Pro Nannu Bryndís Hilmarsdóttir představuje útěk na pomyslnou islandskou zahrádku do jisté míry nový začátek. Po více než dekádě působení v kapele, se kterou vydala tři alba a hrála na festivalech po celém světě, se rozhodla zpomalit. „Pracovala jsem na desce několik posledních let, ale její semínko jsem zasadila už dávno,“ uvedla zpěvačka pro Atwood Magazine. „Skládala jsem vlastní hudbu ještě předtím, než jsem byla součástí Of Monsters and Men. Vždy jsem svůj vlastní projekt měla uložený někde vzadu v hlavě, a když se svět v roce 2020 na chvíli zastavil, měla jsem čas se na něj soustředit,“ dodala Nanna.
Křehkou a niternou desku tvořila na dvou místech – jednak v chatě na Islandu a pak také ve státu New York. Mimo jiné ve studiích Long Pond, tedy ve stejných prostorách, kde nahrála Taylor Swift své dvě oceňované desky Folklore a Evermore. Také Nanně částečně sekundoval aktuálně velmi vyhledávaný Aaron Dessner, jenž je jako spoluautor či producent podepsán pod třemi z jedenácti písní na desce. Pod těmi zbylými je takřka výhradně uvedena samotná zpěvačka a jako producent multiinstrumentalista Josh Kaufman.
„Spousta věcí musela skončit, aby se tahle deska stala tím, čím je – třeba můj dlouholetý vztah nebo pocit domova a sounáležitosti. Je to ale také óda na nové začátky: nové vztahy, nový domov, nová přátelství, nový pocit sebe sama,“ uvedla Nanna krátce po únorovém ohlášení desky, která vyšla první květnový pátek. Nahrávka podle ní popisuje také stav bytí na pomezí – na pomezí změn, zmiňovaných začátků a konců, jež může člověk prožívat jak ve velkém globálním měřítku, tak na osobní úrovni.
„Dokumentuje to určité období v mém životě, takové limbo. Možná to bylo kvůli covidu, ale zároveň jsem já sama prožívala změny,“ doplnila zpěvačka.
Hudba do sluchátek
Mezi sólovou tvorbou a skládáním v kapele je podle Nanny rozdíl. Ačkoli je společně se svým kolegou Ragnarem Þórhallssonem hlavní autorkou písní Of Monsters and Men, nápady a kus sebe přinášejí i další členové. Na How to Start a Garden je ale Nanna čistě sama za sebe.
Pilotní singl Godzilla předznamenal, jakým směrem se bude celá deska ubírat. Klidný a rozjímavý folkový zvuk ji provází prakticky v celé délce.
„S kapelou se nejlépe cítíme před davy, a i když máme společně také tišší momenty, kapela je už ze své přirozené podstaty dynamická,“ konstatuje Nanna a dodává, že svou debutovou nahrávku by popsala jako hudbu do sluchátek. „Je to osoba kráčející sama v noci domů nebo jedoucí autem či vlakem. Nebo ležící v posteli. Je to konverzace mezi mnou a druhou osobou na drátě,“ upřesnila.
Název celé desce dala titulní píseň, jež vznikla uprostřed tuhé zimy. Mimo jiné popisuje, že takřka vše na světě vyžaduje čas. „Hodně jsem nad tím během skládání alba přemýšlela, nechala jsem tu myšlenku krvácet do každé skladby – že výroba každé hmotné věci chce trpělivost, stejně jako vybudování zahrady. Otázka, jak vybudovat zahradu, se vlastně týká toho, jak se vrátit k jednoduchosti. Učila jsem se a stále se učím, jak najít klid,“ uzavřela zpěvačka.