Obrázek k článku RECENZE: Švarní šohajové nezapřou zkušenosti a rukopis Čechomoru. Škoda toho popu
| Josef Vlček | Foto: Michaela Hermína

RECENZE: Švarní šohajové nezapřou zkušenosti a rukopis Čechomoru. Škoda toho popu

Výroční, od roku 1991 už třicáté album Čechomoru potvrzuje mnohokrát opakovanou, byť stále nedostatečně naplněnou tezi, že jde o jeden z mála produktů české populární hudby, který může znít zajímavě i kus za šumavskými hvozdy. Bohužel, svět se žene za inspiracemi lidovou kulturou z Indie, Portorika nebo jižní Afriky a středoevropský svět ho nezajímá.

Po tolika letech praxe je jasné, že Švarní šohajové jsou deskou bez překvapení. Karel Holas s Frantou Černým v průběhu let vycizelovali kapelu k takové dokonalosti, že stačí pár prvních tónů a víme, o koho jde. Tentokrát potěší, že album nejde jen jedním směrem, ale nabízí pestrý výběr lidové hudby ze všech koutů Čech, Moravy a Slovenska. Například Jakej bych byl chlap je do rocku převedený typický český folklor, Halina zní jako z polského pomezí, Milostná z Balkánu je přesně to, co název říká, a Helpa s parádním houslovým sólem je notoricky známá slovenská melodie. Jádro, jak je u Čechomoru zvykem, ovšem pochází z rozhraní Moravy a Slovenska.

Vedle folklorní složky je v tvorbě přítomna i složka poprocková. Album je orámováno dvěma původními písněmi. Vykopala mě z popela o tom, jak se odvržený milenec upíjí ze žalu, a Tak naladíme a jedem, což je automobilistický song napsaný pro Platformu VIZE. Z hlediska dobrého účelu je Tak naladíme smysluplná věc, trochu v osmdesátkovém popovém kabátě, ale je až příliš mimo koncepci kapely a i jako bonus vlastně celkové vyznění kazí.

Na kapele je znát dlouholetá zkušenost. Při své velké studiové praxi umí bez problémů přenést energii koncertů na desky. Aranžmá oplývají kreativitou a jsou pestrá. Nejvíc asi v tomto ohledu potěší instrumentálka Sláva Igorovi, což je srandovní spojení lidového motivu s moogem olemovanou diskotékovou melodií, jak se hrávalo před víc než čtyřiceti lety. Efektně udělané Jakej bych byl chlap s neuvěřitelnou funky basou (nejspíš hostujícího Vladimíra Kulhánka) je svým způsobem objevná záležitost. Snad jen Martině Pártlové se v téhle skladbě ve verších „Ještě jedenkrát / chtěl bys se mnou spát“ nějaký sex moc věřit nedá.

Vůbec otázka ženského hlasu patří k nejdiskutabilnějším tématům nejen ohledně Švarných šohajů, ale i u předchozích nahrávek Čechomoru. V každém případě obohacuje sound kapely, posiluje humor i jisté lyrično, typické pro lidové písně. Vždyť většina z nich je milostných. Pártlová přes všechnu snahu ale tlačí Čechomor příliš do běžného popu. Ale ještě horší to bylo v případě loňského čechomořího turné s Lucií Bílou. Na desce ho připomíná bonus Ej, lásko. Tam se setkaly dva světy, které se ale vůbec neprolnou. Přesně jako v létě, kde se publikum rozpadlo na dvě části, na ty, kdo přišli na Čechomor, a na ty, kdo chtěli slyšet Luciin pop.

Poučná zkušenost!

Verdikt: 70%

Tyhle popové výlety naznačují, že Čechomor se pokouší jít podobnou cestou jako s nimi spříznění slovenští Kandráčovci. Ostatně, jedna ze skladeb, Branisko, je přímo od nich. V tomto trendu je ukryta otázka, která směřuje spíš do budoucna: Jde tento slovenský model, postavený až skoro na estrádním základě, přenést do odlišného kulturního světa v Čechách?