Obrázek k článku Energie nováčků Hothouse. Aneb když se v Praze spojí dva Ukrajinci, jeden Rus a Slovenka
| Marek Reinoha | Foto: Anna Stepanova

Energie nováčků Hothouse. Aneb když se v Praze spojí dva Ukrajinci, jeden Rus a Slovenka

O existenci skupiny Hothouse jsem ještě nedávno vůbec nevěděl. Narazil jsem na ni v podstatě náhodou na koncertě v Kasárnách Karlín, kde dělala sparingpartnera jedné z našich padesáti nadějí tuzemské hudby pro letošní rok, konkrétně duu Body of Pain. A opět se mi potvrdilo, že je dobré chodit na koncerty kapel, které neznám. Člověk nikdy neví, kdy natrefí na něco skvělého.

Mezinárodní pražská skupina Hothouse původně vznikla v Brně. Základní sestavu skupiny tvoří kytarista Gregory a bubeník Vitaliy, oba původem z Ukrajiny, trumpetista Sergei původem z Ruska a basistka Bianca ze Slovenska. Všechno to začalo tím, že Gregory v Brně chtěl dělat muziku a měl ambici založit kapelu. Potkal Biancu a přivedl ji k hudbě. „Já jsem tehdy neměla žádnou zkušenost s hraním na hudební nástroje ani jsem neměla peníze, abych si mohla nějaký nástroj koupit. Gregor mi koupil basu a tím mě k tomu hraní vlastně dostal,“ popisuje Bianca svoje začátky v kapele. Bez zajímavosti není ani příchod Vitaliye, který může být příkladem síly sociálních sítí. „Já jsem tehdy ještě ani nebyl v České republice. Gregora jsem si našel na Facebooku ve skupině Masarykovy univerzity, viděl jsem, že hraje na kytaru, tak jsem mu napsal, jestli třeba nebude potřebovat bubeníka. A on řekl, že ano. Takže po příjezdu do Brna jsem se k nim přidal,“ řekl mi k tomu. Původně se tedy začali scházet takto ve třech. Později, někdy v roce 2018, se k nim přidal Sergei s trumpetou a začali tvořit tu muziku, kterou dnes prezentují na koncertech, na nichž s nimi od minulého roku začal vystupovat ještě druhý kytarista Martin.

Ze začátku to šlo docela pomalu, neměli ambice něco vydávat nebo koncertovat, chtěli se pouze setkávat, hrát a zkoušet něco tvořit. „Já jsem si vlastně ani nedokázal představit, že budeme mít koncerty a naživo hrát,“ dodává Vitaliy. Zlomilo se to na začátku roku 2020, kdy vydali svoji první pětipísňovou demonahrávku a v rozvolněných pauzách mezi lockdowny odehráli i několik koncertů.

I přes ten DIY zvuk demonahrávky byl již na ní slyšet výborný nihilistický post punk říznutý post no wave oživený trubkou a noiseovými kytarami, který energicky pojatým instrumentálním podáním oplývajícím členitou dynamikou a floutkovským vokálním projevem dává vzpomenout mimo jiné na berlínskou scénu kolem The Birthday Party, ale nezapře ani vlivy Iceage či současné britské vlny. Jak mi řekl Gregory, tak se prostě ve své hudbě snaží recyklovat různé starší hudební směry od post punku přes noise, surf rock nebo i country. Kapela se prostě vydala cestou současného post punku, tedy vzít si něco z různých žánrů a dát tomu svůj osobitý nádech.

Demo nahrávku ještě v roce 2020 následoval povedený debutový singl Malborough a později ještě píseň Experiment in Spring, která vznikla na jednom z jejich jarních setkání ve zkušebně a která je jejich osobitou interpretací songů Experiment in Terror od Henryho Manciniho a Águas de Março od A. C. Jobima. A stojí za zmínku, že Experiment in Spring na své kompilaci vydalo ukrajinské vydavatelství Erythroleukoplakia Records.

Hothouse toho, pravda, ještě nemají mnoho za sebou, ale je to sympatická mladá progresivní kapela, která má správnou energii a kterou určitě stojí za to sledovat. Od vydání dema ušla velký kus cesty, posunula se v technice hraní i ve zvuku a řekl bych, že si našla svoji osobitou tvář.

Současnou formu a současný sound skupiny si budeme moci poslechnout na debutovém EP, které má skupina nahrané a které plánuje ještě letos vydat. Jako ochutnávku si z něj můžete poslechnout aktuální singl Shattered. A samozřejmě mají v plánu koncertovat. Takže než EPčko vyjde, zajděte si na ně naživo, stojí to za to.