Příští rok se na Composers Summitu Prague 2024 setkají místní tvůrci a lidé z audiovizuální branže potřetí a mezi hosty bude mimo jiné například Tom Howe, vycházející hvězda z Velké Británie, jež spolu s Marcusem Mumfordem skládá hudbu k Tedu Lassovi, nejúspěšnějšímu seriálu na Apple TV. Zúčastní se například Jesper Kyd, díky Asassin’s Creed absolutní superstar světové gameingové muziky.
Chtěli jste být někdy muškou, která pozoruje vznik oblíbeného hudebního díla? Nenápadně se uvelebit v koutku nahrávacího studia a sledovat nahrávání orchestrální hudby pro hollywoodské trháky? Nebo přímo spolupracovat se špičkovými tvůrci a zjistit na vlastní kůži, jak přesně ve filmu funguje propojení filmové muziky s obrazem? Nejlépe se člověk učí, když se dívá pod ruce mistrům, a to je jedna z věcí, které poměrně unikátním způsobem umožňuje relativně nová akce zaslíbená v první řadě hudebním skladatelům.
Jedním z potvrzených hostů třetího ročníku je skladatel Tom Howe.
Composers Summit Prague má za sebou dva úspěšné ročníky, a pokud se bude rozvíjet dosavadním tempem, brzy bude patřit k absolutním „must be“ událostem pro všechny, které zajímá hudba v audiovizi. Britský skladatel Chris Egan, jenž se podílel na orchestraci soundtracku Jamese Newtona Howarda k filmu Fantastická zvířata a kde je najít, se nechal slyšet, že mu první ročník Composers Summitu Prague připadal jako druhý a druhý jako pátý.
„Podle našich informací byl druhý ročník největší akcí tohoto typu v Evropě a další roky se zdají být perspektivní. Koncertů a festivalů je mnoho, ale naše idea byla jiná. Vytvořit něco jiného než další událost, kam interpreti přijedou, zahrají a půjdou pryč,“ přibližuje zakladatel a ředitel Composers Summitu Alexandr Smutný. „Chtěli jsme spolu s nimi také tvořit. Summit je prostorem pro společnou práci těch nejlepších s talentovanými lidmi. Sám jsem zvědavý, jaký bude třetí ročník. Jsem překvapený, kam to vystřelilo. Z události, kterou jsme vlastně začali jako nadšenci, se stala akce evropského formátu, je to úžasné a máme spoustu plánů. Nejúžasnější je, že zde najdou unikátní vyžití jak skladatelé, tak i široká veřejnost, která má ráda filmovou, seriálovou a gamingovou hudbu.“
Není to ani festival, ani veletrh, ani songwriting camp, ani konference. Když už, tak možná od všeho trochu. Je to akce, na kterou si britský skladatel, dirigent a producent Harry Gregson-Williams přinesl svoje studio a klavír Petrof a krok po kroku účastníkům ukazoval, jak vznikala muzika ke Shrekovi nebo skladby pro Letopisy Narnie. Hvězda a rezident ze studií Abbey Road Chris Egan předvedl živou nahrávací session s orchestrem, během níž sto skladatelů sledovalo, jak spolu s ním legenda a orchestrátor Johna Williamse Conrad Pope točí hudbu k filmu. „Ukazoval, jak to v praxi probíhá. Publikum přes sluchátka poslouchalo, jak si povídá hudební režisér s dirigentem a jak komunikují s orchestrem,“ vzpomíná Smutný.
Hudba k Oscarem oceněnému Pinocchiovi Guillerma del Tora vznikala i v Praze.
„Mám radost, že se tu udála řada světových premiér, třeba jsme na úvodním koncertu hráli několik skladeb z oscarového filmu Pinocchio. Na koncertu jsme měli skvělé sólisty a autoři soundtracku pro ně hned napsali námět na muzikál. To je přesně typ propojení, jaký si přeji, aby se na Composers Summitu Prague děl,“ říká Smutný s tím, že to je vlastně důvod, proč událost vznikla – dostat hudbu českých skladatelů, jejichž zastupování se věnuje v Soundsgate, do světa: „Původní nápad vznikl díky tomu, že jsme přemýšleli nad platformou, která zdejším skladatelům pomůže startovat do zahraničí, protože zatím jsme tu dost uzavření. Doufám, že v budoucnu se nám podaří sem přivézt i lidi, kteří najímají hudebníky pro velké hollywoodské filmy.
Ti v Praze zatím nikdy cíleně nebyli, přitom třeba do sousedního Polska, kde pro ně je více možností, běžně jezdí, a polští skladatelé i díky tomu v Hollywoodu působí. Začali jsme původně s myšlenkou jednodenních workshopů, ale pak jsem měl divoký sen v tomhle duchu. Že sem přijedou špičkoví profesionálové ze světa a hlavně Hollywoodu, spojí se s místními a uvidí, že tu máme šikovné spolehlivé lidi a firmy v branži a začnou spolupracovat. Baví mě to propojování, díky němuž se třeba někteří později osmělí a troufnou si ucházet se o to, aby s nimi mohli pracovat. Nebo mohou být sami naopak osloveni k zajímavé práci – třeba se tak někdo dostane k filmu do Hollywoodu a jiným největším projektům a věřím, že my tomu se Soundsgate pomůžeme.“
Radost Smutnému dělá i to, že se zde v přátelském prostředí setkávají zahraniční tvůrci, kteří jsou si jinak ostrou konkurencí. A většina z těch, kteří se zúčastnili, se prý těší na příště a přislíbila účast i do budoucna. Mimochodem, pokud bylo původní ideou popostrčit zdejší skladatele, akce rychle nabrala mezinárodní rozměr. Šedesát procent účastníků bylo z Česka, ale přijeli také hudebníci z Koreje, Anglie, Německa, Norska nebo třeba univerzity ve Vídni – studentů univerzit a konzervatoří je v publiku významná část.
Hodnota komponované hudby
„Je pravda, že to není popová akce. Naši hosté jsou ale v oblasti hudby pro audiovizi nejlepší na světě a mám radost, že se nám podařilo jich přivézt opravdu hodně. Například v rakouském Badenu se koná podobná událost, náš line-up je ale několikanásobně rozsáhlejší a širší,“ rekapituluje Smutný. Že ovšem Composers Summit Prague není popová akce, neznamená, že některé jeho části nejsou atraktivní pro širokou veřejnost. Jsou to samozřejmě především koncerty filmové hudby za účasti jejích tvůrců, kteří v některých případech třeba sami dirigují orchestr. Loni se v Praze udála například premiéra originálního živého provedení hudby k netflixovskému dokumentu Návratu do vesmíru o Space X Elona Muska. Její autoři Mychael Danna a Harry Gregson-Williams byli u toho a s orchestrem dokonce sami zahráli.
Na Composers Summitu Prague se setkávají hollywoodští skladatelé, profesionálové i amatéři.
Kouzlí se i za oponou: „Na prvním ročníku ve studiu Soundsgate, kde teď sedíme, pracovali hvězdní orchestrátoři Conrad Pope a Nan Schwartz. Byli na dálku propojeni online s Alexandrem Desplatem a vznikala část soundtracku k již zmíněnému Pinocchiovi. Když přijeli za rok, ty písně zde zahráli. Takových věcí se stalo víc a je hezký pocit, že se to děje tady.“
Jedním z dalších cílů je ukázat – jak profesionálům z oboru, tak laickému publiku – hodnotu hudby. „Přeji si, aby to celé maximálně zajímalo lidi z celé filmové a herní branže. Potřebují vidět a slyšet, že se tahle oscarová a oceňovaná hudba dělá originálně a nekompromisně a jim se to vyplatí dělat taky tak, protože tak pozvednou celé své dílo. A my jim na Composers Summitu Prague ukazujeme přímo jak. Vyplatí se investovat do kvalitní komponované muziky, namísto hudby z databází. Když si s tím vyhrají, dodají své práci velkou přidanou hodnotu a může to být jeden ze základních stavebních kamenů úspěchu celého díla.“ Podobné poselství má slyšet i veřejnost. „Chci dostat ven téma: Pojďme dělat hudbu líp, kvalitněji. Abychom tu nebyli odříznutí, neskládali hudbu jen do bank a zahraničí nám neuteklo úplně pryč. Zároveň můžeme veřejnosti ukázat, že má hudba velkou hodnotu a stojí za ní tvůrčí práce řady konkrétních lidí. Kreativita je v současné době, i v souvislosti s umělou inteligencí, velké a důležité téma,“ věří Smutný.
Co je Composers Summit Prague
Středobodem Composers Summitu Prague je hudba pro audiovizuální díla. Tím mohou být filmy, seriály, videohry či cokoli dalšího. Akce ve svém druhém ročníku nabídla přes čtyřicet typově pestrých eventů od koncertů či jam session, kde se propojili vzácní hosté s více než 500 místními i zahraničními hudebníky pro různé typy workshopů. „Důležitá je přidaná hodnota pro všechny tvůrce, kteří k nám přijedou. Jsou mezi nimi skladatelé, aranžéři, orchestrátoři a další lidi, kteří jim dávají práci – například režiséři. Aktivní účastníci mohou od těch největších přítomných hvězd získat zpětnou vazbu na svou práci, zkusit s nimi tvořit. Kromě umělců se zapojují nejrůznější subjekty, ve spolupráci s nimiž jejich díla vznikají – nedílnou součástí jsou například technologie či výrobci nástrojů. Proto je k akci přidružen i veletrh. Composers Summit od začátku významně podporuje Ochranný svaz autorský. OSA také věnovala finanční odměnu letošnímu vítězi kompoziční soutěže Tomáši Živorovi.