Obrázek k článku RECENZE: St. Vincent objímá chaos. Posluchače vítá ve zvukové krajině konce světa
| Ondřej Černý | Foto: Press

RECENZE: St. Vincent objímá chaos. Posluchače vítá ve zvukové krajině konce světa

Nové album St. Vincent je fascinujícím výletem do hudebního světa, kde se překrývají dechberoucí melodie a intenzivní industriální zvuky. Deska provokuje, vyvolává emoce a nutí posluchače přemýšlet o současnosti i budoucnosti. Pomáhají tomu i propracovaná produkce a bohatá aranžmá skladeb.

Annie Clark na svém sedmém studiovém albu All Born Screaming přináší mimořádně syrový a emocionálně nabitý hudební zážitek. Novinka je v mnoha ohledech odvážným prohloubením jejích předchozích počinů, které se vyznačovaly pečlivou kombinací art rocku a popových prvků. Tuto syntézu nyní posouvá ještě na zcela novou úroveň.

Hned úvodní Hell Is Near nastiňuje, v jakém hudebním módu se deska ponese – je to zvukově bohaté, místy až apokalyptické dílo, které reflektuje současný chaotický stav světa. Hudebně i dalším rozměrem, jež skladba nese, se pohybuje mezi ikonami Kate Bush a Peterem Gabrielem, kdy hypnotické prvky kombinuje s industriálními beaty. Členitost skladby je příznačná pro celou desku i s nejednoznačným závěrem, který posluchači nenutí jedinou správnou cestu, ale umožňuje mu vlastní výklad.

All Born Screaming ukazuje St. Vincent jako zkušenou autorku, která zcela přesně ví, co chce vyjádřit, a bez jakýchkoli odboček míří za svým cílem. Přichází s naprosto sebevědomým pojetím, které se v hudebním vyjádření jednotlivých skladeb liší. I když novince vévodí především elektronické pojetí, zaslechnout lze i rockové polohy (Reckless), soulovější vyjádření, které by se hodilo jako titulní skladba k některému z filmů o Jamesi Bondovi (Violent Times), nebo rytmicky a nádechem jako reggae pojaté So Many Planets.

Annie Clark na svých deskách nikdy nezůstávala pouze na povrchu a často se zaměřovala na témata, která nejsou jednorozměrná a lehce uchopitelná. Podobně je tomu i na All Born Screaming, kde se tu věnuje vlastní introspekci (Reckless), jinde zase globálním katastrofám (Broken Man, The Power’s Out). Tato skladba, společně se Sweetest Fruit, která je poctou zesnulé producentce Sophie, ukazuje, jak hluboko může hudba proniknout do našich emocí a že čistě osobní vyjádření má potenciál stát se reprezentativním a rezonovat jako univerzální. Zpěvačka zde svůj vnitřní svět vyjadřuje skrze komplexní hudební struktury a texty, které jsou stejně provokativní jako její melodie.

Spojující linkou celé desky je úvaha o lidské existenci a zkušenosti autorky, vrcholící v závěrečné All Born Screaming, v níž St. Vincent spojila síly s Cate Le Bon. Jde o jakési tematické a emociální shrnutí celé nahrávky, moment, kdy se všechny předešlé motivy spojují do jediné, komplexní a členité hudební a lyrické struktury.

All Born Screaming, jež si zpěvačka sama produkovala, nahrála na něm řadu nástrojů (i přizvala řadu slavných jmen, jako jsou Dave Grohl, Stella Mozgawa, Cate Le Bon nebo Josh Freese), je hudebním dílem, které dokonale ilustruje její tvůrčí schopnosti. Album osloví nejen dlouholeté fanoušky St. Vincent, ale i ty, kteří hledají něco, co překračuje stylově sterilní hudební obzory. Poskytuje zážitek, jenž není prvoplánový a je stejně provokující jako esteticky působivý.

Album All Born Screaming je dokladem neustálého uměleckého vývoje st. Vincent. Demonstruje tu svou schopnost reflektovat současné dění a přetvářet své osobní prožitky do univerzálně uchopitelného výrazu. Přináší zajímavé podněty k přemýšlení. A o to jde v umění především.