Obrázek k článku Místo opěvování Hitlerjugend čekala neonacisty past. Nachytalo se i Spotify
| Ondřej Horák | Foto: Laut gegen Nazis

Místo opěvování Hitlerjugend čekala neonacisty past. Nachytalo se i Spotify

Německá kapela Hetzjaeger se upoutávkou na první singl stala žhavou senzací na neonacistické scéně. Ve skutečnosti ji ale vytvořili antifašisté.

Hetzjaeger znamená v češtině lovec a chvíli se mohlo zdát, že půjde o další z rockových kapel, které za pojmy jako svoboda nebo boj proti lžím schovávají rasismus a odkaz nacistické Třetí říše. Nakonec to ale všechno dopadlo jinak.
„Jsme Hetzjaeger a hrajeme německý rock proti lžím, agitaci a nepoctivosti. Jsme Němci, kamarádi a máme už dost toho, jak to v naší zemi v současné době chodí,“ stálo úvodu půlminutového teaseru písně Kameraden. V něm urostlí muži s maskami dobrmanů chodí po lese v těžkých botách a pózují se zapálenými loučemi, vše za doprovodu tvrdé kytarové hudby.
Když ale Hetzjaeger očekávaný singl vydali, ukázalo se, že vše je trochu jinak. Klip se přibližně v půlce zlomí, na scéně se objeví nová postava s růžovou maskou na obličeji a začne dobrmanům rapovat do obličeje. Černobílý vizuál rozbijí barvy, blikající srdíčka a nápisy jako láska, respekt a pryč s nenávistí.
V textu pak kapela vysvětluje, že na odmítnutí myšlenek rasismu a neonacismu není nikdy pozdě, a částečně podává ruku všem, kteří přemýšlí, že by ultrapravicovou scénu opustili.
Autory projektu jsou antifašisté z projektu Laut gegen Nazis, tedy Hlasu proti náckům. Iluzi nové krve na ultrapravicové scéně se jim podařilo vytvořit i díky promyšlené kryptografii. Název fiktivní kapely Hetzjaeger lze opsat jako HJ, což je náhodou také zkratka pro Hitlerjugend. Vydání singlu pak přislíbili na neděli 18:18, což na ultrapravicové scéně odkazuje na Adolfa Hitlera, respektive pořadí jeho iniciál v abecedě.
Přestože někteří neonacisté na internetu upozorňovali, že může jít o past, mnoho jejich kolegů se chytlo. Podle serveru taz.de spolupráci nabídly některé neonacistické kapely, jmenujme například německé Flak, nebo web Nordic Pride Versand prodávající hudbu a upomínkové předměty s neonacistickou tématikou. 
Kdo ale podle Laut gegen Nazis nereagovali vůbec, byly streamovací platformy. Na službách Spotify, Soundcloud, Apple Music, Amazon Music a Deezer si teaser během jednoho měsíce poslechlo na 100 000 lidí. Algoritmy Spotify ho po týdnu dokonce zařadily do playlistu novinek týdne, pak už mohla fiktivní kapela i inzerovat. 
„Použili jsme různé strategie na platformách, abychom otestovali, jak reagují,“ vysvětlil deníku taz.de Jörn Menge, zakladatel projektu Laut gegen Nazis. 
Spotify skladbu odstranilo až po četných upozorněních a medializaci, zvuková stopa zmizela i ze Soundcloudu. Hetzjaeger ji tam ale bez problémů nahráli znovu, tento proces se opakoval dokonce šestkrát. 
Laut gegen Nazis upozornili na to, že streamovací služby mažou písně ultrapravicových kapel bez jasně daných pravidel a spíš náhodou. Takže zatímco píseň Kameraden od fiktivní kapely Hetzjaeger na Spotify už není, mnoho skutečných rasistických kapel tam zůstává. Ostatně je tam i česká kapela Orlík, jejíž v současnosti nejposlouchanější písní na Spotify je nepřekvapivě Bílej jezdec.