Obrázek k článku Před třiceti lety: Kurtizány zhulený nehrajou
| Josef Vlček | Foto: Kundrát / CNC / Profimedia

Před třiceti lety: Kurtizány zhulený nehrajou

V rubrice Flashback Josef Vlček připomíná, o čem se psalo přesně před třiceti lety. Jak vypadala česká hudební scéna v říjnu roku 1993?

Kytarista Honza Ponocný definitivně opustil skupinu Ivana Hlase a bude působit už jen v kapele Cirkus Praha. Mezi novými kapelami se objevilo kytarové trio Dunivá Kateřina. Orientuje se na britpop a jméno si vybralo podle názvu zvonu ve Foglarových Stínadlech: „Dřív jsme si mysleli, že lidi budou poslouchat, co zpíváme, že se budou nad sebou zamýšlet a měnit k lepšímu… Dnes se snažíme spíše posluchače pobavit. Prostě bejt normální, nedělat ze svý muziky žádnou křeč,“ říká jejich leader Roman Rejzek. Kabát hraje na svých koncertech kromě Má ji motorovou, Onanie a Děvky, ty to znaj také coververzi Dej mi víc své lásky od Olympiku.

Některé kapely už pochopily pravidlo, že zatímco knížky musí vycházet nejpozději tři týdny před Ježíškem, gramodesky mají být na trhu naopak nejpozději tři měsíce před Vánocemi. Proto se pražští Toyen chystají co nejdříve vydat nové album Malíř smutnej, na němž bude taneční remix jejich nejznámější skladby Po stopách zmizelých železnic. Bývalý člen Toyen Ivo Heger také pracuje na co nejrychlejším vydání desky, ale se svou vlastní kapelou The Way. Má ji vydat gramofonová značka Bengal, slibující do konce roku ještě nová alba od skupin Ecstasy of St. Theresa, Dirty Pictures, Dr. Max a Masomlejn.

I ZNC neboli Znouzectnost se těší z nových nahrávek. Jejich deska se jmenuje Mé království a vydává ji firma Globus International. Houslista Honza Hrubý vydává spolu s textařem Peterem Mustillem své druhé album Arthur’s Stone. Má být o trochu tvrdší než jeho předchozí deska Cesta na severozápad. Také reggae kapela Hypnotix se raduje z vydání druhého alba. Jmenuje se New World Order a jeho edici oslavila na party nedaleko vlakových kolejí „přičemž kolemjedoucí mohli z oken svých rychlíků spatřit členy a přátele kapely a pozvané hosty pojídat kukuřici uvařenou černochem jak uhel, popíjet zaručeně přírodní džus z celých pomerančů i s kůrou a zejména tančit v rytmu pralesního reggae asi dvacítku snědých dětí z nedalekého cikánského ghetta, přilákaných hudbou, která zaznívala mezi kapkami deště až někam daleko za Botič“.

Šumperská skupina Senova se sama označila za nejhlasitější folkovou kapelu v Čechách a na Moravě. Zároveň se definuje jako „žádná agresivita, děvky, alkohol a nadávání na poměry“. Vladimír Mišík právě domíchává svou „reklamní skladbu“ Gambrinus.

Luboš Pospíšil hovoří o zpívané poezii, která se objevuje na jeho novém albu Třináctá komnata složeném ze Šrutových překladů básní Roberta Gravese: „Já jsem původně programově muziku s poezií nespojoval, ale u C & K Vokálu jsem do toho byl nějakým způsobem vtaženej. Následně jsem se tedy rozhodl, že si musím doplnit mezery, a je fakt, že jsem začátkem osmdesátých roků poezii dost soustavně četl. Ale nemůžu říct, že bych se jí dodnes tolik věnoval. Taková je realita. Není to program, ale není to ani pravej opak, náhoda nebo z nouze ctnost.“

Z recenzí: Nejjednodušší recenzi napsal Ivan Wünsch na desku Tiahuanaco ranního moderátora Evropy 2 Vítka Pokorného: „Tiahu? A na co???“ Baskytarista Hudby Praha měl vůbec nějaký nabroušený týden. Za uši od něj dostala i bratislavská Zona A: „Baskytara mi zní jako z tranzistoráku. Kytara to mastí pořád stejným soundem. Rychlá pomalá, všetko jedno.“ Jeho kolega Petr Korál se neméně ostře vypořádává s deskou Skandál od průkopníků českého hip hopu Rapmasters: „Když tak o tom člověk přemýšlí, zjistí, že Rapmasters nejsou žádný rap. Sice vcelku s jistotou a stylově rytmicky ‚recitují‘, ale jejich hudba, to je buď techno, anebo jakýsi bezzubý rádoby funk, popřípadě obyčejný mělký discopop s úmorně tepajícím automatickým bubeníkem.“ Nicméně právě tihle Rapmasters nejsou žádná vořezávátka. Viz aktuální zpráva z tehdejších novin: „Při nedávném vystoupení Rapmasters nedaleko Krnova se v sále strhla rvačka, k níž byl povolán policejní sbor. Dva členové Rapmasters jsou zažalováni pro pobuřování a rušení veřejného pořádku.“

Příspěvek skupiny Kurtizány z 25. avenue k otázce měkkých drog: „Nepracujem způsobem ‚Teď ubalíme jointa a pak uděláme písničku‘. Kouření a tvůrčí činnost jsou v podstatě na sobě nezávislý, ten jejich vztah funguje trochu jinak. Ovšem na koncertech hrajeme zásadně nezhulený! Hráli jsme v Halle v hardcorovým klubu, a ještě než jsme vybalili první buben, už přišel majitel klubu se zeptat, kolik TOHO potřebujeme, jaký množství má objednat.“

Krucipüsk vydal album Ratata a mladý kritik Jan Martinek z něj s rozkoší cituje text jedné z písní: „Hey! Stará, votevři / Hey! Stará, votevři / Hey! Stará, votevři / Hey! Stará! Chce se mi s tebou spát / Líbej mě / Miluj mě / Líbej mě, jsi studená / Proč jsi tak studená?/ Baby, baby, baby – proč jsi tak studená?“ Ale dal jim alespoň dvě hvězdičky. Dan Landa pokřtil v klubu Futurum svou novou desku. Na pódium vjel na motorce. V té chvíli mu zbývalo jen několik dní do nástupu na vojnu. O týden později známý český militarista ale konečně získal modrou knížku. 14. října vychází debut skupiny Sto zvířat.

Miroslav Wanek z Už jsme doma produkoval album dívčí skupiny Zuby nehty (dříve Dybbuk). Bluesrockové sdružení R-Force kytaristy Petra Roškaňuka vydává vlastním nákladem promo singl se třemi skladbami. Vyškovská skupina Here byla prý pozvána na nahrávací session s Johnem Peelem. Garáž chystá společné turné se skupinou Ivana Krále The Native. V ČT končí jediný tvrdý rockový hudební pořad Rockmapa.

Vítkovo kvarteto pořádá dva koncerty na rozloučení se svým členem „Doktorem“ Šulcem. Nadějná nová skupina Support Lesbiens hovoří o popularitě: „My se jí nebojíme… To stejně budou posuzovat žurnalisti, který pak budou psát, že kapela je nafoukaná při rozhovorech apod. Popularitu do značný míry vytvářejí žurnalisti.“ A proč by anglicky zpívající Supporty mohli chtít na Západě? „Tím, že to máme celý jinak pojatý. Vzešli jsme z jiných kořenů, jsme Středoevropani. Zpíváme o svých problémech, který jsou odlišný od problémů mladých lidí třeba v Americe. Jsme si vědomi toho, že jako kapela z Čech máme v něčem nevýhodu, ale z každý nevýhody se dá udělat naopak přednost. Ve Státech máš strašně moc dobrejch skupin – my naopak můžeme vytěžit, že jsme tu jedni z mála.“

„Moudrost“ nakonec tentokrát Petr Korál vytáhl z člena bratislavské formace The Dark, který si říkal Pleasure Master. Řeč byla o internetových bojovnících za legalizaci drog a proti všem režimům: „Každá vláda ale usiluje o něco jiného. Jde jí o zničení identity jednotlivce, o jeho absolutní dezinformovanost, závislost na systému a totální brainwashing. Právě proto jsou pro ni tihle novodobí počítačoví anarchisti se ‚špinavým‘ nevymytým mozkem využívajícím jisté látky tak nebezpeční, a proto se legalizace těchto drog nikdy nemůže uskutečnit.“