Obrázek k článku RECENZE: S pardálem Rodem Stewartem si lze jen užívat. Vdechl swingu nový život
| Josef Vlček | Foto: Jonas Mohr

RECENZE: S pardálem Rodem Stewartem si lze jen užívat. Vdechl swingu nový život

Devětasedmdesátiletý Rod Stewart se přihlásil s novou deskou, tentokrát kolabem s brilantním britským honky-tonk-blues-rock-jazz pianistou Joolsem Hollandem. Společně sáhli po skladbách ze čtyřicátých let, které už v mnoha okamžicích signalizovaly blížící se příchod rokenrolu. Mnohé písně z jeho desky známe i v českých verzích z šedesátých let, takže temperamentního dědka Stewarta můžeme alespoň pro tuto desku označit za Milana Chladila na druhou.

Rokenrolový klasik Rod Stewart se na začátku 21. století dočasně odvrátil od svého rockového, poprockového a popového repertoáru, protože prý trpěl nedostatkem vhodných původních písní, a v letech 2002 až 2010 natočil pět alb nejslavnějších amerických evergreenů dvacátých až čtyřicátých let The Great American Songbook I.–V. Kupodivu se z nich stala komerčně nejúspěšnější alba celé jeho kariéry. Následující pokusy o interpretaci soulových a rockových klasik se už tolik nepovedly a zázrakem nebylo ani další desetiletí, kdy se vrátil ke svému původnímu zaměření. Společná deska s Joolsem Hollandem je tedy návratem k popové klasice v duchu jeho Songbooků.

Swing Fever je ale o kus dál – zachycuje období od válečné éry slavného orchestru Glenna Millera (reprezentované šťavnatým provedením slavné Sentimental Journey) přes nástup černé hudby v podobě žánru jump blues až po Good Rockin’ Tonight, původně z roku 1947, jež je podle mnohých první rokenrolovou skladbou všech dob. Tečky za deskou jsou dokonce dvě. Frankie and Johnny (znáte českou verzi „Francka a Johnny byl párek / ta láska měla břink…“?) je americká lidovka, která v provedení Lonnieho Donegana odstartovala módu skiffle music, hudby, na níž v pubertě vyrostli všichni čtyři Beatles. A úplně poslední skladbou desky je Tennessee Waltz, kterou kromě původní interpretky Patti Page proslavil Sam Cooke a udělal z ní jeden z prvních velkých soulových hitů.

Stručně řečeno, Stewartova deska je něco jako několik kapitol z učebnice historie populární hudby, natočená moderní technologií a se současnými interpretačními zkušenostmi. Rod Stewart je tu ve svém živlu a zpívá na svůj věk s velkým gustem a energií (třeba mu pomáhá i AI, co my víme?) a například takové Oh, Marie (kdysi hit dnes přehlíženého americko-italského zpěváka Louise Primy) má v sobě šťávu, kterou by písni nedokázal dodat ani dnešní čtyřicátník.

Přísný kritik si ale víc než Stewarta všímá pianisty Joolse Hollanda. Říká se, že si s ním v jeho televizním show Later…! zahráli nebo zazpívali skoro všichni zpěváci, kteří ve světě něco znamenají, ale Stewart se svou láskou k evergreenům a začátkům rokenrolu je evidentně jeho krevní skupina. On je tím boogie-woogie motorem, jenž dává třinácti písním správné grády a feeling, pokoušející se vystihnout bezstarostnou náladu mladé poválečné generace, která touto hudbou žila. Cítí se jako ryba ve vodě v aranžmá orchestru s velkou bigbandovou dechovou sekcí. Hlavně díky němu má posluchač pocit, že si to spolu se Stewartem opravdu užívají.

Překvapí jména producentů. Phil Manzanera se proslavil jako kytarista Roxy Music a později jako člen různých experimentálních sestav a jméno Nitin Sawhney spojujeme spíše s elektronickou hudbou. A tady je najednou máme v úplně jiných rolích, ve světě daleko tradičnější hudby.

Jaká je podstata poselství této zábavné desky, kterou stojí za to poslouchat se sklenicí červeného nebo nějakého koktejlu v ruce, jak naznačuje i sám Stewart na obalu alba? Když nevíš, jak dál, vrať se ke svým kořenům.