchače masa hudby obestoupí a už jen tak nepustí. Zvukově je tak nahrávka vynikajícím způsobem dotažená, valící se oblaka hlukových stěn připomínají nástup těžké letní bouře a obdivuhodně dokážou i v klidu domova zprostředkovat mocný zážitek. U podobných kapel obvykle přicházejí jen a pouze na koncertech. A když se objeví klidné, baladicky zamyšlené pasáže (jakou je úvod Soul Power nebo melodicky vstřícné Gone), skvěle plní roli oddechu i potřeby romantického nadechnutí před další ničivou explozí.

Propracovanost skladeb, schopnost gradací a práce s dynamikou by mohly na tomto albu dobře sloužit jako učebnicový příklad pro mladší generaci alternativních rockerů, která si často teprve až v průběhu hraní podobné postupy zpětně objevuje přes postrockové kapely. Vše je tu zkrátka nenápadné a teprve v průběhu se zjevují různé souvislosti. Tou může být i jen použití dětské fotografie hry na indiány na obalu alba, kde až popis prozradí druhý plán: jde o dávný snímek z dětství někdejšího studentského vůdce z roku 1989 a dnes výrazného ekologického aktivisty Jaromíra Bláhy.

Album nenabízí nic hudebně nového či průlomového. Spíš lze říci, že se vrací k jistotám. Ale zato důkladně a s dotaženou dokonalostí oprašuje cosi, co dnes na alternativní scéně tak často zoufale chybí – zaujetí, nasazení, dovednost zachovat si nadhled, a přesto soustředěně vložit do vytvářené produkce všechnu energii s oddaností, které jsou k dispozici. Je radost zas jednou poslouchat album, u něhož nemáte pocit, že tu studiová technika především zachraňuje skladby ve stadiu pouhého dema.

Verdikt 84%

Comeback na jedničku. S hvězdičkou za úžasnou atmosféru.