Obrázek k článku RECENZE: Klavíristky hrají Rammstein jemněji než vánek. Budete chtít víc
| Dód | Foto: Tino Dubrovsky

RECENZE: Klavíristky hrají Rammstein jemněji než vánek. Budete chtít víc

Francouzské klavíristky Adélaïde Panaget a Naïri Badal, které si říkají Duo Jatekok, vydaly svůj další počin a leckomu mohly výběrem repertoáru způsobit šok.

Namísto klasických Sonát Francisa Poulence, Jazzových medley na téma Dave Bruebecka, které duo představilo na svém debutním albu s názvem Les Boys (Kluci), se tentokrát věnuje pouze repertoáru kapely Rammstein. Album se také jmenuje jednoduše Duo Jatekok plays Rammstein.

Duo Jatekok, které vzniklo v roce 2007, totiž aktuálně hostuje jako předkapela na Evropském turné nejslavnější německé industriální kapely Rammstein. Svůj set složený z pěti klavírních coverů Rammstein představily dvě velmi energicky působící ženy za klaviaturou také při příležitosti pražského koncertu německých legend. Již v minulosti docházelo k jejich spolupráci ať už ve formě „předskakování“ nebo společného vystoupení na jednom pódiu.

Coverů písní kapely, která hraje bezmála třicet let, existuje samozřejmě mnoho a některé jsou dokonce velmi povedené a oblíbené. Koncept celé desky složené pouze z písní instrumentálně zahraných na jeden nástroj – klavír, zní jako něco z vod velmi alternativních kultur. Výsledek je ale ohromující. Písně Rammstein, které se klasicky potácejí mezi velmi jemnou melancholickou náladou a drsnou, až agresivně působící polohou, náhle sklouzly do kouzelných kousků moderní vážné či filmové hudby. Hlas – slova písní, refrény, zde vyťukávané na vysokých tónech klaviatury, někdy jako jediné vedou celou kompozici s industrální mechanickou přesností kladených tónů.

Některé z aranží jsem si zamiloval hned během koncertu v pražských Letňanech. K mému šťastnému zjištění k nejpůsobivějším z coverů existují také skvostné a temně laděné videoklipy. Sonne i Ohne dich jsou samozřejmě jedny z největších hitů v celé historii party Tilla Lindemanna, takže jejich funkčnost zde dokládá nejen um dvou skvělých klavíristek, ale i to, že jsou to zkrátka sakra dobře napsané songy. Překvapivě krásná je klavírní Mutter, která by se v originále mohla s kapkou ironie utvořit trojlístek s Nothing Else Matters a Slzy tvý mámy šedivý.

Jedenáct písní Rammstein s klavírem uběhne jako voda a pocit, který to zanechá, je podobný tomu, který sem zažil i po vystoupení Dua Jatekok v pražských Letňanech – „dejte mi toho víc!“. Naštěstí , i když je tématu a zvuku nové německé tvrdosti na míle vzdálené, je tu jejich první album. Za mě ale nejlépe funguje zachování dramaturgie pro mě památného večera v Letňanech. Tedy po novém CD Duo Játékok nasadit gramofonovou přenosku na nové album Zeit a ztratit se nenávratně ve světě Tilla Lindemanna a jeho úchvatných Rammstein.

Fanoušky Rammmstein, kteří by byli zvědaví na další coververze od jiných kapel, bych rád odkázal na zajímavý a oficiálním kanálem kapely podporovaný Spotify playlist s názvem „Rammstein by others“, kde se dají vyslechnout zajímavá spojení jako předělávka Feuer Frei od Sabaton, Die Toten Hosen a jejich verze Ohne Dich, Ein Leid od přední tváře německého ženského zpěvu – Neny či Seemann v podání Niny Hagen s Apocalypticou.

Verdikt: 95 %

Pro fanoušky Rammstein povinnost k docenění již tak výrazné tvorby. Pro ty, kteří ještě v roce 2022 nezjistili, že Rammstein jsou opravdu tak dobří, jak se píše a říká, to může být velmi dobrý odrazový můstek k jejich tvorbě. Zábavné jistě bude také sledování toho, kam kroky klavírního Dua Jatekok povedou příště – zda k vlastní tvorbě, nebo opět do vod coverů.