Obrázek k článku The Hives: Písně na nové album jsme našli v hrobě našeho kamaráda
| Jarda Konáš | Foto: Bisse Bengtsson

The Hives: Písně na nové album jsme našli v hrobě našeho kamaráda

Švédští The Hives po jedenácti letech konečně vydávají slibovanou novou studiovku. Byla by tu mnohem dřív, ale kapelu potkalo několik nepříjemných, ale o to zásadnějších momentů.

Problémy začaly už před deseti lety, kdy kvůli zdraví odešel basák Matt Destruction. Nahradil ho Johan Gustaffson ze švédské punkrockové kapely Randy. „Stačí, aby odešel jeden člen, a kapele to úplně změní dynamiku,“ popsal frontman Howlin‘ Pelle Alquist časopisu Rolling Stone. „Johan je jiný typ člověka než Matt. Když v kapele nahrazujete někoho, kdo s ní hrál tak dlouho, musíte v ní změnit všechny vztahy. Začnete úplně od začátku hrát o židle a absolvovat celou tu týmovou srandu od nuly,“ přirovnal zpěvák situaci v kapele k populární hře na svatbách a večírcích, kdy lidé do hudby tančí okolo židlí a v určitý moment si na ně musí sednout. Je to zvláštní přirovnání a chce to velkou představivost, aby ho člověk dokázal pochopit v kapelní situaci, ale tohle už k The Hives patří od jejich vzniku: vždycky s fanoušky i novináři komunikovali v náznacích až na hranici cimrmanovské fikce, jak bude ještě řečeno.

Pár let po příchodu nového basáka začaly další problémy. Zdravotní komplikace bubeníka s pseudonymem Chris Dangerous eskalovaly do bodu, kdy si v roce 2019 musel dát pauzu a podstoupit náročnou operaci krku. „Byl to velmi těžký zákrok,“ popsal zpěvák. „V té době byl blízko smrti. Odjeli jsme bez něj několik turné (zaskočil Joey Castillo z Queens of the Stone Age, pozn. red.), ale možná se vrátil brzy. Pamatuju si, že po koncertech zvracel, jak ho to vyčerpávalo. Vrátil se do kapely s jednou fungující plící a musel teprve nahodit tu druhou. Jsme nesmírně šťastní, že ještě vůbec chodí po této planetě a že se vrátil do kapely.“

Klip k Bogus Operandi je pocta zombie hororům.

Sotva se Hives opět sehráli do původní formy, přišla další rána: covid. Muzika utichla a práce na desce se znovu posunuly. Výše zmíněné mělo za následek, že kapela nakonec nové album vydává po jedenácti letech, ačkoli je plánovala mnohem dřív a několik skladeb z něj už díky tomu roky hraje naživo.

Proč něco měnit?

„Na celou dekádu jsme opustili trůn. Nikdo na něj mezitím neusedl, a tak jsme zase tady,“ řekl Howlin‘ Pelle na začátku května při oznámení desky. Dostala název The Death of Randy Fitzsimmons a vznikla ve stockholmském studiu RMV, které patří Bennymu Anderssonovi ze skupiny ABBA. Jako producenta si vybrali jedno z největších švédských jmen současnosti, Patrika Bergera. Ten stojí za nahrávkami Robyn, Charli XCX nebo Lany Del Rey. Což zní jako zvláštní volba pro rokenrolovou nahrávku. Ovšem jen na první pohled, jak vysvětlil Howlin‘ Pelle. „Patrik hrál kdysi v punkové kapele Snuffed by the Yakuza, zněla hodně jako Hives. Dělá všelijakou muziku, od podivného progu po reggae. Ty jeho popové věci jsou zkrátka jenom nejznámější. A protože ten pop dělá skvěle a zároveň ví hodně o punku, připadalo nám to jako dobrá volba.“

Už z prvního singlu Bogus Operandi bylo slyšet, že se Hives nijak nemění. Pro někoho dobře, pro jiného naopak. „Lidi občas říkají, že všechny naše písničky zní stejně, ale na to odpovídám, že jsme žraloci. Ti jsou stejní miliardu let, a pořád válej. Když jste žralok, nemáte potřebu se vyvíjet. Proč taky, když vás nikdo další neohrožuje,“ prohlásil Almquist ve zmíněném rozhovoru.

Hrají Hives stále jednu písničku dokola?

V duchu Járy Cimrmana

Dlouholetí fanoušci zastřihali ušima už při názvu desky. Randy Fitzsimmons je totiž fiktivní postava, kterou si Hives vymysleli ve svých začátcích a dlouhodobě ji používají pro vyprávění příběhu kapely. V rozhovorech například Fitzsimmonse zmiňují jako autora písní, aby nebylo jasné, kdo že u nich vlastně tu muziku skládá. Brání tím tomu, aby novináři směřovali svou pozornost na autora skladeb a zbytek kapely nechali v jeho stínu. Už na začátku milénia o něm na svém webu mluvili jako o kapelníkovi, který je jako teenagery dal dohromady, a i dnes jej zmiňují coby zakládající a spojující osobu, co však netouží po pozornosti, a tak není vidět v klipech ani s kapelou nevyráží na turné.

Pověst o Randym Fitzsimmonsovi evidentně lidi baví. Už v roce 2002 sepsali novináři z NME investigativní článek, v němž došli k závěru, že jde o pseudonym Nicholause Almquista, frontmanova bratra. Že by právě on stál za všemi těmi hity?

„Já bych řekl, že brácha není ani zdaleka tak talentovaný jako Randy. Něco mu fakt jde, ale tohle by nezvládl,“ vyvrací i po letech teorii Howlin‘ Pelle. Další kapitolu příběhu o postavě Randyho Fitzsimmonse vypráví právě nová deska. Hives totiž v tiskových materiálech popisují, jak v jedněch regionálních švédských novinách narazili na nekrolog svého kamaráda. Vydali se po stopách až k jeho hrobu, dali se do kopání a v rakvi našli štos papírů s dosud neznámými skladbami. Rozhodli se je nahrát, a tak vznikla konečně roky odkládaná novinka. „Přesně na tohle jsme tak dlouho čekali a ano, jsme si jistí, že Randy je autorem. Jeho skladby hrajeme celý život,“ dokončil prozatím vyprávění Howlin‘ Pelle.

Hives svým fanouškům zkrátka se vším všudy servírují přesně to, co si na kapele kdysi zamilovali. The Death of Randy Fitzsimmons vyjde 11. srpna a kapela nám brzy představí nové skladby naživo, až 18. září vystoupí v pražském Lucerna Music Baru. O tom, v jaké jsou koncertní formě, jsme psali na webu Headlineru reportáži z letošního Glastonbury, které svým energickým koncertem otvírali.

Hrají Hives stále jednu písničku dokola?