„Začínali jsme na scéně, která nebyla úplně stabilní,“ odpovídá kytarista Dominik Klesa na otázku, jak vzpomínají na své začátky v Tachově. „To je ale všude po republice, že na menších městech vždycky někdo otevře klub a po půl roce to zavřou. Na druhou stranu, zase se tam líp shání zkušebna,“ naráží na aktuální technický problém, o němž jsme si povídali před začátkem rozhovoru.
Západní Čechy, a především Plzeň, byly už za totáče považovány za rockovou baštu. Takže když se Acid Row kvůli studiu přesunuli z Tachova do Plzně, znamenalo to posun i pro kapelu. „Plzeň máme furt v srdíčku,“ vypráví basák a zpěvák Alex Fonar. „Tam přišla naše nová etapa. Přibyly koncerty, začali jsme víc hrát a víc chlastat. Ještě v Tachově jsme neměli vůbec nic vydaného, ale v Plzni jsme vyhráli soutěž amatérských kapel Múza a díky tomu jsme mohli nahrát první EP a koupit si dodávku. Sice to byl šrot, ale odjeli jsme s ní naši první tour a zvládla i cestu do Maďarska.“
„Tehdy jsme si začali konečně připadat jako kompletní kapela. Musíš mít kytaru, zesilovač a musíš mít i tu dodávku. Uznáváme dodávkovou kulturu!“ doplňuje Dominik.
S Redzedem vstříc Sabbatům
Hudebníci se z důvodu studia a práce plynule přesunuli do Prahy, odkud pochází i bubeník Radek Bacík. „Kluky jsem už nějaký čas znal,“ vypráví o svém příchodu do kapely. „Hrál jsem tehdy s Trahir, měli jsme společný koncert v Kolíně, a když jsem tam Acid Row slyšel, tak jsem se z nich úplně posral. Pak hráli na Stone Smoker festivalu, to už odcházel bývalý bubeník Venca. Tam za mnou Alex přišel uprostřed kalby a říkal: Nechceš s náma hrát na bicí? A bylo to.“
Začínal rok 2022, Acid Row tehdy vydávali druhou desku Afterglow, a když se konečně ustálili v aktuální sestavě, pustili se rovnou do tvorby nové desky. Ta dostala název Poisoned Mind a vyjde digitálně 15. března, vinyly a cédéčka pak 5. dubna. V únoru Acid Row vydali společný feat s Redzedem, cover Into the Void od Black Sabbath. Zaujalo mě, že není na desce. Nebývá úplně zvykem, aby hudebníci vydávali krátce před albem odděleně singl, tuplem když se slušně chytl na streamovacích platformách.
„To je jednoduchý,“ odpovídá Alex. „My tu desku měli hotovou a zadanou k výrobě a teprve potom jsme s Redzedem nahráli Into the Void. Ale my teď tyhle spolupráce, kterým říkáme featečky, děláme docela dost. Takže by z nich někdy časem mohla být třeba samostatná deska. I s Redzedem spolupracujeme dál, už máme nahraný další sabbaťácký cover Electric Funeral. Jen k tomu chceme ještě natočit klip a pak to vydáme.“
Je to vlastně přirozené spojení, Acid Row svým zvukem evokují první desky Black Sabbath, Redzed zní trochu jako Ozzy. Proto ani moc neexperimentovali a z lásky k předloze natočili Into the Void téměř jedna ku jedné. A baví je to tak, že u dvou coverů nekončí.
„Na jaře chystáme společný koncert v Kasárnách Karlín,“ pokračuje Alex. „Bude to taková první Black Sabbath Night, plánujeme hudební večer věnovaný Black Sabbath i s doprovodným programem, projekcemi a tak podobně.“
Into the Void vydali Sabbati na Master of Reality, desce, která svým zvukem předznamenala doom metal i stoner rock. Oba žánry jsou v hudbě Acid Row silně slyšet, proto mě zajímá, jestli píseň zvolili záměrně, zkrátka jako cover „přímo na tělo“.
„Určitě. Stejně jako výběr Electric Funeral, to je podle mě dokonce nejstarší stonerdoomová nahrávka. Into the Void je mezi stoner kapelami asi nejcoverovanější skladba vůbec,“ dodává Alex.
Máme rádi Melvins
Na desce Poisoned Mind je osm skladeb a je slyšet, že Acid Row baví propojování žánrů. V pomalejších skladbách používají psychedelické polohy, píseň Do You Love Enough je naopak posunutá ke skočnější, téměř rokenrolové melodice a rytmu. Ta žánrová rozkročenost je muzikantům vlastní.
„Kdybys nás slyšel kdysi v Tachově,“ popisuje zpěvák, „tak my byli tehdy prakticky grunge. Řekl bych, že jsme vždycky měli určitá období, kdy jsme víc tíhli k tomu či onomu žánru. V Plzni jsme hráli i punkové věci. Do doomu a stoneru jsme se posunuli až časem, ale mezitím jsme měli třeba i skladby s jazzovými pasážemi.“
„To je tím, že máme s Alexem hodně rádi Melvins,“ dodává Dominik. „A skládáme podobně neuchopitelnou muziku. Je v tom ten Seattle, ale není to úplně grunge, někdy složíme něco doomovějšího nebo to posuneme ještě dál, přitvrdíme a máš z toho sludge metal. Máme rádi pestrost, a Melvins jsou nám v tom velkou inspirací.“
Ptám se bubeníka Radka, jestli to má s inspirací podobně. „Úplně jinak, jsem vychovaný na hardcore a moje srdcovka jsou Slipknot. Ale ne že by mě to nějak ovlivňovalo v bubnování. Když jsem s klukama začal hrát, byla to pro mě nová zkušenost, a jsem za to rád. Máme třeba i lehce bluesové motivy a já neumím hrát blues. Takže i díky tomu je ten náš zvuk možná trochu posunutý a přidává další žánrové kombinace.“
Stonerové zázemí
Acid Row patří mezi tuzemské kapely, kterým se daří jezdit i do zahraničí. Proto má další otázka logicky směřovala k těmto zkušenostem. „Začínali jsme od nuly, to byla klasika, kdy jsem seděl u počítače a obepisoval zahraniční kapely a kluby. Pošleš sto zpráv, pět lidí se s tebou o tom začne bavit a s jedním se podaří to dotáhnout. První cesty pro nás byly na DIY akce. Napsali jsme, jestli nechtějí, abychom přijeli, a oni řekli, ať přijedeme,“ popisuje začátky Dominik a předává slovo Alexovi, který se pak začal starat o booking.
„Probíhá to různě. Něco jsou výměnné koncerty, něco kontakty z minula díky předchozí spolupráci nebo featům. Hodně udělají i kontakty mezi muzikanty, když se potkáte na festivalu, ať už v Česku, nebo zahraničí. Občas někam píšeme naslepo. Když plánujeme turné a máme mezeru v termínech, posíláme mejly přímo do klubů. A k tomu chodí i nabídky, kdy nás někdo přímo pozve. Takhle se to celé zdrátuje dohromady.“
Acid Row už projeli všechny okolní země, hráli ale i v Itálii či Švýcarsku, na jaře je čeká Chorvatsko. „Pokud bych se držel toho, že nás řadí mezi stonerové kapely,“ srovnává Alex, „tak v zahraničí je rozhodně silnější infrastruktura. Ta scéna tam má větší zázemí a lidi už mají o stoneru nějaké povědomí. V Česku je trochu problém, že lidi pořád koukají a nevědí, kam si nás zařadit. Samozřejmě – Praha, Plzeň, Brno nebo Ostrava, tam pořád nějaká stonerová komunita funguje, jenže pak vyjedeš do menších měst… ale jsou i výjimky. Třeba The Barakos ve Slavonicích, to je kult. Vždycky záleží na promotérech. Oni na takových místech budují scénu a žánrové zázemí, je to na nich, jaké kapely tam dotáhnou.“
Otrávená mysl
Vydání alba je za rohem, ale proč ten název Poisoned Mind? „Na albu je hned několik témat o věcech, které v současnosti můžou člověku otrávit mysl,“ popisuje Alex. „Písně jsou o stavech vědomí, o jejich změně – ať už pod vlivem látek, či psychických problémů. Třeba skladba Grandchildren of the Doom navazuje na Children of the Grave od Black Sabbath, snaží se rozvíjet to téma. Reflektuje jak náš hudební vývoj od těch Sabbatů dál, tak vývoj společnosti.“
Desku Acid Row pokřtí 5. dubna v pražském klubu Futurum, a tak se na závěr rozhovoru ptám, na co se můžou diváci těšit. „Na narvaný merchbar,“ reaguje
Dominik. „To stojí za zmínku, protože jsme si s tím fakt vyhráli, a budeme mít i limitované věci jen pro křest. Máme třeba vlastní chilli omáčku.“
„Nebo podtácky,“ přidává se Radek. „Náš kamarád si z nás dělá srandu, že máme kapelu proto, abychom přes ni prodávali věci.“
„Přesně, že jsme stánkaři,“ pokračuje Dominik. „Ale zase to nehrotíme jako jiní, zapalovače ani otvíráky nevedeme. Ale kdybych se měl vrátit k tomu křtu, tak se lidi samozřejmě můžou těšit na desku, i vinyly budou v limitované edici. A připravujeme se i na určitá ozvláštnění živého setu.“
Po křtu se Acid Row začnou pomalu připravovat na release tour, kromě Česka mají už teď domluvené koncerty v dalších pěti zemích. A taky už mají rozpracovanou první skladbu na čtvrtou desku. Tenhle parní válec zkrátka nezpomaluje.
Seznamte se
Acid Row vznikli v Tachově v roce 2012. Po etapě v Plzni přesídlili do Prahy a dnes hrají v sestavě Alex Fonar (zpěv, basa), Dominik Klesa (kytara) a Radek Bacík (bicí). První EP Bad Delivery vydali v roce 2016 po úspěchu v soutěži kapel Múza, první deska Spikes vyšla o dva roky později. Aktuální novinku Poisoned Mind nahráli u Amáka ve studiu Golden Hive. Mají na kontě i několik samostatných singlů a split singlů.