Vystoupení JhenYueTang připomíná místy rituál či náboženskou slavnost a místy rockový koncert. Snaha zaktualizovat tchaiwanské tradice pomocí současných západních postupů funguje nejen v domácím prostředí. Skupina JhenYueTang by se ráda brzy vrátila na další evropská vystoupení. Proto jsme s jejími členy probrali, jaké má kapela kořeny. A jak je to se současnou hudební scénou na Tchai-wanu.
Vaše hudba kombinuje tchaiwanské lidové tradice, styl beiguan, rap, rock a elektronickou hudbu. Jak byste ale vaši hudbu popsali někomu, kdo o JhenYueTang nikdy neslyšel?
Naši hudbu definujeme jako klášterní nu metal. Projekt JhenYueTang vznikl s původním záměrem spojit a inovovat tchaiwanskou náboženskou kulturu s moderní hudbou. Snažíme se vytvořit nový způsob vyjádření tím, že kombinujeme tradiční zvuky chrámové kultury se západním rockovým soundem a přenášíme tradiční kulturu do sféry populární kultury. Ať už prostřednictvím hudby, vystoupení, nebo vizuální komunikace, důkladně zkoumáme kořeny a kontext tradiční kultury, přičemž směle začleňujeme moderní prvky a narušujeme konvenční vzory.
S vírou jako ústředním tématem jsou naše vystoupení více než jen hudebními show. Každý koncert je zároveň slavnostním rituálem, který zahrnuje tradiční náboženské obřady, jako je otevření oltáře, vyvolání božstev, rituály, posílení svatosti a hlášení božstvům, což jsou části náboženských obřadů běžné na tradičních chrámových festivalech na Tchai-wanu. Tyto rituály spojujeme s vystoupeními na pódiu a vzniká tak „chrámový rock,“ který umožňuje publiku hluboce poznat bohatství tchaiwanské kultury.
K vašim vystoupením tedy patří i rituální prvky. To zahrnuje líčení či kostýmy inspirované božstvy. Jak důležitá je vizuální stránka vašich koncertů pro předávání vašeho poselství?
Zvláštnost chrámové kultury na Tchai-wanu spočívá v jejím bohatém využívání barev a symbolů, které nejen vytvářejí silný vizuální dojem, ale také nesou různé významy. Od architektury chrámů a dekorací, maleb a soch božstev přes obřadní nástroje, vlajky a nosítka používaná na chrámových festivalech až po malování obličejů, kostýmy, masky a rekvizity „Zhen Tou“, které se na těchto oslavách užívají. Pozorováním barev a symbolů lze rozpoznat informace o osobnosti božstva, jeho postavení, schopnostech, feng shui chrámu, energii a orientaci. V tomto všem jsou skryté hluboké tradiční řemeslné dovednosti a jedinečná umělecká estetika.
Abychom zprostředkovali estetiku chrámové kultury a vytvořili vizuální identitu kapely, začleňujeme do našich vystoupení umění malování obličejů a ručně vyšívané kostýmy. Tyto prvky také rozšiřujeme a používáme je v naší vizuální komunikaci a na obalech alb.
Texty vašich písní jsou založeny na zaříkáváních a tradiční tchaiwanské víře. Jaká témata nebo poselství se snažíte prostřednictvím své hudby předat?
Pro Tchai-wance je tradiční náboženská kultura úzce propojená s každodenním životem. Má hluboký kulturní význam a představuje bohatou a jedinečnou formu uměleckého vyjádření. Mnoho z jejích vzácných aspektů se však postupem času ztrácí, což nás velmi mrzí.
Abychom zachovali a zprostředkovali podstatu náboženské kultury, píšeme naše texty výhradně v tchaiwanské hokkienštině. Inspirace pochází z oficiálních taoistických písem a zpěvů, příznivých frází a výkřiků přenášených ústně mezi účastníky chrámových obřadů a také z popisů různých náboženských rituálů a událostí. Zahrnují také emoce a myšlenky věřících. Skrze naše texty doufáme, že lidé lépe porozumí chrámové kultuře a budou ji vnímat méně tajemně a cize. Zároveň chceme vyjádřit společné životní zkušenosti a přinést posluchačům pozitivní energii.
Jedinečná zpětná vazba, kterou jsme nedávno obdrželi, se týká tradičního tchaiwanského přesvědčení o „Měsíci duchů,“ který se slaví během sedmého lunárního měsíce. Lidé věří, že duše zemřelých se v tomto období vracejí do světa živých a vedle rituálů na jejich uctění a respektu se všichni vyhýbají urážlivému chování. Někteří fanoušci nám napsali, že poslech naší hudby během tohoto měsíce jim přináší pocit ochrany a bezpečí. Jiný fanoušek nám řekl, že když skončil velký obřad zvaný „Posílání Wangye“, což je slavnost pořádaná jednou za tři roky, byl z toho dříve smutný. Po poslechu naší hudby však našel v rozloučení se s božstvy radost a nyní se těší na další oslavu. Taková zpětná vazba nás ujišťuje, že jsme dosáhli toho, co jsme si předsevzali.
Pro nás v Evropě je to trochu vzdálené. Můžete nám více přiblížit kořeny tchaiwanské lidové hudby? A jak tyto prvky začleňujete do svého zvuku?
Použití tradičních prvků lze vysvětlit ze dvou hledisek. Jednak z hlediska melodie, jednak z hlediska textů. Co se týče melodie, když posloucháme hudbu, první impuls pro určení žánru často pochází ze zvuku nástrojů. Například poslech saxofonu nebo trubky nás může přimět myslet na jazz, zatímco velké smyčce mohou evokovat symfonickou hudbu.
Na Tchai-wanu při poslechu suony, což je druh dechového nástroje, přirozeně myslíme na Beiguan a chrámové obřady. Kromě zařazení suony do naší hudby také do našich skladeb začleňujeme mnoho tradičních melodií Beiguan. Například úvod první písně, kterou obvykle hrajeme živě a která se jmenuje Opening the Altar, obsahuje mezihru běžně používanou v Beiguan. Některé skladby Beiguan mají také specifické významy, například Wanshou Wujian, což je jako narozeninová píseň pro božstva. Tato skladba je součástí písně z našeho alba Shengdan Qianqiu, v překladu Narozeniny božstev. Zachycuje scénu, jak lidé na Tchai-wanu slaví narozeniny božstev. Do našich aranžmá také začleňujeme mnoho Beiguan perkusních nástrojů a rytmů, čímž vrstvíme bohatství moderních a tradičních prvků v hudbě.
A texty?
Co se těch týče, začleňujeme mnoho „manter“ z taoistické kultury, což je široce definováno jako jazyk, který používají taoističtí kněží ke komunikaci s božstvy. Většina těchto manter je zaznamenána v písmech nebo předávána ústně mezi generacemi kněží. V chrámových obřadech na Tchai-wanu patří duchovenstvo k různým sektám a skupinám, často se shodují na stejném účelu, ale používají různé mantry. V našich dílech se neomezujeme na mantry jedné sekty. Kromě používání manter občas upravujeme a vytváříme nové melodie na základě zpěvů těchto manter. Naším cílem je pomoci posluchačům porozumět kulturnímu obsahu písně, proto pro interpretaci začleňujeme více hovorového a snadno srozumitelného jazyka.
Poměr textů nebo melodií, které obsahují mantry, se proto liší píseň od písně. Jak už bylo řečeno, zpíváme v „tchaiwanské hokkienštině,“ což je tradiční místní jazyk Tchai-wanu, protože většina tradičních písem používaných při rituálních obřadech je zpívána právě v tomto jazyce.
Jak tedy ale JhenYueTang vyvažuje tradiční tchaiwanské kulturní vlivy s moderními žánry, jako jsou rock a elektronická hudba? Jak vás napadla zrovna tato kombinace?
Vyvážení tradičních prvků, aniž bychom se stali příliš konzervativními, a zároveň objevování inovací, aniž bychom ztratili podstatu tradice, je pro nás jako chůze po laně. Vyžaduje to rozsáhlé studium literatury, pečlivé zvažování při tvorbě a neustálé experimentování a úpravy.
Nicméně následujeme jasný princip: zachovat jádro kultury a do něj integrovat moderní prvky tak, aby to rezonovalo s mladou generací na Tchai-wanu, a dokonce i s globálním publikem. Tímto způsobem může tradiční hudba překročit své zavedené hranice, čímž zajistíme, že bude kultura nadále viditelná a předáme ji tak dalším generacím.
Nedávno jste vystoupili na festivalu Colours of Ostrava v České republice. Jaký byl váš dojem z českého publika?
Bylo to překvapující a bylo pro nás ctí, že naše první vystoupení v Evropě bylo tak vřele přijato mnohými českými a polskými diváky. I když jsme neměli příliš času představit se nebo vysvětlit význam našich rituálů a písní, a přestože to bylo poprvé, co nás publikum vidělo živě, lidi byli neuvěřitelně nadšení. Čekali na nás před pódiem ještě před vystoupením, během show křičeli, mávali a společně s námi uctívali božstva. Byli unesení slavnostní povahou našeho závěrečného rituálu. Po vystoupení nás mnoho lidí srdečně pozdravilo, fotili se s námi a vedli s námi rozhovory. Dokonce jsme získali nečekaného českého přítele.
Povídejte…
Co nám zůstalo nejvíce v paměti, byl český fanoušek, který nám řekl, že den po zhlédnutí našeho vystoupení si našel na festivalu tatéra a nechal si vytetovat název naší kapely, aby nás měl natrvalo u sebe. Další nezapomenutelnou událostí bylo, když nás druhý den pozvali na překvapivý přídavek na hlavní scéně. Byli jsme velmi nervózní kvůli časovému omezení, ale organizátoři festivalu efektivně zařídili vše, co jsme potřebovali, a to takovým klidným způsobem, že jsme se necítili pod tlakem. Skutečně jsme si vážili profesionality týmu a špičkového vybavení, které jsme měli k dispozici.
Během festivalu jsme také měli příležitost setkat se v zákulisí se slavnými hudebníky z celého světa a vidět inspirující a hluboce dojemná vystoupení. Všechny tyto zážitky jsou pro nás nezapomenutelnými a cennými vzpomínkami v naší kariéře!
Máte naplánované nějaké další koncerty v České republice nebo v Evropě? Co mohou fanoušci očekávat od vašich budoucích vystoupení?
Budoucí evropská vystoupení jsou stále ve fázi plánování. Nicméně Colours of Ostrava bylo naším prvním evropským koncertem a těšíme se na další příležitost, která snad přijde brzy!
Tchai-wan má živou hudební scénu. Jak byste popsali současný stav rockové a populární hudby na Tchai-wanu? Jak do této scény vaše kapela zapadá nebo čím naopak vyniká?
Současný vývoj hudby na Tchai-wanu je plný kreativity a nápadů a budoucnost slibuje ještě bohatší možnosti. S různorodou integrací jazyků a etnických skupin můžeme očekávat ještě živější a víc rozkvétající scénu.
Co se týče JhenYueTang, od počátků až po současnost jsme příliš nepřemýšleli o našem tržním postavení. Naším jediným zaměřením bylo pokračovat v tvorbě hudby zaměřené na lidové víry na Tchai-wanu. Kromě našeho hudebního porozumění se také snažíme ukázat hlubší emocionální spojení s touto zemí, Tchai-wanem.
Vaše vystoupení jsou často popisována jako rituální. Make-up a kostýmy, které nosíte, jsou jedinečné a kombinují symboliku tradičních božstev se současným uměním. Můžete vysvětlit, jak byly tyto návrhy vytvořeny a co představují?
Protože JhenYueTang je kapela s náboženským kulturním tématem, „JhenYueTang“ je pro nás jako chrámová jednotka, kde je hlavní božstvo, uctívaná císařovna Devíti nebes (Jiutian Xuannü). Každý člen kapely je jako taoistický kněz nebo maršál, který slouží pod císařovnou. Vystoupení jsou ekvivalentem náboženských obřadů, které zahrnují různé rituály a zpívání písem a zaříkadel kněžími – což odpovídá konceptu kapelního vystoupení.
Před vystoupením strávíme tři hodiny malováním obličejů podle vzorů „Guanjiang Shou“ (generálů božstev), což symbolizuje naši roli jako maršálů božstva. Tento make-up obsahuje nejen vzory představující vlastnosti božstva, ale také západní hudební symboly. Například na obličeji hlavního zpěváka je malý houslový klíč, na obličeji basisty basový klíč, hráč na suonu má osminovou notu, kytarista má čtvrťovou pauzu a bubeník perkusní znak, což odlišuje roli každého člena.
Naše oblečení tvoří „dračí a tygří sukně,“ které nosí taoističtí kněží během obřadů, protože draci a tygři jsou v tchaiwanské náboženské kultuře mocná mytická stvoření, o nichž se věří, že odhánějí zlo a poskytují ochranu. Každý z pěti členů kapely má sukně odpovídající jednomu z pěti prvků a různé barvy. Na pódiu stavíme oltář božstev a před vystoupením zapalujeme kadidlo, abychom přivolali císařovnu Devíti nebes a vyvolali nebeské vojáky, kteří zajišťují, že vystoupení proběhne hladce.
Na konci show provádíme závěrečný rituál, jímž důstojně posíláme císařovnu a její maršály zpět do nebe. Až po dokončení všech těchto ceremoniálních kroků je vystoupení JhenYueTang považováno za kompletní.
Vaše texty jsou zpívány v tchaiwanské hokkienštině. Jak na vaši hudbu reaguje mezinárodní publikum, které tomuto jazyku nemusí rozumět? Myslíte si, že hudba má sílu překonávat jazykové bariéry?
Ačkoli bychom rádi měli příležitost plně sdílet význam našich písní s publikem, kvůli omezenému času vystoupení můžeme poskytnout pouze krátký úvod. Nicméně to publiku nebrání v tom, aby se do naší hudby hluboce zapojilo. Mnoho diváků nám po vystoupení řeklo, že přestože nerozuměli rituálům, které jsme na pódiu prováděli, nebo významu textů, stále se cítili dojatí a energizovaní. To nás utvrzuje v přesvědčení, že hudba skutečně má sílu překonávat jazykové bariéry.
Jaký je váš proces při kombinování tradičních tchaiwanských nástrojů a hudebních forem s moderními technologiemi, jako jsou elektronické beaty a rockové nástroje?
Většina naší tvorby začíná stanovením tématu písně. Na základě tohoto tématu si představujeme, jak mohou zvuky evokovat určitou atmosféru pro posluchače v daný moment. Když se dostáváme k textům a melodii, je třeba studovat historické nebo kulturní pozadí tématu, než jej začneme rozvíjet v aranžmá. V tomto procesu zkoumáme, které stávající chrámové zvuky nebo melodie můžeme do písně začlenit. Neustále experimentujeme s různými možnostmi hudebního vývoje.
Jakou roli vidíte pro JhenYueTang na mezinárodních pódiích, jako je Colours of Ostrava? Máte specifické cíle v oblasti představování tchaiwanské hudby globálnímu publiku?
Jak jsme již zmínili, věříme, že tradiční náboženská kultura Tchai-wanu má skutečně jedinečnou kulturní krajinu. Naše vystoupení na Colours of Ostrava byla vřele přijata mnoha českými a polskými diváky, kteří milovali energii naší hudby a vizuální prvky, které jsme na pódium přinesli.
Letos tchaiwanský pavilon na olympiádě v Paříži také vybral prvky tchaiwanské chrámové kultury jako téma pro svůj scénický design a vystoupení. Proto jsme sebevědomí a doufáme, že v budoucnu bude více příležitostí přispět k mezikulturní výměně prostřednictvím hudby a vystoupení JhenYueTang, což pomůže mezinárodnímu publiku lépe ocenit krásu tchaiwanské kultury.
Pro české čtenáře, kteří vaši kapelu zatím neznají – proč by měli přijít na jedno z vašich vystoupení? Co dělá JhenYueTang tak jedinečným zážitkem?
Vystoupení JhenYueTang je víc než jen typický koncert kapely – spojuje hluboké základy tchaiwanské kultury s pečlivě navrženými detaily, včetně jedinečného vizuálního stylu. Pokud jste fanouškem metalu, rozhodně musíte přijít a zažít náš Temple Nu Metal. A i když metal není váš šálek čaje, zveme všechny, kdo jsou zvědaví na tchaiwanskou kulturu, aby se ponořili do jiného duchovního prostředí. A kdo ví – poslech naší kapely vám může přinést i trochu štěstí!
A nakonec, co znamená název vaší kapely a jak jste na něj přišli?
Název 蠂靻” – tedy JhenYueTang – nese specifické významy: „蠂 (Jhen)“ znamená vibraci, která vytváří zvuk, „靻 (Yue)“ představuje identitu kapely jako tvůrců hudby a „” (Tang)“ je termín běžně používaný pro chrámové jednotky na Tchai-wanu. Tento název odráží filozofii JhenYueTang – „vést kapelu, jako by to byl chrám“.