Obrázek k článku HEADLINER PŮDA: Šílené historky z festivalu. Kapela Dement i „překopaní“ Prodigy
| boi | Foto: Frank Fišer

HEADLINER PŮDA: Šílené historky z festivalu. Kapela Dement i „překopaní“ Prodigy

Třicet let festivalu Rock for People. Třicet let příběhů, které se na plakáty nevejdou. Právě na ty se zaměřila výjezdní edice Headliner Půdy, která se poprvé v historii odehrála mimo Malostranskou besedu – přímo na Conference stage v areálu festivalu. A že bylo o čem mluvit.

Na pódiu usedli tři pamětníci, kteří Rock for People znají zepředu i zezadu – moderátor a šéfredaktor Headlineru Honza Vedral, hudební publicista a autor festivalové kroniky Jarda Špulák a Márdi, frontman Vypsané Fixy, kapely, která má na Rock for People pomalu víc koncertů než festival ročníků. Nikdo z pořadatelů ovšem přizván nebyl, aby mohla zaznít celá pravda. 

Poslechněte si podcast Headliner CZ na Seznamu.

Už úvod patřil nostalgii. Jarda Špulák vzpomínal na devadesátky, kdy festivaly vznikaly punkově, bez jasného programu a časového plánu. „Byl to chaos,“ řekl stručně. A přidal jednu z mnoha historek nabušeného festivalového odpoledne: „Na prvním ročníku měla jako první hrát kapela Dement. Jenže, protože šlo o charitativní akci pro dětský domov, báli se napsat to jméno na plakát. Takže tam místo nich vedl Medvěd 009.“

Zlaté devadesátky připomněl i Márdi, když se svěřil, jak se Fixou probojovali na festival díky hlasovací soutěži na internetu. „Hráli jsme u smradlavýho koupaliště, všude vajgly a kelímky. Lidi jsme naháněli letákama. Ale bylo plno,“ směje se.

Jedním z vrcholů byla historka o Guano Apes a jejich požadavku na dvacet bílých ručníků. „Michal Thomes tehdy obětoval všechny ručníky ze svého bytu,“ připomíná Špulák nezkušenost tehdejších českých promotérů, kteří si ale vždy dovedli poradit.

Nezapomenutelná je i epizoda s Shirley Manson z Garbage, která vyžadovala třídění odpadu – v době, kdy o ekologii na hudebních v Česku ještě nikdo moc neslyšel a všude se válely plastové kelímky. „Pořadatel jí tvrdil, že všechno odvezou do obrovské třídičky. Ve skutečnosti to skončilo na skládce,“ dodává Špulák.

Márdi přispěl i vzpomínkou na to, jak do areálu v Českém brodě „pašoval“ kamaráda v kufru polského fiata zpátky na festival. „Řekl jsem u vstupu, že vezeme občerstvení. Fungovalo to.“

Na přetřes přišla i legendární bouřka z roku 2012 v Hraci králové, kdy se kvůli vichřici zrušilo vystoupení Faith No More. A Skrillex tehdy odehrál DJ set ve stanu pro deset tisíc lidí. „Lidi si mysleli, že festival pokračuje, ale ono ne. Musel jsem jít na pódium a říct, že je konec. A když jsem to řekl, lidi zatleskali. V tu chvíli jsem věděl, že tenhle festival má smysl a nejlepší publikum,“ vzpomíná Jarda Špulák.

Nechyběla ani zákulisní legenda o Prodigy. „Nemohli nastoupit, protože jim "to" ještě nenaběhlo,“ naznačil jeden z organizátorů důvod čtyřicetiminutového zpoždění, které měl jít Špulák nějak nenápadně tlumočit nedočkavému festivalovému davu.

A Fixu prý kdysi Michal Thomes vyhecoval, ať na festivalu v rámci jednoho ročníku zahraje hned třikrát. „Jednou to ale Peters přehnal a zlomil si ruku. I tak ale koncert odehrál. Přivázali mu k ruce větev,“ vzpomínal Márdi.

A proč vlastně Rock for People přežil a vyrostl v největší český festival? „Michal Thomes je buldok. A obklopil se lidma, kteří to dělají srdcem,“ shrnul to Jarda Špulák. Márdi dodal: „Je to jako Liverpool. Někdo ho založil a jede dál. Važme si toho, že tady máme tři, čtyři dny, kdy si prostě užíváme světa a nic neřešíme.“

Celý záznam festivalové seance z 13.6. 2025 si můžete poslechnout jako podcast. Další Headliner půdu plánujeme na 8.9. v pražské Malostranské besedě. Udělejte si čas, o programu vám dáme vědět brzy!

Projekt Headliner půda vzniká za podpory Ministerstva kultury a ochranného svazu autorského.