Proč vystupuje Nivva právě takhle, kde se vzal ten nápad a jak vůbec tvoří? Poodkrýváme příběh tajemné umělkyně, kterou jsme zahrnuli do žebříčku 50 nadějí pro rok 2024.
Když jsem před čtyřmi lety poprvé slyšel tvoji písničku Easy, byl jsem z ní úplně hotový. Vůbec jsem nechápal, co se děje, a nevěřil svým uším. Jak to celé vzniklo? Je to tvoje první písnička?
To mě těší, děkuju. Písničku mám i po letech stále ráda a přijde mi dost silná. A abych odpověděla, ano, je to naše první skladba. Složila jsem tenkrát demo na kytaru, které slyšel Ondra (Aid Kid), a díky tomu souhlasil se spoluprací. Tu kytaru jsme dokonce zachovali, je v songu použita reverzně a funguje jako podklad spolu s pianem. Celé to EP bylo tenkrát napsané jako taková intimní zpověď avatara s emocemi, ale samozřejmě každý si to může vyložit po svém, podle toho, co právě prožívá. I já se přiznám, že to album jsem skládala z nějaké osobní zkušenosti bolavého srdce a mysli.
Jak došlo k rozhodnutí – tak a teď budu zpěvačka?
Vždycky jsem toužila po tom mít kapelu nebo zpívat, ale moje vrozená stydlivost mi v tom bránila. Ačkoli už se teď tolik nestydím, jsem vděčná za to, že NIVVA funguje v atmosféře anonymity a neutrality. Tímto způsobem máme možnost být kreativní a vyjadřovat se bez tlaku. Pro mě je také klíčové, že nejsem na pódiu ve středu pozornosti, což mi dává pocit volnosti. Už od dětství jsem dost zpívala, chodila do sboru, ale kvůli nemoci a povaze jsem s tím pak přestala. Po dlouhá léta jsem si skládala písničky doma, ale nevydávala je. To, že NIVVA existuje, je díky Kubovi Königovi, který nás s Ondrou seznámil a poslal mu moje dema. Sama bych to pravděpodobně neudělala...
Jak vznikla Nivva jako „virtuální“ zpěvačka?
NIVVA jako „virtuální“ zpěvačka vznikla jako výsledek mé touhy udělat něco trochu odlišného od klasické kapely. Tento směr nejen odpovídal mé osobnosti, ale také mi připadal jako zajímavý způsob, jak inovovat tradiční hudební formáty. Jelikož pracuji jako 3D grafička, spojit mé dvě vášně bylo přirozeným krokem. Musím ale přiznat, že je občas náročné vytvářet ve volném čase všechen materiál, když tedy neexistuju. Ale mám to ráda. Moje práce grafičky se týká hlavně 3D postav, takže všechny své znalosti uplatňuji při tvorbě vizuálů pro NIVVU. Mít takový projekt mě dost pracovně ovlivnilo a posunulo, jsem za to vděčná.
Jmenovala jsi dvě protřelá jména, a to Aid Kida a Jakuba Königa – jak jste se dali dohromady a jak ti pomohli?
Byl to rok 2018, kdy jsem poslala Kubovi nějaká dema s nadějí, že bych mu možná mohla zazpívat do nějaké písně pro Kittchena. Kubova odpověď však byla, že pro Kittchena aktuálně nic nemá, ale že bych měla určitě pokračovat v tvorbě nebo se spojit s nějakým hudebním producentem, pokud se necítím na sólovou dráhu. A pak mě spojil s hudebním producentem sám, protože tušil, že to neudělám. Takže takhle pěkně to tenkrát ukuchtil a jsme mu moc vděční. S Kubou jsme vytvořili první EP, na které napsal text k písni Sweet Rooms. Album Hideout jsme už většinou vytvořili sami s Ondrou, ale dost nám pomohla podpora kamarádů. A nakonec i Kuba přispěl s textem pro Inner Boy. To album je taková koláž všeho, co máme rádi. Ondra stojí za hudební produkcí, já za vizuály, texty, zpěvem a z velké části nápady.
Na plnohodnotnou desku Hideout se čekalo tři roky – proč tak dlouho? Jak jsi tvořila a skládala?
S Ondrou máme spíše pomalé tempo a do ničeho se netlačíme. Když se pak konečně sejdeme, vždy vznikne něco skvělého. Stejně to bylo i s tímhle albem. Buď jsme vycházeli z předpřipravených dem, nebo skladby vznikaly na místě při improvizaci. Hodně nápadů přichází v autě – tam jsem například složila píseň Low. Stejně tak novou skladbu Leech. Vždy dbám na to, aby texty nebyly příliš patetické, to mi vadí. Sama umím být patetická a spoustu takových písní je v šuplíku, samozřejmě. Dalo by se říct, že trošku záměrně jsem si vybrala tematiku AI a sci-fi, kde není příliš prostoru pro patos.
Bohužel jsem zatím neměl možnost vidět živé vystoupení, jak to vlastně vypadá?
Živá vystoupení jsou takový audiovizuální zážitek, trošku jiné kino! Každý song má svou připravenou projekci, která nás doprovází. My jsme na pódiu přítomní jako stíny a hrajeme živě vše, co je možné. Ačkoli některé prvky jsou předem připravené z důvodu projekcí, snažíme se každé vystoupení udělat jedinečným. Zpěv je vždy živý. Budeme rádi, když dorazíš, a uděláš si o tom obrázek sám...
Jak vnímáš rostoucí mediální zájem?
Občas za mnou po koncertě přijdou lidi – jak jsou nadšení – a vážně není nic lepšího než vidět zájem lidí, co to ocení. Nejen hudbu, ale i práci na vizuální stránce. NIVVA byla po dlouhou dobu vnímána spíše jako vizuální projekt, ale doufám, že se nám po vydání alba podařilo dostat do povědomí i jako hudební entita. Musím brzy vymyslet, jak se lépe prezentovat na veřejnosti. Dosud jsem se tomu vyhýbala a to fungovalo, ale nechci, aby nás brzdila ta anonymita, kterou navíc lidé často nechápou a bohužel nerespektují.
Dokážeš skrze virtuálního avatara přenést posluchačům emoce? Respektive vím, že dokážeš, protože mě se to dotýká, ale jak to vnímáš ty jako umělec?
Jak jsem už řekla, je to pro mě nesmírná radost a dává mi to pak smysl dál tvořit a sdílet. Díky NIVVĚ jsem poznala hodně zajímavých lidí z motion grafiky a samozřejmě hudební branže a to je pro mě velký zdroj radosti.
Co si myslíš o AI v hudbě? Je to budoucnost?
Tak to samozřejmě není. AI může být pro umělce skvělým nástrojem, ať už k urychlení, nebo zlepšení procesu tvorby, který by jinak trval hodiny nebo dny, nebo jako inspirace. Co se týče AI v hudbě a obecně, obávám se, že by mohlo přinést velké množství digitálního „odpadu“. Poslouchala jsem nedávno podcast kamaráda, v němž říkal, že když přišla fotografie, lidé se báli, že malba zmizí. Ale nakonec se umění díky tomu rozvinulo. Věřím, že AI může přinést pozitivní změny a pomoci nám. Zároveň neskrývám obavy z nahrazení v práci v oblasti vizuálního umění a jinde. Je důležité se tomu nebránit a držet krok s pokrokem.
Posloucháš nějaké „kapely“, jakože živé hudebníky? Chodíš na koncerty?
Na koncerty chodím hodně a ráda, nejčastěji na kámoše – podpořit. Mezi moje oblíbené české a slovenské interprety patří FVLCRVM, Fvck Kvlt, Berlin Manson, Bert and Friends, dné, EOST, Kittchen, AnnetX nebo třeba Zuzana Navarová a podobně.
Seznamte se
Nivva debutovala singlem Easy v roce 2020. Její tvorba je zahalena digitálním hávem tajemství a anonymity, protože zpěvačka vystupuje jako digitální avatar. Svoji premiéru si odbyla na festivalu Lunchmeat. Při poslechu jejích písní nelze nevnímat křehkost a sílu melodií. Debutová deska Hideout vyšla v listopadu roku 2023.