Obrázek k článku RECENZE: Anglobrněnské setkání Phila Shoenfelta s Band of Heysek nabízí radost z hudby
| Antonín Kocábek | foto: Indies Scope

RECENZE: Anglobrněnské setkání Phila Shoenfelta s Band of Heysek nabízí radost z hudby

K osudovému setkání tria brněnských bluesmanů a v Praze usazeného Angličana došlo před časem zcela náhodou, ale úmysl zahrát si na pódiu společně byl víc než šťastný. Nápad se uchytil natolik, že už se mu mezitím podařilo rozhýbat publikum i na mnoha festivalech, a není divu, že došlo následovně i na společnou návštěvu studia. Výsledek je příjemný a po všech směrech podařený, ale živelnost koncertů mu bohužel trochu chybí.

Zpočátku se na koncertech hrály hlavně Philovy písničky a „Heyskové“ působili jako doprovodná parta. Pro album ovšem vznikl už zcela nový, společně vytvořený materiál. Zatímco o hudbu se Phil Shoenfelt a frontman kapely Honza Švihálek podělili, texty prý psali především spolu. Veškeré inspirační zdroje se tak promísily – bluesové kořeny nikdo nepopírá, ale zároveň sem občas zavane country, obzvlášť hostující klávesy dodávají psychedelické koření, a například v Let It Burn se rozjede retro večírek a uvolněný honky tonky rokenrol. Společenství ovšem umí i skvěle potemnět a vystřihnout až magicky působící, gotikou i post punkem prosáklou baladu.

Právě celková uvolněnost a netrpění na žánrových dogmatech je asi na albu tím nejlepším. Zmiňovat skvělé muzikantské výkony je v tomto případě až nedůstojné, ale to, jak se trio od Phila úspěšně nakazilo anglo-americkým indie rockem, ať už vzešlým z post punku, psychedelie, nebo folku, a Shoenfelt tu naopak s chutí oprášil svůj nikterak záporný vztah k blues, je zkrátka radost poslouchat. Stačí si poslechnout echt žánrovku Alligator Shoes s Philovým duetem s hostující zpěvačkou, v Brně usazenou Američankou Kristi Lescinski.

Přestože jde o vynikajícím způsobem zahraný, instrumentálně pestrý i procítěný materiál, k pocitu úžasného alba a „události“ přece jen něco chybí. Někomu jistě bude vadit striktní hudební konzervatismus a čerpání výhradně z hudební historie, někomu sázky na jistoty. Především je ale tahle nahrávka zbytečně zvukově uhlazená a krotká: zatímco na koncertech tohle spojení umí i zaburácet, nechybí mu syrovost a živočišnost, z desky působí, jako bychom se dívali na nádherný automobilový veterán… na podstavci a na výstavě: blatníky se blýskají v zářivém nasvícení, s vyčištěním kůže si někdo dal zatraceně práci a po alespoň troše špíny ani památky.

Ani v nejmenším navzdory tomu všemu nejde o tuctovou desku. Radost ze spolupráce i láska k hudbě se tu zkrátka nezapře a je všudypřítomná. Album tak určitě i zpětně bude patřit mezi to lepší v diskografiích obou zúčastněných. Slovo „Gumbo“ z názvu prý znamená pikantní kreolský guláš, zatímco „Mumbo Jumbo“ je zase označení někoho s nadpřirozenými schopnostmi. To, že jejich kombinací vznikla tahle zvláštní směs, trochu ohlédnutí, trochu magie, trochu sladkobolné nostalgie a trocha klasického rocku jako něčeho, co už sice dávno není rebelské, ale pořád u toho lze prožít fajn život, asi vůbec není náhoda.

Verdikt: 68 %

Nemohu jinak než ocitovat větu vydavatele: „Jako by sedmdesát let populární hudby bylo destilováno do jednoho integrovaného celku.“ Omlouvám se, nic lepšího a výstižnějšího nevymyslím.