Obrázek k článku RECENZE: Velkolepý návrat. Doherty je čistý a The Libertines znovu našli svůj zvuk
| Marek Reinoha | Foto: Ed Cooke

RECENZE: Velkolepý návrat. Doherty je čistý a The Libertines znovu našli svůj zvuk

Úspěch The Libertines kdysi tkvěl v napětí mezi láskou a nenávistí mezi zakládajícími členy a hlavními autory Carlem Barâtem a Peterem Dohertym. Oba jej tehdy živili tunami tvrdých drog. Album All Quiet on the Eastern Esplanade ale na vrchol britské hitparády katapultovalo něco jiného.

Je to hodně odlišná nahrávka. Zásluhu na tom jistě má producent Dimitri Tikovoï, známý ze spolupráce s Charli XCX nebo Becky Hill. Ten sound The Libertines „posílil“ o prvky popového pozlátka. To lze kvitovat s povděkem zejména u těch pomalejších a střídmějších položek alba, jako je například balada Man with the Melody s mihotavými smyčci a akustickými kytarami, v níž zpívají všichni členové skupiny. Dále v jemné a okouzlující Baron‘s Claw s rozvernými trumpetovými linkami a jazzovým nádechem nebo dojemně melancholické Shiver vyzdvihující poezii a hudbu jako dva důvody, proč nezemřít ve 25 letech. A samozřejmě to platí i u nejemotivnějšího songu alba, introspektivní balady plné krásy, která dostala název Night of the Hunter a obsahuje jeden z nejlepších refrénů v historii The Libertines.

Naopak těm rychlejším písním by, dle mého názoru, více slušel syrovější přístup Micka Jonese, který produkoval jejich první dvě desky. Nejvíce se k té jejich charakteristické směsi poezie a punku podávané drásavými kytarami, křečovitými kontramelodiemi a údernými bicími přibližuje skladba I Have a Friend, která by se dala označit jako klasika The Libertines v moderním kabátě. Podobně funguje třeba i úderně punková Be Young s nádechem ska. Naopak u singlů jako Run Run Run a Oh Shit je produkce spíše kontraproduktivní a jejich energie je jako by nucená a chybí v nich ta roztomilá ošuntělost raných nahrávek. A v songu Mustangs ta bujarost zní až nepatřičně. Nevím, zda je to přirozený vývoj a snaha zbavit se svého mladšího já, nebo úsilí dodat albu větší rádiovou přitažlivost, ale tak nebo tak je to škoda.

Tematicky je nové album hodně rozvětvené a The Libertines se na něm zabývají aktuálními tématy a měnícím se světem kolem nich, což v minulosti nebývalo jejich zvykem. Takže na něm vedle mytické britskosti, kterou vždy byli posedlí, najdeme i inspirace ve válce na Ukrajině (I Have a Friend – Je těžké teoretizovat, když tě brutálně týrají / a slzy padají jako bomby bez varování), ve změně klimatu (Be Young – Jsi jen krok od totálního a naprostého zničení) nebo postavení uprchlíků ve Spojeném království (Merry Old England – Je to všechno, o čem jsi snil?). A právě v takových chvílích album působí velmi autenticky.

Verdikt: 83%

The Libertines začali novou kapitolu. Vyzráli a prokazují, že jsou kapelou, která je stále schopna vyloudit silné melodie a která má životaschopnou budoucnost. Pozitiva převažují nad negativy, jež se týkají ne vždy přesvědčivé produkce. I tak je novinka bezpochyby jejich nejuvěřitelnější nahrávkou od debutu. A první místo v britské hitparádě bylo zasloužené.