Obrázek k článku Útočiště umělců, které neschválila komise. Výstava připomene legendární klub
| Petra Divoká | Foto: Katarína Mišíková

Útočiště umělců, které neschválila komise. Výstava připomene legendární klub

Důležitou oázu takzvané druhé kultury připomene výstava Tenkrát Na Chmelnici. Místo, kde našla své útočiště scéna, která nezapadala do normalizačního světa tehdejší Československé socialistické republiky, připomenou fotografie a další artefakty vystavené v pražské Malostranské Besedě.

Výstava je věnovaná Junior klubu Na Chmelnici, který proslul svou odvážnou dramaturgií. Je první z aktivit směřujících k vydání stejnojmenné knihy, která legendární klub, především tamější dění v osmdesátých letech, představí pohledem osobností s ním spojených. Kromě předrevoluční éry kniha mapuje i další kroky týmu kolem Chmelnice – některé z nich, jako například první koncert Rolling Stones na pražském Strahově, patří k době po Sametové revoluci dnes již naprosto nedílně.

„V normalizované Československé socialistické republice v 80. letech znovu zesílil tlak na českou kulturní scénu. Začala nová etapa systematické likvidace všech jejích složek. Kulturu směl dělat jen ten, komu to komunistické komise povolily. Scénu, jejíž hudba nebyla dostatečně jásavá a texty adekvátně stimulující socialistickou společnost, označily za nevkusné kapitalistické sirény, útočící na skutečné potřeby kulturní politiky,“ připomínají organizátoři projektu kontext doby, za kterou se ohlížejí.

Filip Topol na snímku Karla Šustera

„Bezvýchodnou situaci prosvětlovalo jen několik majáků na malých ostrovech svobody, kde měla tzv. druhá, tedy neschválená kultura své místo. Jedním z takových ostrovů byl Junior klub Na Chmelnici. První koncerty tu odehrály budoucí rockové legendy, ať už mezi ně počítáme skupiny Lucie, Tata Bojs, Lenku Dusilovou nebo Chinaski. Domovskou scénou pak Chmelnice byla třeba pro Jasnou Páku, Precedens, Vladimíra Mišíka, Psí vojáky nebo Garáž.“ Kromě koncertů, výstav, přednášek či poslechových diskoték, se Na Chmelnici hrálo i divadlo, hostovaly zde například soubory brněnského Divadla na provázku nebo HaDivadla, v roce 1984 zde poprvé ve východním bloku tančil Min Tanaka, klub hostil i proslulou návštěvu Alaina Gingsberga.

„Junior klub Na Chmelnici byl ikonickým místem umělecky vyloučených, jejichž kvality sice nestvrdila schvalovací komise, ale čas,“ zvou pořadatelé na výstavu do předsálí a baru Malostranské Besedy. Veřejnosti je přístupná zdarma, vždy večer od 4. dubna do 15. května ve dnech, kdy se v Malostranské besedě konají koncerty.

Skupina Garáž, jak ji v klubu Na Chmelnici zachytila Lucie Holá