Málokterá umělkyně se v posledních dvou dekádách dočkala takového veřejného lynčování, ale i vynášení do nebes jako právě Taylor Swift. Zpěvačka, která svému snu zasvětila bez nadsázky celý život, účastnila se v dětství nejrůznějších soutěží a už ve 14 letech podepsala coby textařka smlouvu s vydavatelstvím Sony/AVT Publishing a také smlouvu s RCA Records na rozvoj kariéry.
„Za posledních 20 let mě nesčetněkrát vyzdvihovali i strhávali jako vlajku ze stožáru veřejného mínění. Dali mi korunku a pak mi ji vzali,“ uvedla hudebnice v rozhovoru pro magazín Time a dodala: „Přijde mi, jako bych průlomový okamžik svojí kariéry zažila až v 33 letech. Poprvé v životě jsem ale byla natolik mentálně silná, že jsem ustála vše, co s tím přišlo,“ řekla Swift, která v polovině prosince oslavila 34. narozeniny.
Zpěvačka samozřejmě svůj průlomový okamžik zažila už dávno, hned její druhá deska Fearless z roku 2008 byla komerčně úspěšná a bodovala i u kritiků – Swift za ni získala svou první Grammy za album roku. Podobných momentů pak prožila hudebnice ještě několik – když přišla v roce 2014 s první ryze popovou nahrávkou 1989, z níž pocházejí jedny z jejích největších hitů, nebo s následující Reputation, jež byla reakcí na nekonečné propírání jejího osobního života v médiích i dlouho doutnající animozitu s Kanyem Westem. V pandemickém roce 2020 přišly jako blesk z jasného nebe hned dvě alba, a za to první – Folklore – získala popová superstar další gramofonek.
Tento výčet by mohl pokračovat dalšími dílčími úspěchy, vždyť Taylor Swift je jediným umělcem, kterému se povedlo obsadit svými písněmi celou vrchní desítku žebříčku Billboard Hot 100 nebo být jediným žijícím umělcem, jenž měl v horních patrech albové hitparády pět desek naráz; naposledy se to podařilo Princovi, a to až posmrtně v roce 2016.
Pilotní singl z desáté řadovky Midnights se stal okamžitě hitem. A společně s ním prakticky všechny písně z alba. Taylor Swift v jednu chvíli okupovala vrchních 10 příček žebříčku Billboard Hot 100.
Přesto působil rok 2023 oproti předchozím poněkud jinak. Taylor Swift pokoutně pomrkávala na posluchače ze všech koutů hudebního vesmíru. Nešlo ji minout. Svou rozjetou mašinérií si dokázala znepřátelit i filmová studia, když je při uvedení svého koncertu k aktuálnímu The Eras Tour obešla a zamířila rovnou k distributorům. Jak magazín Time uvádí, konverzace o zpěvačce byly ekvivalentem diskuzí o politice či počasí – nepotřebovaly zkrátka žádný hlubší kontext. Z Taylor Swift se stala hlavní postava světového dění.
I sám autor tohoto článku si v průběhu roku 2023 povšiml, že sociální sítě či různé portály zpravodajského i bulvárního charakteru byly doslova zaplaveny obsahem o Taylor Swift. Tu se objevil krátký klip z její koncertní šňůry mapující všechna zpěvaččina hudební období. A vlastně to nebylo jedno video, mohly jich být stovky, tisíce. Jinde se objevovaly zprávy z kategorie drbů nebo i informace o dalších pokořených rekordech či těch, které zpěvačka teprve pokoří.
Rok 2023 byl rokem, kdy se hudebnice vyšvihla na skutečný vrchol. Konkurovat jí v tuto chvíli zcela objektivně může jen málokdo. Jak ale v Headlineru často zdůrazňujeme, hudba nejsou závody a o umělé srovnávání úspěchů muzikantů vůbec nejde.
„Takhle pyšná a šťastná jsem se ještě necítila a zároveň jsem nikdy předtím nebyla tak kreativně naplněná a svobodná. Můžeme to nakonec překomplikovat, jak chceme, ale zbude jen jediná otázka: Nebavíte se snad?“
Zinscenovaný telefonát
Můžeme dlouze diskutovat nad tím, jaké konkrétní faktory celosvětovou hysterii kolem fenoménu Taylor Swift způsobily. Skoro všechno ale budou nakonec jen domněnky, i když několika málo vodítek se chytit můžeme. U hudby je samozřejmě zásadní talent i pracovní morálka – ani jedno zpěvačce nechybí – ale stejně jako kdekoli jinde platí, že je dobré být ve vhodnou chvíli na vhodném místě a mít štěstí. Příběh Taylor Swift je však zčásti příběhem neštěstí, které se obrátilo v absolutní triumf.
„Nemohla jsem si nevšimnout, že katalyzátorem toho všeho byly dvě naprosto příšerné události v mém životě. Nejdřív jsem byla ve vteřině zrušena. Poté mi někdo, kdo mě nenávidí, přímo před očima vzal moji životní práci,“ zkonstatovala zpěvačka.
První zmínkou Taylor Swift naráží na zinscenovaný telefonát s Kanyem Westem, během nějž měla hudebnice udělit rapperovi souhlas s tím, že ji může zmínit v písni. „Já a Taylor bychom mohli mít sex. Proč? Ta štětka je slavná díky mně,“ hřmí Kanye West v songu Famous, který byl zřejmě jen začátkem postupného mentálního úpadku kdysi relevantního hudebníka. V záplavě antisemitistických a xenofobních výroků se kontroverzní píseň už mohla ztratit. Taylor Swift na ni ale už nikdy nezapomene. Žádný souhlas ke zmiňovanému textu „ta štětka je slavná díky mně“ totiž neudělila.
„Promiňte, stará Taylor nemůže vzít telefon. Proč? Protože je mrtvá!“ je dnes už zlidovělá hláška z prvního singlu desky Reputation. Ta byla reakcí na veřejné lynčování, kterému byla zpěvačka vystavena.
Poté, co Westova exmanželka Kim Kardashian videohovor vytržený z kontextu zveřejnila, zdvihla se proti Swift vlna nenávisti; zpěvačka působila v očích veřejnosti jako lhář a falešný had a raději se stáhla do ústraní. „Celý ten telefonát byl ilegálně nahraný a zeditovaný. Kim Kardashian ho pak pustila ven, aby všechny přesvědčila, že jsem lhář. To mě psychicky úplně sundalo. Odstěhovala jsem se do zahraničí a pronajatý dům jsem prakticky rok neopustila. Odstrčila jsem většinu lidí ve svém životě, protože jsem nikomu nedůvěřovala.“
A když se Taylor Swift opět vynořila, přišla oděná v černé a přinesla s sebou svoje zvukově „nejtvrdší“ album Reputation.
Jeden z nejdéle trvajících „beefů“ hudebního byznysu samozřejmě odstartoval už na cenách MTV v roce 2009, kdy Kanye West vtrhnul k Taylor Swift na pódium a lamentoval nad tím, že měla ocenění získat Beyoncé. Ta byla sama v šoku a následně nechala svou mnohem mladší a méně zkušenou kolegyni proslov dokončit. Právě tohle byl podle Westa okamžik, kdy se mladá country zpěvačka díky němu proslavila.
Už v té době si začala být Swift vědoma, že aby v nepřátelském, muži ovládaném byznysu přežila, musí dřít dvakrát tolik, být tak trochu hudební chameleon a neustále se vyvíjet a proměňovat. „Došlo mi, že každé vydavatelství aktivně pracovalo na tom, aby mě nahradilo. Místo toho jsem si řekla, že musím nahradit sama sebe jako první. Cíl v pohybu je mnohem těžší trefit,“ uvedla hudebnice, která po incidentu na cenách MTV vydala desku Speak Now, již celou napsala sama. Na dalším albu Red pak potvrdila mimo jiné výrazný textařský um – z nahrávky pochází i píseň All Too Well, často označovaná za zpěvaččino opus magnum.
„Ve chvíli, kdy je umělec dostatečně starý, aby se psychicky vyrovnal s prací v hudebním byznysu, ho vydavatelství vhodí do jámy lvové, obvykle v 29 letech. V 90. a nultých letech to vypadalo, že si hudební průmysl řekl, že vezme partu puberťáků, prožene je ohněm a uvidí se, co se stane. Když nasbírali dostatek moudrosti, aby mohli svou práci efektivně vykonávat, začala vydavatelství pátrat po nových teenagerech,“ míní Swift.
Součástí nově nahraného alba Red se stala i desetiminutová verze srdcervoucí All Too Well, písně, která je označovaná jako zpěvaččino opus magnum. Ke skladbě vznikl i krátký film, za nějž Taylor Swift převzala mimo jiné hlavní cenu MTV za video roku.
Nahrát vše znovu
Po šesti deskách začala zpěvačka cítit, že jede na setrvačník a vydavatelství Big Machine Records jí už nemá co přinést. Setkala se proto se šéfem Universal Music Group Lucianem Graingem a šéfem dceřiného labelu Republic Records Montym Lipmanem, aby podepsali novou smlouvu. „Lucian a Monty mi v podstatě řekli, že cokoli jim předám, to s radostí vydají. Dali mi stoprocentní kreativní svobodu a důvěru,“ vzpomíná hudebnice.
Právě přestup k novému labelu a vydání desky Lover v roce 2019 vedly ke druhé katastrofické události, již hudebnice zmiňuje jako katalyzátor pro nynější úspěch. Majitel Big Machine Records Scott Borchetta prodal celé vydavatelství – a s ním i zpěvaččin hudební katalog, jehož hodnota se odhadovala na 140 milionů dolarů – společnosti Ithaca Holdings Scootera Brauna, bývalého Westova spojence.
Taylor Swift tak ztratila přístup ke svým prvním šesti albům – od eponymního debutu přes Fearless, Speak Now, Red, 1989 až po Reputation. Dosavadní práce přišla vniveč. Label zpěvačce blokoval její nárok na to, aby s písněmi vystupovala nebo aby je použila v netflixovském dokumentu Miss Americana. Veškerý profit za poskytnutí licence na skladby měl jít navíc do kapsy právě Braunovi.
„Úplně jsem se z toho sesypala a nevěděla, co dělat,“ vzpomíná hudebnice, která využila pandemii covidu, aby se opět uzavřela před světem. Namísto truchlení ale během jediného roku vydala dvě oceňovaná alba Folklore a Evermore.
Zhruba ve stejnou dobu také začala přemýšlet nad tím, že se o práva na svých prvních šest alb porve způsobem sobě vlastním – všechna je nahraje znovu.
„Potkala jsem tehdy Kelly Clarkson, která mi řekla, ať je prostě předělám. Táta mi říkal to samé. Opáčila jsem, jak bych to mohla asi udělat. Nikomu se nechce od píky psát domácí úkol, když mu při cestě do školy uletí.“
V tu chvíli se Swift nemohla více mýlit. Právě její povstání z popela jako u mytického fénixe přispělo k tomu, proč je dnes tak silným hráčem. Zpěvačka se vždy stavěla za práva muzikantů a byla šikovnou obchodnicí – památný je třeba její otevřený dopis Apple Music z roku 2014, kdy se nová streamovací služba teprve etablovala. Během prvních třech měsíců ale odmítala umělcům za přehrávání platit tantiémy. „My nechceme iPhony zdarma, tak nás prosím nežádejte, abychom vám poskytli svou hudbu bez finanční odměny. Tahle záležitost se netýká jen mě, ale i nových muzikantů či kapel, které zrovna vydaly svůj první singl a nedostanou zaplaceno za úspěch,“ napsala tehdy hudebnice.
I to může poskytnout čtenáři či nezaujatému posluchači vodítko, čím si Taylor Swift získala srdce mnohých lidí. A když se jednou ona postavila za své kolegy, řada z nich se později postavila za ni. A stejně tak věrní fanoušci, které hudebnice okouzlila nejen svou tvorbou, ale i fištrónem, pracovitostí a nenuceností. Domnívám se, že je Taylor Swift člověkem, který je sice svými možnostmi vzdálen životům mnoha lidí, ale zároveň se s ní dokáže řada posluchačů ztotožnit, protože není obestřena jakousi božskou aurou nedotknutelnosti.
A tak Taylor Swift začala postupně pracovat na svém dalším velkém projektu – na rekonstrukci svého starého katalogu, který začala označovat jako Taylor’s Version. Aby však nenabízela již dávno slyšené, vytáhla ze šuplíku i pár písní, které se na původní verze nahrávek nedostaly.
Znovu nahrané verze alb doplňuje Taylor Swift několika šuplíkovými písněmi. V některých z nich figurují i hosté, například Ed Sheeran, Phoebe Bridgers nebo Hailey Williams z Paramore. I Can See You je však čistě o zpěvačce a vyšla jako součást její verze alba Speak Now.
Jako první v této sérii vyšla na jaře roku 2021 deska Fearless s hity jako Love Story či You Belong with Me. Za video ke druhé zmíněné získala zpěvačka onu cenu MTV, jejíž přebírání přerušila Westova nutkavá touha na sebe upozornit. „Takhle se vyrovnáváte se ztrátou. Na extrémní bolest odpovídám vzdorem.“
V Taylořině verzi už vyšla celkem čtyři alba, a posledním 1989 zpěvačka dokonce pokořila vlastní rekordy stanovené s desátou řadovkou Midnights z října 2022. Po vydání 1989 byla poptávka posluchačů tak enormní, že Spotify ani Apple Music ten nápor nevydržely a zhroutily se. Stejně jako spadl Ticketmaster, když byly poprvé otevřeny prodeje na Taylořino americké rameno The Eras Tour.
Za úspěch vděčí Swift údajně i svobodě, kterou v novém vydavatelství dostala. „Když se podíváte na to, kolik desek jsem od té doby vydala, tak je to mnohem víc než za prvních 15 let mojí kariéry,“ míní zpěvačka s tím, že plodné období eskalovalo v raketové stoupání na samotný vrchol.
Nejtěžší věc v životě
S postupným dobýváním hudebního Everestu se otočil vítr i pro zpěvaččiny soky. Během minulého léta oznámilo několik hudebníků, mezi nimi Justin Bieber či Ariana Grande, že už nadále nebudou spolupracovat se společností Scootera Brauna. Mezitím Westovy kontroverzní výroky vedly k tomu, že přišel o drahnou část svých smluv a v očích veřejnosti, nebo minimálně její části, degradoval k absolutnímu lidskému odpadu.
„Nic není trvalé. Proto jsem velmi vděčná za každou sekundu, kdy mohu dělat hudbu na takové úrovni jako nyní. Už jsem dřív o všechno přišla. Naučila jsem se ale jednu věc: Ať už přijdou dobré, nebo špatné věci, musím na ně odpovědět prací. Musím nadále dělat umění,“ míní Swift. „Také jsem zjistila, že nemá smysl snažit se porážet své nepřátele. Odpad se nakonec vždycky vynese sám,“ poznamenává hudebnice, pro kterou je jedním z témat i karma.
Rekonstrukce desek je pro Swift jako jakási mytická výprava. „Sbírám viteály. Kameny nekonečna. Pokaždé, když vydám jedno ze znovu nahraných alb, slyším v hlavě Gandalfův hlas. Je to pro mě teď jako film.“
Kam její výprava povede dál, je v tuto chvíli poměrně jasně vytyčené. Rok 2024 je kompletně zasvěcen světové části opulentního The Eras Tour, kdy se zpěvačka zastaví v Asii, Austrálii, Evropě, poté se vrátí na několik koncertů do USA a nakonec zahraje v Kanadě. „Moc dobře vím, že tahle šňůra je to nejnáročnější, do čeho jsem se kdy pustila,“ připouští hudebnice o koncertech, které trvají kolem tří hodin a zazní během nich na 40 písní prakticky ze všech 10 studiovek. Show také čítá 16 výměn kostýmů, pyrotechnické efekty či skákání šipky pod pódium.
Swift připouští, že dříve vyrážela na turné stylem kluka z univerzitního bratrstva, tedy trochu na pankáče. Tentokrát začala trénovat půl roku před prvním koncertem. „Každý den jsem běhala na pásu a nahlas zpívala celý setlist. Rychlé tempo pro rychlé písně a rychlejší chůze pro pomalé písně.“ Pak si naordinovala intenzivní taneční trénink. Zcela se rozhodla vypustit i alkohol. „Odehrát tuhle show s kocovinou? To nechci zažít,“ připouští.
Turné je zatím ohromným hitem. V recenzích, které v březnu u příležitosti prvního koncertu vyšly, se nešetřilo chválou ani pěti hvězdičkami z pěti. Taylor Swift na řadě míst pořádně napumpovala ekonomiku – fanoušci létali napříč americkými státy, přespávali v hotelech, jedli a hojně kupovali merch. Zpěvačka si je vědoma, kolik její příznivci utrácejí, chtěla jim to proto štědře vrátit.
K dokončení mytické výpravy pak zpěvačce chybí vydat zbývající dvě alba. Jak fanoušci poznamenávají na internetu: hudebnice musí získat zpět svou reputaci a jméno, což jsou samozřejmě narážky na desky Reputation a eponymní debut Taylor Swift. U první zmíněné nahrávky, která zřejmě vyjde jako předposlední ze série, se očekává další masivní vlna zájmu. Často přehlížený debut už možná takový ohlas nevyvolá, ale pokud nás poslední rok či dva o Taylor Swift něco naučily, tak je to fakt, že bychom ji neměli podceňovat.
Tahle hudebnice, o které se na vysokých školách pořádají semináře a která má fanoušky i mezi legendami, jako je mimo jiné Stevie Nicks, dokáže nepochybně překvapit i v budoucnu. Své následující kroky má totiž velmi důkladně promyšlené. Rok 2023 byl rozhodně její, rok Taylor Swift. A nezdá se, že by to letos mělo být jinak.
„Karma je odpočinková myšlenka, nezávidíš, že pro tebe není?“ zpívá hudebnice v písni o tom, že každého jeho činy po právu dostihnou. Karma se údajně jmenovalo i „vyhozené“ album, o němž fanoušci spekulují, že mělo vyjít po Reputation. Když proto zpěvačka oznamovala, že jedna z písní na Midnights ponese tento název, nemohla se ubránit smíchu.