RECENZE: Světové album inspirovaly pražské kluby. FKA twigs vyznává střídmost
„Vše se zdálo nedotčené, velmi odlišné, opravdové. Nic nebylo vyumělkované a sebestředné,“ uvedla FKA twigs při představení nové desky Eusexua v Paříži. Záznam její řeči zasáhl zejména české posluchačstvo. Proč? Mluvila totiž hezky o pražské undergroundové rave scéně, která inspirovala celé album.
Od šedi zpátky k jedinečnému
Sedmatřicetiletá rodačka z britského Cheltenhamu vydala naposledy v roce 2022 mixtape Caprisongs, který je diametrálně odlišný od nahrávky, kterou vydala nyní o tři roky později. I když na něm dává jasně znát, odkud pochází, skrze grimové a urban rytmy se jasně pohybuje v mainstreamovém americkém blátíčku. Hudebně do něj otiskla generické vlivy popové Severní Ameriky včetně Karibiku a Jamajky, k níž má pochopitelně blízko. Posluchač nicméně nabývá dojmu, že zpěvaččin osobitý charakter zbytečně zapadá hluboko do šedi obyčejné zámořské hvězdy.
Proto je velmi osvěžující slyšet, že jí odtud pomohla česká techno scéna. Kdo ví, která z jejích návštěv Prahy jí otevřela oči. Byl to koncert v Bike Jesus, tah v Ankali nebo Fuchs2? Konkrétní nebyla. „Všichni, kdo tam na raves chodili, vypadali strašně cool, ale ani se o to nesnažili,“ žasla umělkyně ve videu nad tím, jak prakticky a čistě vypadal tanec těch, co do klubů chodí.
Evropská „čistota“
Je fakt, že pokud chce interpret či interpretka udělat desku založenou na raves, je praktické a možná i nutné mít k ní evropský přístup. Žánrově se jedná sice o komunitní, ale zároveň otevřenou hudební náruč, která posluchače vtáhne až k rytmicky prehistorickým kořenům. A dobře to dělá mimo kontinent jen málokdo. Jestli tedy experimentální pop vytvořený cizinkou, jež se inspiruje Českem a Prahou, zní takto, máme jistotu, že se to u nás dělá dobře.
FKA twigs upouští od trap popu a přichází s jedenáctkou stop velmi otevřených a zdařile uchopených písní. Je z nich cítit mnohem větší volnost a prostor k myšlenkám, které podporují méně členité texty. Nutno nicméně podotknout, že rozhodně ne bezduchých. Britka se navíc vymanila z „girly“ škatulky, do které zabředla přemýšlením o lásce ve spojení se vztahy s muži a zároveň jakýmsi zpytováním svědomí a sebelítostí. Každý se mnou nemusí souhlasit, ale osobně to vnímám tak, že jí tato škatulka škodila.
V Eusexua nasedla zpět na svého uměleckého koně a hrdě hledí vpřed. Svůj jemný, ale zároveň pronikavý hlas využívá v celé šíři, oblétává bubínky příjemným a jemným projevem a věnuje se kreativní emoci, vibu a tanci. A i když nemusí být vše pozitivní, jako například v písni Sticky, odvážně hledá řešení. Takhle mám twigs zaškatulkovanou a jsem rád, že se k tomu vrací.
Nakonec, i když není deska přeplněná stopami, je posluchač dostatečně uspokojen díky dlouhometrážním „technostopám“. Užije si dynamické a možná trochu ironické bubny v Drums of Death s Koreless nebo sonický Striptease. Nečekal jsem, že se budu po poslechu sám cítit nahý.
Možná i proto dostala prostor i zábava ve spolupráci s dcerou Kanyeho Westa. Nicméně jakkoli velkým milníkem je nesmyslný text North West v písni Childlike Things, neměl by přehlušit fakt, jak zajímavá tato deska je. Nehledě na to, že je v japonštině.
Verdikt: 85%
Synergie elektronické muziky, vocal chops, syntezátorů a plodného hlasu FKA twigs v podobě alba Eusexua si zaslouží velkou pozornost. Nabízí toho spoustu, přesto se konečný výraz melodií zdá být minimalistický a sdělení posluchači je jasné. Nepřehlušuje se a to mu sluší!