Obrázek k článku LOKÁL: "Mělo by to trochu bolet," varuje čerstvá česká kapela Island Mint
| Marek Reinoha | Foto: Kamil Ansorge

LOKÁL: "Mělo by to trochu bolet," varuje čerstvá česká kapela Island Mint

S projektem Island Mint jsem se seznámil před dvěma lety, kdy si mě našlo EP Hazy Days. Od té doby se z původně sólového projektu rozrostli v plnohodnotnou kapelu, začali koncertovat a v loňském roce vydali debutové album Irreality, kterým na kytarové scéně vzbudili zaslouženou pozornost.

Původně byli Island Mint jenom Matyáš Adámek. Měl vlastní písničky, které poté, co se mu rozpadla skupina Humdrum Ligthouse, nahrál na chatě s producentem Mikulášem Roubíčkem. Po vydání EP Hazy Days chtěl poskládat kapelu, která by songy mohla hrát naživo. „Kluky jsem dal dohromady dost náhodným způsobem, protože jsme se předtím navzájem neznali. Věděl jsem o Kubovi Bolbolovi z kapely Branko’s Bridge, a protože se mi líbilo, jak hraje, tak jsem ho oslovil. A následně jsem se přes různé známé dostal i k dalším členům,“ popisuje Matyáš. Nakonec se sestava ustálila v obsazení Matyáš Adámek – kytara a zpěv, Jakub Bolbol – kytara, Tomáš Kovařík – basa, Ondřej Lahoda – bicí, Jan Podskalský – klávesy, trumpeta a perkuse, v němž začala koncertovat a tvořit nový materiál.

Hřejivě analogový sound vyletněného songu Music of the Spheres z debutového alba Irreality.

Island Mind produkují extatickou prosluněnou hudbu, která je kombinací sunshine popu, garage rocku a indie psychedelie s odkazy na shoegaze nebo i folk. V tomto duchu se neslo i jejich debutové album Irreality z loňského roku. Jedná se o hodně pestré album. Je to taková mozaika spojující různé vlivy, nálady a pocity do jednoho opojně surrealistického hudebního obrazu. Jak Matyáš kdysi řekl, snažil se na něm z nesourodosti udělat přednost. Výsledkem je hodně hravá nahrávka, která umí překvapovat i po více posleších. A hlavně umí bavit.

Když jsem se Matyáše ptal na jeho hudební inspirace, odpověděl: „Ten projekt vzešel z neopsychedelické hudby. Hlavně z té australské scény, kterou tvoří kapely Pond, Tame Impala a podobně. Album Irreality bylo zase ovlivněno bizarní divnohudbou, jakou hrají Connan Mockasin, Soft Hair či LA Priest,“ popisuje genezi zvuku své kapely. „V současné době hodně posloucháme novou postpunkovou nebo artpunkovou vlnu, anglické kapely jako Dry Cleaning, Fontaines D.C. nebo americké Bodega, Gustaf a podobně. To se ale ještě úplně nestihlo obtisknout do naší tvorby.“

Právě tyto vlivy už je možné identifikovat v novém singlu Insomnia Town, jenž vznikl během Matyášova pobytu v Berlíně, kde studoval produkci a zvuk. Oproti předchozí tvorbě se jedná o přímočařejší song, který si pohrává nejen s post punkem, ale třeba i se surf rockem. Jelikož singl předznamenává vydání nového EP, které by mělo být hotové v září, bude zajímavé sledovat, jakým směrem se na něm kapela vydá. Matyáš naznačil, že jeho záměrem je udělat něco průraznějšího, co se dostane lidem víc pod kůži. „Mělo by to trochu bolet,“ pronesl konkrétně. Matyáš chce navíc posunout vlastní hranice nejen jako hudebník – EP si bude sám mixovat i produkovat.

Nový singl Insomnia Town.

Za dobu své existence Island Mint stihli odjet tour po Česku i Slovensku a zahrát si na velkých festivalech. Nicméně jak Matyáš přiznává, nebylo pro ně úplně jednoduché se na tuzemské scéně etablovat. „Mám takový pocit, že když jsme hráli písničky z prvního EP, když jsme dělali album a vlastně ani když jsme ho vydali, tak jsme úplně nepatřili do žádné tuzemské hudební scény. Já na začátku v podstatě ani neznal moc lidí, co dělají hudbu. Fanouškovskou základnu jsme si vytvořili postupně přes kamarády, sociální sítě a koncertování. Ale teď, rok a kousek od vydání alba, už jsme se stali víc součástí scény a začalo se nám i dařit domlouvat koncerty. Ale ze začátku to moc jednoduché nebylo,“ popsal vývoj, jímž si kapela prošla.

Schválně si jejich nahrávky poslechněte nebo si zajděte na koncert. Pokud to uděláte, věřím, že jejich fanbase rádi rozšíříte. Je to opravdu fajn kapela.