Obrázek k článku RECENZE: Yung Leanovo pozdní  profetované odpoledne
| Dód | Foto: Tsunami Agency

RECENZE: Yung Leanovo pozdní profetované odpoledne

Po dvou letech se do hry vrací Švéd Yung Lean s nahrávkou, která svoji nadčasovost staví nejen na vizích budoucna, ale i na nezatajeném pohledu do minulosti.

První požehnání na novém mixtapu je píseň Bliss s hostující FKA Twigs. Jedná se vpravdě o naprosto famózní mix post punku a art popu. Vyzrálejší, ale stále trochu unavený hlas Yung Leana se zde dobře páruje s bezstarostně mladě působícím vokálem FKA Twigs. Výrazným prvkem je zvoneček, který čas od času celou skladbu přerušuje. Už v první písni lze dobře rozpoznat ozvuky předchozí desky Starz, a to zejména ve využití špinavých, až hlukových prvků a mírném zrychlení flow i beatů. Hlas Yung Leana už k posluchači nepřiplouvá na pomalé přílivové vlně deště cloudového mraku nafukovaného reverbovaným kazatelským vokálem, jak tomu bylo v rapperových začátcích.

K duetu Bliss vznikl také videoklip obalený do hávu retro VHS videa, který největší hit z mixtapu korunuje vizuálem, jenž dovede vykouzlit velmi upřímnou radost a úsměv.

Do pomalejší a jemnější polohy s typickou příběhovou linií profetovaného odpoledne se Lean dostává až ve třetí skladbě Gold. Ta by klidně mohla být součástí výběru písní ze zatím nejlepšího rapperova počinu – desky Stranger z roku 2017. Starz2theRainbow pomocí instrumentálu připomíná nejstarší období švédského muzikanta. Cloudový beat, jehož melodie jako by vypadla z nějaké mileniální hry pro Nintendo, doplňuje typická přebuzená 808 linka a to všechno je překryto několika vrstvami hlasů Yung Leana a Thaiboye Digitala.

Zde je – mimo jiné – také slyšet jeden z dnes už typických prvků Leanovy tvorby: Falešný zpěv připomínající smutné, ale přesto trochu veselé ráno opilcovo. Tuto polohu znají posluchači Jonatana Leandoera spíše z jeho druhého projektu Leandoer96, v němž ukazuje zvláštní polohu elektrifikovaného blues a folkových balad. Tato píseň věrně zachycuje to nejlepší z Yung Leana, a navíc končí úchvatným dozvukem synťáku z videohry, který překrývá radostné ptačí štěbetání probouzející se přírody. Pohledem do dnes již daleké minulosti je i další píseň All the Things. A to možná do ještě starší historie, než je samotný projekt Yung Lean. Refrén písně připomíná beatem a aranží jeden z největších hitů Leana – Yoshi City – a téměř doslova cituje refrén písně ruské mileniální elektropopové skupiny t.A.T.u. Možná je to náhoda, rozhodně by to ale nebyla první a asi ani poslední Leanova reference na ruskojazyčný svět.

Píseň Lips je asi nejslabším místem celého mixtapu a jakožto avizovaná kolaborace s producentem Skrillexem se zdá být i trochu jako promarněná šance. Naštěstí to zbytek materiálu vynahrazuje.

Velmi jemnou polohu kytarové etudy přináší nádherná píseň Paradise Lost, kde Lean upustil od rytmických prvků beatu, vybrnkávání překrývá pouze hlasem svým a hostujícího švédsko-arménského rappera Ant Wana. „Proč ti říkají Leandoer? / Je to ze strany mého otce / Sto tisíc let, sto dní / vidím to světlo,“ rapuje Yung Lean.

Letní krev, umyj si ruce a rozkřesej světlo – až bezstarostně působící prosluněný kus SummertimeBlood asi nejlépe asociuje polohu uživatelů LSD, ve které je odpoledne plné zázračných vizí běžnou věcí a napovrch vyplouvá mírně děsivé podhoubí osobnosti. Píseň je takovou mladší sestrou Boylife in EU z předchozí desky STARZ.

K letní náladě se Yung Lean vrací také písní Waterfall, kde ducha minulosti vyvolává rovněž reverbovaným, typicky cloud-rapovým efektem vokálů. „Špinavé pilulky a vůně orchidejí / Polož mou ruku dolů, do své studny / polib mě na krk / polož ruku dolů na můj opasek / dokud v kostele nezazvoní zvony.“ To jsou typické obrazy jako vystřižené z vážné, trochu smutné a velmi severské nálady tvorby Yung Leana.

Předposlední píseň se opět navrací v rámci textu i instrumentálu k této nejspíš nejzajímavější poloze. Závěrečná Visions předkládá odpovědi na nevyřčené otázky. Leandoer zde do instrumentálu bez perkusivních prvků sdílí pocit z vlastní existence: „Říkáš, že chceš být Lean, ale nevíš, co to znamená.“ A nakonec celý text a desku uzavírá slovy: „Kapsa plná fazolí, bejby, to je Yung Lean.“ Opakuje i zde ten závěrečný moment, kdy po povedeném LSD tripu, radostném výletu s FKA Twigs, svatební cestě a letních radovánkách přichází zklidněný pohled do ohýnku kdesi na okraji lesa v momentě, kdy pod nehty začíná zase lézt pověstná severská zima.

Verdikt: Stardust (mixtape) 90 %

Mixtape svojí rozmanitostí a upřímností sdělení ještě převyšuje předchozí produkt Starz a pro posluchače jistě zůstane pevnou součástí Leanovy tvorby i do budoucna. Duet Bliss s FKA Twigs je možné již teď zařadit k jeho největším hitům.