Českou republiku bude v Eurovizi příští rok reprezentovat moskevská rodačka Aiko, která vyrostla jako Alena Shirmanová v Karlových Varech a v současnosti žije a tvoří v Brightonu. Její vítězství v národním kole rozvířilo debaty fanoušků na sociálních sítích i specializovaných webech o regulérnosti soutěže.
Překvapivé bylo z několika důvodů. Aiko mezi favority nefigurovala v žádné z mnoha anket na mezinárodních fanouškovských webech soutěže. Partnerská sázková kancelář Eurovize Betano.cz na ni vypsala kurz dvanáct ku jedné. A za živé předvedení písně Piedestal v klubu Roxy při národním kole sklidila kritiku za zpěv a celkový výkon. Přesto ale zpěvačka po přepočítání koeficientu českých a zahraničních hlasů zvítězila s drtivou převahou více než deseti tisíc hlasů.
Kurz sázkové kanceláře na národní kolo Eurovize. Zdroj: Betano.cz
„Je to evergreen každého ročníku,“ odmítá šéf české delegace Kryštof Šámal jakoukoliv možnost manipulace hlasování. „Soutěžících je sedm, to znamená, že je vždy šest zklamaných fanouškovských táborů.“ Všechny hlasy podle něj sbírala oficiální aplikace Eurovize, která funguje na mezinárodně využívaném řešení společnosti Choicely. Ta podle organizátorů garantuje férovost a žádné podezřelé výkyvy v hlasování nezaznamenala. „Jsou to konspirace,“ komentuje Šámal spekulace, že po odmazání cookies šlo na webu České televize hlasovat i opakovaně, stejně jako možnost zapojení „farem“, kde si lze hlasy z unikátních IP adres v podobných anketách zaplatit. „Systém by nás na podobné pokusy upozornil,“ říká šéf české Eurovize. „Znovu jsme to prověřil a nic podezřelého se nedělo.“
Jakoukoli manipulaci odmítá i vítězka Aiko. „Já si rozhodně žádné hlasy nekupovala,“ uvedla zpěvačka.
Živé vystoupení se AIKO příliš nepovedlo. Není to ale rozhodující faktor.
Bronzové slavice
Ke konspiracím přispívá také skokový nárůst počtu hlasujících v národním kole Eurovize. Zatímco loni hlasovalo na 40 tisíc lidí, letos pořadatelé hlásí 97 tisíc hlasů z domova i ze světa. To přitom odpovídá dvěma anomáliím výsledků. První Aiko dostala přes 33 tisíc mezinárodních hlasů a druhá Elly téměř 25 tisíc hlasů z domova. Až na tyto dvě výjimky přitom v jednotlivých hlasováních nikdo z účastníků nepřesáhl hranici osmi tisíc hlasů. Nejvyrovnanější výsledky měli MYDY, kteří byli zároveň favority ve fanouškovských anketách i kurzu sázkové kanceláře.
Podrobné výsledky hlasování v národním kole. České hlasy mají nižší váhu, přepočítávají se koeficientem 0,3, hlasy ze zahraničí koeficientem 0,7. Zdroj: Česká televize
Vysoká čísla jsou zajímavá i ve srovnání s tradiční anketou popularity Český slavík. Kdyby stejný počet hlasů pocházejících z České republiky zpěvačka Elly dostala ve Slavíku, byla by letos na pátém místě před Lucií Vondráčkovou. S celkovým počtem hlasů by jak Aiko tak Elly mohly být bronzovými Slavicemi namísto Moniky Absolonové. Markovi Ztracenému či skupině Kabát stačilo k vítězství "jen" něco přes 40 tisíc hlasů. Zde je ale nutné rozlišit, že pro Aiko přišla většina hlasů ze zahraničí (viz tabulka).
Počty hlasů v Českém Slavíku 2023 v kategorii Zpěvačka. Zdroj: TV Nova
Kde se vzaly hlasy?
V seznamu 100 nejúspěšnějších slavičích zpěvaček přitom jméno Elly nefiguruje vůbec. Aiko se ve Slavíku umístila na 53. místě s 947 hlasy. Nepoměr je i v číslech sledovanosti a zájmu o obě ankety. Na Slavíky na Nově se dívalo přes milion sto tisíc diváků, sledovanost národního kola Eurovize na ČT Art byla 44 tisíc.
Kde se tedy tolik hlasujících pro v podstatě neznámá jména vzalo?
„Na to vám mohu říct jenom svůj názor. Nevím, proč to tak je. I z velké Eurovize i z našeho mapování mám informace, že fanoušci Eurovize se generují z mladších generací. Myslím, že to jsou lidi, kteří ve Slavících nehlasují pro nic, protože je to úplně míjí. Jsou to dvě odlišné komunity,“ vysvětluje si výsledky Kryštof Šámal.
Elly získala téměř 25 tisíc hlasů z České republiky. V anketě popularity Český slavík její jméno vůbec nefiguruje.
Nárůst počtu hlasujícíh podle něj mohlo ovlivnit i to, že letos bylo v národním kole sedm soutěžících namísto loňských pěti a obecně mají všichni větší dosahy na sociálních sítích. Soutěž navíc běžela poprvé v přímém televizním pořenosu a konala se o měsíc dříve. "Jako první ze všech národních kol jsme sklidili řádově větší pozornost," upozorňuje Šámal.
"Oficiální aplikaci, kde probíhalo hlasování, má nainstalováno celosvětově několik milionů lidí. Když do ní vlezli, tak ihned nahoře byl banner že ČR vybírá reprezentanta, tím pádem je přímo oslovena cílovka a je vyzvána k hlasování," vysvětluje. "To se vztahuje i na cizince, kteří mají českého providera telefonické a internetové služby a u kterých je obrovská obliba Eurovize. To znamená, že spousta „českých hlasů“ jsou reálně hlasy cizinců žijících a pracujících v ČR."
Navíc se podle Šámala projevuje i soustavná práce na image Eurovize. „I u nás už má ta soutěž větší jméno. Získáváme dobré výsledky. Po minulém ročníku s Vesnou na desátém místě jsou na nás lidi podle mého názoru o kus zvědavější. Už si také zvykli, že děláme národní kolo. I těch 600 lidí, kteří přišli do Roxy mají tisíce kamarádů, kterým pak řeknou, jaké to bylo a ti pak hlasují,“ říká. Zároveň i on ale přiznává jisté překvapení: „Nárůst hlasujících jsem očekával, ale že bude takový s tím jsem nepočítal. Jsem za to hodně rád.“
Favoritem dle sázkových kanceláří i fanouškovských anket byli MYDY.
Vše je v marketingu
Šámal upozorňuje, že je chyba vnímat Eurovizi jen jako pěveckou soutěž. V národním kole mají záměrně větší váhu hlasy ze zahraničí, aby interpreti nedostávali šanci na základě své domácí popularity, ale kvůli „celkovému balíčku“, který nabízí specifickému publiku soutěže.
„Aiko měla nejvirálnější dosah na sociálních sítích,“ vysvětluje si úspěch letošní vítězky národního kola.
Překvapivý výsledek podle něj silně ovlivnila nejmladší generace. Zpěvačce pomohlo i to, že svůj song zveřejnila už v září a měla tak před ostatními časový náskok. „Měla díky tomu nejvíce poslechů na Youtube i Spotify,“ popisuje dynamiku soutěže šéf české delegace. Pomoc jí měl i úspěch na TikToku, kde její píseň sdílel vlivný fanouškovský účet s dosahem několika set tisíc odběratelů. „Tak jako v celé Eurovizi je i v národním kolem důležitý úspěšný marketing a ten měla Aiko nejlepší,“ shrnuje to Šámal.
Samotná Aiko průběh hlasování příliš komentovat nechtěla. „Upřímně se přiznám, že jsem po nějaké době přestala číst všechno kolem. Nevím, zda je to tím, že se téma písně nějakým způsobem dotklo posluchačů. Nevím, jestli je to tím, že mám mezinárodní zázemí. Nejsem si jistá,“ uvedla zpěvačka.
Eurovize se bude konat 7. až 11. května 2024 ve švédském Malmö. Účastnit se jí v roce 2024 bude 37 zemí.
Vítězná píseň národního kola Eurovize vyšla už v září.
Vítězné písni letošního národního kola Eurovize mohlo k úspěchu pomoc i to, že vyšla už v září.