Sedm a půl roku. Tak dlouho si museli fanoušci Justice počkat na novou studiovku. Ne že by mezitím neměli co poslouchat, ale album remixů Woman Worldwide z roku 2018 a předloňské jubilejní vydání debutu Cross obohacené o několik nových tracků přece jen není to samé jako regulérní deska.
Smlouva u večeře
Že se něco chystá, věděli fanoušci už dlouho. V roce 2021 se Gaspard Augé prokecl v časopise Binaural: „Někdy výhledově vydám druhou sólovku, a jak už jsem vám řekl, taktéž děláme na nové desce Justice. Doufám, že vám k tomu brzy povíme něco bližšího.“
Jenže to se nestalo, naopak. Justice se na dlouhou dobu odmlčeli. Šeptandu znovu rozvířil až loni v létě Pedro Winter, zakladatel labelu Ed Banger. „Teď už je to oficiální. Můžu vám říct, že v roce 2024 bude nová deska Justice a světové turné,“ pravil v rozhovoru na rádiu France Inter.
Nikdo to nebral jako nějaký drb nebo plácnutí do vody. Winter je legenda francouzské elektronické scény, dříve dělal manažera Daft Punk a jeho label pomohl dostat do světa hudebníky jako Cassius, Mr. Oizo nebo právě Justice. Říká se, že se jednoho večera všichni tři sešli nad talířem raclette, a když tehdy neznámá dvojice Gaspard Augé – Xavier de Rosnay pustila manažerovi demáč We Are Your Friends, dohodli se na smlouvě nad talíři s jídlem, ze kterého se ještě kouřilo.
Tajnůstkářství prodává
K francouzské elektronické scéně patří jistá hravost, někdy trochu komedie, jindy tajnůstkářství. K dokonalosti to samozřejmě přivedli Daft Punk, ale Justice v tomto ohledu plynule navazují. Novou desku na svých sítích potvrdili v lednu, kdy vydali ukázku z pilotního singlu One Night/All Night. Kromě názvu Hyperdrama nezveřejnili o nové desce vůbec nic dalšího. Žádný tracklist, žádná informace k turné, žádné datum vydání. Fanoušci rozjeli hype, hudební média vydávala aspoň strohé články o odhaleném názvu alba a začaly spekulace, co všechno vlastně posluchače čeká. Marketing na výbornou.
Na konci ledna singl konečně vyšel a na cestu dostal další skladbu z nové desky Generator. Justice se po dlouhém mlčení aspoň trochu rozpovídali v tiskovém prohlášení: „Chtěli jsme, aby se na One Night/All Night typické temné techno prvky Justice prolnuly s typickými disko prvky Kevina Parkera (jehož projekt Tame Impala se na singlu spolupodílel, pozn. red.). Skladba osciluje mezi čistou elektronikou a čistou diskotékou, ale nikdy se v tom neprolne. Tahle myšlenka přepínat z jednoho žánru do druhého se prolíná celou deskou. (…) Disko, funk a elektronická hudba byly vždycky základní prvky, s nimiž jsme v Justice pracovali. Na Hyperdrama je máme v koexistenci, ale nikoli v míru. Líbí se nám myšlenka, že je necháme mezi sebou trochu bojovat o pozornost.“
K čemu špičky hitparád?
Nutno dodat, že Justice už v historii měli lepší pilotní singly. One Night/All Night sice sklidila od kritiků pochvalu, ale v hitparádách si nijak zázračně nevedla. Nejvyšší úspěch je desáté místo v tanečním žebříčku Billboard, což by čistě řečí čísel byl nejslabší pilotní singl z jakékoli jejich desky. Jenže ono to nemusí vůbec o ničem vypovídat, protože One Night/All Night zní spíš jako taková rozcvička, při níž se chtěli Justice nejprve protáhnout před sprintem v podobě Generator. To už je pravý hutný french house tak, jak ho známe, a ještě skladbu doprovází vynikající klip o přízračných souložících robotech. Stejně silně zní i třetí singl Incognito, kde dvojice zdánlivě křiklavě míchá house s funkem a přitom to do sebe skvěle zapadne, a jakmile nasadí tempo, jsou to typičtí Justice.
Samozřejmě těžko něco odhadovat ze tří singlů, Hyperdrama vyjde 26. dubna. Ale zatím se zdá, že se dvojici opravdu podařilo docílit toho, o čem vypráví v tiskových materiálech. Novinka slibuje rozkročení do více žánrů, jejichž pečlivě režírovaný zvukový konflikt bude nahrávce dodávat šťávu.
Jen je trochu škoda, že chystané světové turné Česko mine, nejbližší koncert je zatím naplánovaný v Berlíně. Odstartovalo v dubnu dvojákem na kalifornské Coachelle a během jara a léta Justice vystoupí samostatně nebo v rámci dalších festivalů i v Mexiku, Itálii, Švýcarsku nebo domovské Francii. Aspoň že to vydání desky máme „za rohem.“