Hlavním tématem žaloby, kterou poprvé podali už v roce 2021, je dle deníku melodie z titulní a zároveň eponymní písně z předposledního alba Deutschland, které Rammstein vydali v roce 2019. Kapela si v ní vzala na paškál původní podobu hymny německých zemí Deutschland über alles, respektive její text. Pro Rammstein šlo o nikterak překvapivý výběr nosného tématu. Tentokrát ale měla skladatelská ruka tvůrce zvuku Christiana Lorenza, alias Doktora Flakeho, sáhnout k již zavedenému melodickému postupu a sprostě vykrádat.
Podle Ninja Cyborg, je hlavní melodický riff, který je slyšet v začátku Deutschland, kompletně „obšlehnutý“ z písně The Sunny Road, kterou Ninja Cyborg vydali celý rok před albem Rammstein. Na její bílý přebal dali metalisté prostou sirku – kdyby náhodou té třeskutosti bylo kolem málo.
Samotný tvůrce Marc Botté z Ninja Cyborg, se v souvislosti s kauzou vyjádřil velmi ostře: „Nemám rád Rammstein a neposlouchám tuto skupinu. Ten riff jsem vytvořil já. Rozhodně jsem je já nevakrádal,“ řekl deníku Le Nouvel Obs, když byl dotázán na obvinění, která se paradoxně poprvé objevila v roce 2020 ze strany fanoušků Rammstein.
I přestože je v současné době případ odložen, pařížský soud povolal experta na hudební právo, jehož názor se přiklání k expertíze právního týmu Ninja Cyborg. První slyšení u soudu v tomto případu plagiátorství je naplánováno na 10. září 2024.
Fanoušci na internetu zatím zuřivě diskutují. Své oblíbence na pranýři hanby nikdo vidět nechce. Zejména metaloví příznivci. V posledních letech se navíc se soudy zabývají kapelou Rammstein a jejím frontmanem Tillem Lindemannem až příliš často. Někteří internetoví diskutéři jsou v bádání po melodickém motivu, v případech obou písní hraných synťáky, pečlivější a jdou mnohem dál.
Za inspiraci písní jedni považují skladbu britské dark waveové zpěvačky Anne Clarkové s názvem Our Darkness, jejíž umělohmotné arpeggio v úvodní aranži skutečně obě písně připomíná. Our Darkness vyšla na stejnojmenném albu v roce 1984 a je nefalšovaným temno synth-popem své doby.
Shodu v samotném sledu tónů pak další diskutéři nacházejí například v klasické skladbě Astoria od Isaaca Albénize – španělského skladatele romantického slohu. Vedle více ujetých konspiračních teorii o obou skladbách a kapelách, pak září i některé názory fanoušků, které nahlížejí na problém z realistické, avšak neméně humorné perspektivy. „Rammstein nevydali 10 let album, a vrátili se tím, že ukradli synthové kapele s méně než 2000 posluchači na Spotify titulní hit desky?“ napsal jeden diskutující.
Kapela Rammstein se zatím k obvinění nevyjádřila. Pravděpodobně nikdo z nás ale neočekává, že plagiátorství nadšeně přizná a domělou škodu umělcům z Ninja Cyborg nahradí. Podobné kauzy nejsou ve světě populární hudby ničím novým. Zvláštností však je, že se umělci, kteří se přímo orientují na synthovou scénu, snaží soudit o něco tak triviálního, jako je standardní arpeggio linka. Tento konkrétní instrumentální přístup se v synthenzátorové muzice objevuje takřka na každém kroku.
Podle razantních vyjádření Marca Bottého se zdá, že by se mohlo jednat o nějakou nemilou osobní antipatii k Rammstein, či snad chuť po větším počtu posluchačů. Jak to dopadne? To se ukáže až desátého září v Paříži. Mezitím si fanoušci Rammstein si mohou poslechnout Deutschland, a to třeba i naživo v Letňanech, kde skupina 11. a 12. května vystoupí.