Historie kapely sahá do roku 2015, kdy se parta nadšenců metalcorové muziky rozhodla po neúspěšných snahách konečně založit fungující kapelu s vizí a cílem. Od té doby nahráli jedno EP s názvem Glitch (2018) a čerstvou novinku Algorithm (2022), přičemž obě nahrávky jsou zajímavé velmi moderním zvukem a ukazují trendy současného vývoje metalové muziky. Severals přitom nejsou kapelou, která by generovala hudbu podle jasně daných stanov a parametrů. Jejich muzika má duši, zapálení a je z ní cítit obrovský talent. Možná právě kvůli svému perfekcionismu a smyslu pro detail toho Severals za svou osmiletou historii nevydali příliš mnoho. Když si však od nich cokoli pustíte, určitě vás to minimálně po zvukové stránce zaujme.
Zejména debutové album zní opravdu velkolepě. Kluci na něm pracovali více než rok a půl a podařilo se jim na něj nahrát celkem dvanáct písniček. Kromě plnohodnotných skladeb můžete na nahrávce slyšet i kratší instrumentální pasáže, které efektně vyplňují jednotlivé části. Různorodou nahrávku drží pohromadě celistvý zvuk, takže ve výsledku se jedná o koncepčně zajímavé album. Kapela ho navíc dovede uvěřitelně přetavit do živých vystoupení. Na nedávném křtu nového alba v pražském klubu Café V lese o tom v zuřícím publiku nepochyboval nikdo.
„Album Algorithm je v podstatě rozděleno do třech takových etap. První tři písně jsou základem ještě staré tvorby s kytaristou Pavlem Fryčem, který s námi na desce pracoval ještě před tím, než nás opustil. Další songy jsme už dělali s naším současným kytaristou Honzou, s nímž jsme začali pracovat úplně od začátku. Od té doby se snažíme hudbu dělat trošku jinak. Příkladem může být písnička Exposed, která je tak šílená, že jsme ji původně chtěli vyhodit do koše. Nakonec jsme ji ale na album zahrnuli a s odstupem času je to pro nás možná vůbec nejpovedenější pasáž. Na třetí části jsme pak dost experimentovali se zvukem, což ostatně můžou posluchači slyšet v závěrečném outru,“ vypráví příběh desky zpěvák Dominik Fencl.
Povedený sound Algorithmu připomíná aktuální australské metalcorové formace, které určují současný směr vyhraněného a energického žánru. Odpověď na otázku, jak toho tahle mladá česká parta docílila, je vcelku jasná. Severals se před vydáním alba inspirovali kapelou Thornhill, kterou měl v minulosti pod palcem australský producent Lance Prenc. A právě s ním se kapele podařilo navázat kontakt. Podle Dominika Severals nejprve plánovali točit v Británii. „Původně jsme měli plán jet nahrávat do Glasgow ke kapele Bleed from Within, na kterou jsme dostali kontakt. V té době ale došlo k odchodu Pavla a my jsme museli celou situaci přehodnotit a všechno odložit. Shodou náhod jsme si pak psali s producentem Vojtou Pačesným z kapely Abbie Falls, ten nám následně doporučil oslovit právě Lance. Pro nás to byla samozřejmě obrovská příležitost,“ vysvětluje genezi nahrávání. „Lance Prenc je skvělý producent a zároveň byl na poměry celé scény poměrně levný. Napsali jsme mu proto na Instagram a okamžitě domluvili spolupráci.“ Producent se tak postaral o mix a mastering kompletní desky, která do té doby vycházela postupně, pouze ve formě jednotlivých singlů.
Působivé zpěvy
Co dělá z Algorithm opravdu zajímavou desku, je samotný vokál frontmana Dominika Fencela. Suverénně totiž ukazuje různé polohy svého hlasu, přičemž se rád vyžívá v zoufalém screamu či hlubokém growlu. Úchvatný je především jeho čistý zpěv, který v sobě nese tolik emocí, jimiž vás při poslechu doslova pohltí. Na otázku, u koho se zpěvák nejvíce inspiruje, Dominik suše odpověděl, že vlastně ani moc vzorů nemá. „Asi zpívám dost podobně jako právě Jacob Charlton z australských Thornhill. Ale to určitě není můj vzor. Spíše oba používáme hodně poloh svých hlasů, což není tolik běžné. Skladatelsky se určitě trochu inspiruji u Einara Solberga z Leprous. Hodně mě baví taky Daniel Tompkins z Tesseract nebo Marcus Bridge z Northlane. Ale jinak jsem se nikdy nesnažil nikoho napodobovat,“ říká Dominik, který si zakládá na osobitém projevu a nerad hraje či zkouší covery jiných skupin. „Dominikův hlas hodně zkresluje právě mix Lance Prence, který vlastně využil stejných postupů a triků, jež používal s Thornhill. S jeho hlasem to šlo udělat a nám se to tak líbilo,“ dodává bubeník Zdeněk Ziegler.
Severals se blíží Thornhill i svou futuristickou tematikou, kterou nejlépe odráží jejich samotné texty. Ty se převážně týkají současných globálních problémů a také osobních strastí jednotlivých členů. Inspiraci tak Severals přijímají zcela volně a na paškál si berou i aktuální témata, která je zrovna trápí. Zatímco třetí píseň na nové desce nazvaná Incinerate vznikala v době, kdy v Austrálii vypukly ničivé požáry, šestá skladba Interlinked se zrodila v návaznosti na debatu Joea Rogana a Elona Muska o umělé inteligenci. Zajímavý je i příběh písničky Storm, jež patří mezi emočně nejsilnější skladby Algorithmu. Její text složil současný kytarista Jan Dietl. „Naše texty vlastně nejsou nijak zvlášť angažované, spíše hodně metaforické. Storm je vyloženě píseň o rozchodu s mou bývalou partnerkou. Text jsem napsal asi před osmi lety. I po tak dlouhé době jsme se rozhodli ji vytáhnout a zpracovat. Jsem opravdu rád, že si nakonec našla své místo zrovna na debutovém albu.“
Vábení Redzeda
Mezi nejpovedenější skladby debutu patří určitě track Kafkaesque, na němž se navíc objevuje jediný host na albu, americký rapper Sinizter. Ten si v písni vystřihl krátký feat, jímž skladbu okořenil o notnou dávku agrese a emocí. Původně však měl jeho místo zaujmout jiný rapper, česká hvězda Spotify Redzed.
„Ještě než Redzed dosáhl obřího úspěchu a popularity, hrál před třemi lety u nás v Třemošné na Dřemfestu. Tehdy u mě večer přespával a já jsem mu pouštěl naše věci s tím, že bychom ho chtěli zahrnout jako hosta právě na song Kafkaesque. Nebudu lhát, chtěli jsme se trochu svézt na té jeho vlně. Domlouvali jsme to s ním, ale nakonec to nedopadlo, protože si nedokázal sám sebe představit v takové nahrávce. Je zvyklý na beaty, které si dělá od začátku sám, takže od toho nakonec ustoupil. Proto jsme následně hledali alternativu a nakonec se obrátili na Siniztera, což vlastně byla naše druhá varianta. Do teď nás trochu mrzí, že to s Redzedem nevyšlo, ale Sinizterův hlas nám skvěle sedl a ve výsledku jsme i tak spokojení,“ popisuje historku basák Ondra Dobrý, který se s Redzedem zná již delší dobu.
Nicméně lehké zklamání bylo z kluků více než patrné. Redzed je v současné době nejposlouchanějším domácím umělcem na Spotify a Severals si možnou spoluprací s ním určitě mohli zvýšit čísla. S těmi metalcoristé dnes na Spotify dost bojují. I přes značné úsilí a vynaložení nemalých finančních prostředků se kapele nedaří dostat na přední playlisty streamovací platformy. „Zejména CZ&SK Friday playlist nám všechno potopil a vůbec nás nezařadil. Přitom jsme měli zaplacenou propagaci. Nikdo s námi nebyl schopný komunikovat a stávalo se tak opakovaně. Do teď nechápeme, jak si takovou ignoraci mohli dovolit. Veškeré naše zprávy, které jsme jim posílali, si pouze zobrazovali,“ vypráví o nepříjemné zkušenosti Ondra. Kapela se však nevzdává a snaží se při každém vydání nové muziky oslovovat zahraniční magazíny, které jsou ochotny jim sdílet tiskové zprávy. Podle vlastních slov zůstávají muzikanti trpěliví a věří, že se úspěch časem dostaví.
Severals přitom rozhodně jdou úspěchu naproti. Svou muziku se snaží pravidelně doplňovat i vizuálně. Kromě zajímavého konceptu záhadné hlavy, která se objevuje na coveru nové desky, kapela vydala i několik povedených videoklipů. Ty si dělá kompletně sama, za což vděčí frontmanovi, který kromě svých hlasivek perfektně ovládá i kameru. „V kapele mám pod palcem de facto všechny vizuální záležitosti. Dělám vlastně úplně všechno, včetně scénáře videoklipů až po samotnou kameru. Třeba klip Storm jsme dělali přes víkend, kdy jsem spal snad jen dvě hodiny v průběhu tří dnů. Byl jsem nadopovaný kofeinem a makal jsem na tom v jednom kuse. Tyhle věci jsou hrozně drahé a v krátkém čase jsme tak mohli hodně peněz ušetřit. Reálně tahle ušetříme desetitisíce,“ říká Dominik.
Úspěchy a budoucnost
Přese všechny překážky, jež před Severals zatím stále leží, dokázala už kapela oslovit dost posluchačů. Jednou ze zajímavostí je určitě i jejich konfrontace s americkým youtuberem, který si říká Nik Nocturnal. Do jeho výběru se Severals dostali díky fanouškům, a díky tomu sám Nik skupinu několikrát pozitivně okomentoval v rámci svých reakčních videí, kde vyhledává a hodnotí metalové kapely po celém světě. Jeho videa mají na YouTube miliony zhlédnutí a kapelám tak dává možnost se více zviditelnit.
Mezi jejich další úspěchy patří i účast na loňském ročníku Rock for People, kde vystoupili na jednom z menších pódií. Sklidili úspěch a letos se na festival vrátí. V rámci žánru už se jim investovaná energie vrací. Před několika lety hráli pár koncertů jako support kapele Bad Omens, což už je dneska nemalá značka. Na podobný úspěch navázali i loni koncertem se skupinou Aviana. Severals mají nasazení a určitou auru, která dokáže oslovit i zvučná světová jména, což je jedině dobře pro celou domácí scénu.
Letos se od Severals dočkáme nového singlu, v němž se chtějí zvukově posunout trochu jiným směrem. „Máme rozděláno hodně věcí, přičemž jednu písničku chceme letos vydat i s klipem. V polovině roku bychom rádi natočili i menší EP, ale uvidíme, jak se všechno ještě vyvine. Sami jsme teď zvědaví, jestli přijde s naším debutem úspěch. Dále řešíme i koncerty a neustále jednáme se zahraničními kluby. Určitě chceme letos hrát hodně v zahraničí a je vlastně jedno, jestli v rámci tour nebo jednorázových koncertů,“ uzavírá naše povídání basák Ondra, který stejně jako zbytek kapely věří v úspěch. Tihle hluční kluci si ho za svou dosavadní práci rozhodně zaslouží.
Seznamte se
Severals vznikli v roce 2015 jako čtyřčlenná parta kamarádů v Plzni. Ve své muzice kombinují prvky metalcoru, djentu, popu i progresivního metalu. Všichni členové kapely jsou velkými fanoušky britské skupiny Sleep Token. Na svém kontě mají jedno studiové album Algorithm (2022) a EP Glitch (2018). V současné době skupina vystupuje ve složení kytara (Jan Dietl), basa (Ondřej Dobrý), bicí (Zdeněk Ziegler) a zpěv (Dominik Fencl). Mezi největší kapelní úspěchy považuje kapela loňskou účast na největším českém festivalu Rock for People a také letošní křest debutové desky v pražském Café V lese.