V roce 2024 Imodium také vydá nové album, přičemž jediným zakládajícím členem zůstává frontman Thom Fröde. Odchází bubeník Karl, který se skupinou hrál od samého začátku. Na jeho místo nastupuje Adam Jánošík z The Atavists.
Návrat na scénu po čtyřleté pauze Imodium oznámilo na letošním comebackovém koncertu na Broumovské kytaře. „Rozhodli jsme se oslavit jubileum debutu, protože samotné začátky kapely jsou trochu nejasné. I když samozřejmě byly milníky jako třeba první koncert. Ten probíhal na školní besídce na ponouknutí třídního učitele, pana Šleise, který nás vyhecoval, ať neblbneme, s čím se dá, a naučíme se hrát na opravdové nástroje,“ vysvětluje Thom, proč právě výročí vydání první desky ho ponouklo k činu.
„Pocit, že člověk opravdu má kapelu, je pro mě sepjatý s nahráním a vydáním desky. Na té jsme začali pracovat v roce 2003, kdy Michal Máka přijel do Broumova a začali jsme spolupracovat s vydavatelstvím. Tehdy věci nabraly spád,“ vzpomíná zpěvák a kytarista na dobu, kdy mu bylo patnáct let. „Rádi připomínáme, že smlouvu jsme nepodepsali my, ale naši rodiče, protože jsme nebyli plnoletí. Když se tehdy hledal producent, nechápal jsem ve zpupnosti mládí jeho roli a proč tam někdo takový musí být. Paradoxně se dnes produkci sám věnuji. Tehdy jsme nahrávali s Martinem Volákem, který svého času hrál ve skupině Harlej, což v nás vyvolávalo zděšení – my byli grungeři a zdálo se nám, že to je úplně mimo,“ směje se Thom, kterak se ocitli ve studiu Citron v Ostravě a hlava jim šla kolem. „Na začátky kapely jsem teď vzpomínal i při smutné příležitosti úmrtí zakladatele Sázavafestu Pavla Kloupara. Na jeho festivalu jsme natáčeli klip k prvnímu oficiálnímu singlu Koník.“
Lampy jsou prvním singlem Imodia po letošním comebacku a předzvěstí vznikající desky.
„Vznikli jsme jako tříčlenná kapela, takže těch, co odpadlo, není zase tolik,“ odpovídá frontman dnes čtyřčlenného uskupení na otázku, jaké to je být po aktuální výměně bubeníků poslední zakládající člen. „Když jsme chystali vystoupení v Broumově, které mělo být oficiálně nikoli comebackem, ale vzpomínkovým koncertem, už jsme kuli plány na koncert ve Foru Karlín. Chvíli po Broumovské kytaře, která se konala v červnu, se náš bubeník Kárl dozvěděl, že jeho práce do budoucna nebude s kapelou kompatibilní. Až v září nám to oznámil. Celé léto to vstřebával a rozhodoval se. I pro něj je Imodium naše společné dítě a největší koníček,“ vypráví Thom. Když se ale rozbíhaly práce na nové desce, která by měla vyjít příští rok, nešlo už s rozhodnutím otálet. Měsíc starý singl Lampy se proto stal posledním, na kterém Kárl bubnuje. V písni se zpívá „nehasit, hoří srdce“ a Thom zdůrazňuje, že to je podstata celého comebacku. „Před pěti lety jsme cítili, že se motáme v kruhu a nic se neděje. Pak se nám ale začalo stýskat, scházeli jsme se u mě ve studiu, začali tvořit a zase nás to baví. Opět hoří srdce nás všech.“
Adama Jánošíka z The Atavists zbytek Imodia nejprve oslovil s prosbou, aby kapele pomohl najít nového bubeníka. Po chvíli hledání se on sám rozhodl do Imodia vstoupit a v novém roce už se v dalším singlu představí jako nový člen. „Bylo pro nás důležité, že s tím přišel sám, protože na začátku hledání jsme si stanovili, že v žádném případě nechceme přetahovat člena žádné funkční kapely. Když ale přišel, že si to nechal projít hlavou, a pokud bychom měli zájem, přidal by se k nám, měli jsme velkou radost,“ přiznává Thom a dodává, že sám by si nedovolil mu takovou nabídku dát.
Fröde s Adamem Jánošíkem, který zároveň zůstává v The Atavists, loni pracoval na jeho sólovém projektu LABe. Jánošík, autor skladeb, zde hraje na bicí a Fröde zpívá a hraje na kytaru. Imodium nyní chystá jubilejní koncert a nahrává v novém složení, které dále tvoří kytarista Daniel Franc a basista Ronoon, svou šestou studiovou desku. „Doposud zůstávám výhradním autorem textů, nicméně jako to vždy v Imodiu bylo, hudba vzniká společně. A Adam, který se díky LABe dost rozjel, nosí spoustu nápadů. I s Danem a Ronoonem makáme. Je to teď celkem dost jiskřivé a má to grády,“ těší Thoma. Doposud poslední album Element vyšlo v roce 2017.
P.S. Rozhovor s Thomem Frödem najdete v lednovém Headlineru v rubrice Textaři.